Chrysler Grand Voyager flexifuel-98 misständer
- swedestroyer
- Minivan
Chrysler Grand Voyager flexifuel-98 misständer
Hallå alla!!
Nu har jag slut på tålamod och idéer. För att göra en lång historia längre så har jag under en lång tid haft min bil på olika verkstäder, och har nu slutligen bestämt mig för att fixa skiten själv... vilket jag borde ha gjort från första början!
Från början... En gång när jag var ute och körde, ganska hårt, så började min bil plötsligt misstända något fruktansvärt... detta pågick under flera mil... Gasade jag på, blev det bara värre. Så, jag fick köra försiktigt ett par mil, så försvann det och bilen gick bra.
Detta blev med tiden bara värre och värre... ett tag hjälpte det om jag tankade bensin istället för E85... men efter ett tag hjälpte det inte heller... SÅ jag lämnade in bilen, och de sa att det var Po-171 System för magert... Beställde en lambdasond från Skruvat, en universal á 395kr, skarvade och monterade. Var ute och provkörde bilen under en längre tid... Den gick BRA... trodde jag... Nästa dag när min fru tog bilen kom hon bara någon mil... sedan började fanskapet att rycka och misstända igen...
In på verkstad nr 2, och de sa att felkod Po137 larmades, och nästa lambdasond beställdes... en från Merkonomen á 1400kr. Hämtade den och kom bara någon mil... och vände för att reklamera jobbet... De testade och läste av felkoderna... inga... de kunde inte göra något mer.
In på verkstad nr 3. De hittade inget, hämtade bilen och kom ett par mil, då trodde jag att motorn skulle hoppa ur bilen, vände och lämnade in den igen. De misstänkte tändspolen och den byttes... men... jag hade redan fått en trasig ventil... så den gick inget bättre…
De körde hem min bil på trailer, och jag renoverade toppen, monterade ihop bilen... såg till att allt är tätt, bytt etc. Nöjd, startade jag bilen och tog en provtur... fortfarande så rycker den!! Uppgiven så kom jag på att min svåger hade köpt en ombord monitor. till odb2 som man ansluter till android telefonen... Hämtade den och körde en sväng... mitt resultat:
Jag noterar att spänningen över o2 sensor bank 1: 1 (som jag tolkar, sensorn på grenröret... är orolig... jag antar att det ska vara så... pendlar mellan 0,1-0,8 V. Sensor 2 är mer stabil, den efter katten... ligger mellan 0,6-0,8 oftast...MEN...
När jag (oftast men händer på längre körningar med) kör hårt med bilen, så dör dessa... det blir noll utslag på dessa två... och kort ögonblick efter detta så börjar bilen att misstända och gå riktigt dåligt… Det jag har gjort då är att köra in till vägkanten och vänta tills att dessa får värden igen... och då går bilen bra… ända tills att jag belastar och påfrestar motorn igen då kommer misständningarna tillbaka igen.
Hem i garaget börjar jag att slita tape från alla ledningar, för att leta kabelbrott... siktade in mig på jordkabeln till dessa två givare, eftersom jag misstänker att det måste vara något som gör att båda dör samtidigt... Men jag har inte funnit något fel, och befarar nu det värsta... om ingen har en bra ide??
Just ja, jag glömde.... Det genereras inga felkoder när bilen går dåligt...
Tacksam för all hjälp!!!
//Ted
Nu har jag slut på tålamod och idéer. För att göra en lång historia längre så har jag under en lång tid haft min bil på olika verkstäder, och har nu slutligen bestämt mig för att fixa skiten själv... vilket jag borde ha gjort från första början!
Från början... En gång när jag var ute och körde, ganska hårt, så började min bil plötsligt misstända något fruktansvärt... detta pågick under flera mil... Gasade jag på, blev det bara värre. Så, jag fick köra försiktigt ett par mil, så försvann det och bilen gick bra.
Detta blev med tiden bara värre och värre... ett tag hjälpte det om jag tankade bensin istället för E85... men efter ett tag hjälpte det inte heller... SÅ jag lämnade in bilen, och de sa att det var Po-171 System för magert... Beställde en lambdasond från Skruvat, en universal á 395kr, skarvade och monterade. Var ute och provkörde bilen under en längre tid... Den gick BRA... trodde jag... Nästa dag när min fru tog bilen kom hon bara någon mil... sedan började fanskapet att rycka och misstända igen...
In på verkstad nr 2, och de sa att felkod Po137 larmades, och nästa lambdasond beställdes... en från Merkonomen á 1400kr. Hämtade den och kom bara någon mil... och vände för att reklamera jobbet... De testade och läste av felkoderna... inga... de kunde inte göra något mer.
In på verkstad nr 3. De hittade inget, hämtade bilen och kom ett par mil, då trodde jag att motorn skulle hoppa ur bilen, vände och lämnade in den igen. De misstänkte tändspolen och den byttes... men... jag hade redan fått en trasig ventil... så den gick inget bättre…
De körde hem min bil på trailer, och jag renoverade toppen, monterade ihop bilen... såg till att allt är tätt, bytt etc. Nöjd, startade jag bilen och tog en provtur... fortfarande så rycker den!! Uppgiven så kom jag på att min svåger hade köpt en ombord monitor. till odb2 som man ansluter till android telefonen... Hämtade den och körde en sväng... mitt resultat:
Jag noterar att spänningen över o2 sensor bank 1: 1 (som jag tolkar, sensorn på grenröret... är orolig... jag antar att det ska vara så... pendlar mellan 0,1-0,8 V. Sensor 2 är mer stabil, den efter katten... ligger mellan 0,6-0,8 oftast...MEN...
När jag (oftast men händer på längre körningar med) kör hårt med bilen, så dör dessa... det blir noll utslag på dessa två... och kort ögonblick efter detta så börjar bilen att misstända och gå riktigt dåligt… Det jag har gjort då är att köra in till vägkanten och vänta tills att dessa får värden igen... och då går bilen bra… ända tills att jag belastar och påfrestar motorn igen då kommer misständningarna tillbaka igen.
Hem i garaget börjar jag att slita tape från alla ledningar, för att leta kabelbrott... siktade in mig på jordkabeln till dessa två givare, eftersom jag misstänker att det måste vara något som gör att båda dör samtidigt... Men jag har inte funnit något fel, och befarar nu det värsta... om ingen har en bra ide??
Just ja, jag glömde.... Det genereras inga felkoder när bilen går dåligt...
Tacksam för all hjälp!!!
//Ted
Annons
Re: Chrysler Grand Voyager flexifuel-98 misständer
Oh jäkla, det lät inget roligt detta
Tråkigt att höra =(
Har du kollat om det är läckage på avgassystemet?
Inget vakuumläckage kanske?
Har du sprayat med startgas och sett om den ökat något i varvtal?
En orsak kan även vara MAP-sensorn, den kan ge värden till PCM:en som ställer om insprutningen även om den inte har någon felkod.
Mvh
Har du kollat om det är läckage på avgassystemet?
Inget vakuumläckage kanske?
En orsak kan även vara MAP-sensorn, den kan ge värden till PCM:en som ställer om insprutningen även om den inte har någon felkod.
Mvh
Hej och välkommen till forumet. 
En fundering.
Du sa att den tappar värderna när du kört hårt.
Men vad händer om du t.ex. kör i 50km/h och sen trycker ned plattan i mattan
och accelererar upp till 70km/h.
Dör värderna på en gång, eller är det just efter längre tids hård körning det händer?
En fundering.
Du sa att den tappar värderna när du kört hårt.
Men vad händer om du t.ex. kör i 50km/h och sen trycker ned plattan i mattan
och accelererar upp till 70km/h.
Dör värderna på en gång, eller är det just efter längre tids hård körning det händer?
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
- swedestroyer
- Minivan
Inget läckage på varken avgassystem eller insug... vad jag hittat...
Om det är MAP-sensorn som spökar, gör den även att spänningen för lambdasonderna försvinner?`
Nä, jag är tvungen att köra ett tag med bilen innan det händer... Är bilen kall, funkar den alltid... Jag misstänker att det kan vara något som blir varmt, eller påverkas av att det blir varmt... men jag vet inte vad...
Om det är MAP-sensorn som spökar, gör den även att spänningen för lambdasonderna försvinner?`
Nä, jag är tvungen att köra ett tag med bilen innan det händer... Är bilen kall, funkar den alltid... Jag misstänker att det kan vara något som blir varmt, eller påverkas av att det blir varmt... men jag vet inte vad...
Okey.
Ja då var jag oxå inne på samma sak med "kallödning" som släpper...
Har felsökt en bil av annat märke som betedde sej liknande, men den dog helt efter ca 45-50min.
Den hade en kallödning i en jordpunkt i motorrummet som släppte när den vart varm...
Hur länge ungefär kör du innan den börjar bråka?
Just att du beskriver att värdet hamnar på noll gör ju helt klart att
även jag tänker på en jordpunkt som kan fela...
Ett schema över kablarna till sensorerna skulle ju underlätta lite.
Ja då var jag oxå inne på samma sak med "kallödning" som släpper...
Har felsökt en bil av annat märke som betedde sej liknande, men den dog helt efter ca 45-50min.
Den hade en kallödning i en jordpunkt i motorrummet som släppte när den vart varm...
Hur länge ungefär kör du innan den börjar bråka?
Just att du beskriver att värdet hamnar på noll gör ju helt klart att
även jag tänker på en jordpunkt som kan fela...
Ett schema över kablarna till sensorerna skulle ju underlätta lite.
Tack till:
- swedestroyer
- Minivan
Mmm... jag hittade en servicemanual till bilen med scheman och allt... Men det är mycket att sätta sig in i... Just nu har jag lossat PCM, PDC, öppnat kabelhärvan fram till övre lambdasond... Men jag har inte funnit något fel än...och då tog jag den gemensamma nämnaren för de två sonderna.. jorden...
kom på det nu... om inte min skarvning i övre lambdasond är tillräckligt bra.. kan glapp där göra att värdena droppar? Fast jag har ju fortfarande samma fel nu som innan....
Jag behöver nog köra ca 10 minuter i alla fall....
kom på det nu... om inte min skarvning i övre lambdasond är tillräckligt bra.. kan glapp där göra att värdena droppar? Fast jag har ju fortfarande samma fel nu som innan....
Jag behöver nog köra ca 10 minuter i alla fall....
Jag har aldrig fått en universal lambdasond att fungera på en Chrysler, på flera forum i USA så sägs dom vara extremt känsliga
Har du lödit samt använt krympslangar?
Men bilen går ryckigt hela tiden oavsett varm eller kall? Det är bara lambdasonderna som (enligt läsaren) visar noll när den är varm?
Men bilen går ryckigt hela tiden oavsett varm eller kall? Det är bara lambdasonderna som (enligt läsaren) visar noll när den är varm?
- swedestroyer
- Minivan
Jag använde klämskarvar, som följde med.. Nja, bilen misständer endast när den har blivit varm och som jag upptäckte, så nollas värdena först och sedan börjar den att misstända någon sekund senare...
Kan det vara så illa att det är lambdasonden som spökar? Vet du på vilket sätt de menar att dom är känsliga?
Kan det vara så illa att det är lambdasonden som spökar? Vet du på vilket sätt de menar att dom är känsliga?
Om det är så kort tid innan det börjar spöka, så tror jag inte
att det är gemensam jordpunkt.
Men som du säger.
Du har ju samma fel som innan, så frågan e ju vad som ställer till det.
Hade det varit kortis så hade du säkerligen fått upp felkod..
Tekniskt sett så borde du få felkod även om jorden "försvinner".
(men inte alltid)
Dessa kablar ska helst lödas för en 100% kontakt.
Kabelskor ska helst inte användas till strömkänslig utrustning.
Jag börjar fundera på om det är nånting annat som ligger för nära
avgassystemet som kan ställa till detta..
Det enda som ger värme så fort är ju avgassystemet.
Kolla kabelhärvor i motorrummet å se om det är nåt som ligger för nära
och ev. lägger sej emot när det börjar bli varmt.
att det är gemensam jordpunkt.
Men som du säger.
Du har ju samma fel som innan, så frågan e ju vad som ställer till det.
Hade det varit kortis så hade du säkerligen fått upp felkod..
Tekniskt sett så borde du få felkod även om jorden "försvinner".
(men inte alltid)
Dessa kablar ska helst lödas för en 100% kontakt.
Kabelskor ska helst inte användas till strömkänslig utrustning.
Jag börjar fundera på om det är nånting annat som ligger för nära
avgassystemet som kan ställa till detta..
Det enda som ger värme så fort är ju avgassystemet.
Kolla kabelhärvor i motorrummet å se om det är nåt som ligger för nära
och ev. lägger sej emot när det börjar bli varmt.
Tack till:
- swedestroyer
- Minivan
Fick tag på en kille på North Car i Sundsvall, som är en autkroriserad Crysler verkstad.
Han svarade:
"Mkt svårt att säga vad ditt fel kan bero på, kollade av med grabbarna och kan vara styrdons fel. Men som sagt väldigt svårt när man inte kan kika på bilen. Oftast så är jue problemet när man kopplar upp bilarna med andra verktyg som tex mekonomen så får man inte ut rätt felkoder. Och då hamnar dom hos oss."
Så man kanske ska göra processen kort och lämna in bilen. Är det styrdonet, är det något jag ändå inte kommer att klara av att fixa.
Han svarade:
"Mkt svårt att säga vad ditt fel kan bero på, kollade av med grabbarna och kan vara styrdons fel. Men som sagt väldigt svårt när man inte kan kika på bilen. Oftast så är jue problemet när man kopplar upp bilarna med andra verktyg som tex mekonomen så får man inte ut rätt felkoder. Och då hamnar dom hos oss."
Så man kanske ska göra processen kort och lämna in bilen. Är det styrdonet, är det något jag ändå inte kommer att klara av att fixa.
Lär säkert kosta minst 1 000:- kr att koppla upp med en riktig Chrysler Starscan DRB-verktyg, jag tror helt klart det är värt en sådan felsökning, får dom ingen kontakt eller felkod med motorstyrdonet (PCM) så vet du ju felet och kan inhandla ett beg., tror inte det ska vara någon skillnad mellan flexifuel eller inte.
Om man går händelserna i förväg så tror jag heller inte det krävs någon programmering med instrument, kan kolla upp det noga.
Om man går händelserna i förväg så tror jag heller inte det krävs någon programmering med instrument, kan kolla upp det noga.
- swedestroyer
- Minivan
Hej, en uppdatering... jag bytte ut lambdasonden mot en ny (original) och bilen gick genast bättre... tills här om dagen.. då den började rycka igen... Men denna gång misstänker jag att det är tändstiften som har tagit stryk av allt sedan tidigare... Så jag ska byta dem så återstår det att se...
Hur mycket skulle dom ha för en felsökning med Mopar Starscan-verktyg DRBIII?
Då kan dom läsa av alla moduler i bilen utöver det som Mekonomen klarar = motorstyrningen (sensorer).
radera denna. haha vart fel
Tack till:
Haha oops, jag skrev med fel inlägg