Startproblem 2.8 CRD-07
Startproblem 2.8 CRD-07
Startmotor byttes i början Januari iår. Häromdagen fick jag starta bilen med starthjälp efter att ha lyssnat på radio med avstängd motor i 5-10 minuter i 0-gradigt väder. I går var den död vid första vridning, på samma sätt som när startmotorn var trasig, och på andra försöket startade den, skumt! Kan det vara batteriet som är på väg att ge sig, har ett Optima(rött)-batteri? Eller generatorn? Någon som har tips?
Tack på förhand.
/Kapitan
Tack på förhand.
/Kapitan
Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD-07
Annons
Re: Startproblem 2.8 CRD-07
Hej Kapitan!
Har du en multimeter så du kan mäta över batteriet när bilen är avstängd? Ska ligga runt 12 volt.
När den väl startade på andra försöket, gick startmotorn långsamt då? Gick den långsamt på första försöket också?
Startade den snabbt och som den ska med startkablar?
Har du en multimeter så du kan mäta över batteriet när bilen är avstängd? Ska ligga runt 12 volt.
När den väl startade på andra försöket, gick startmotorn långsamt då? Gick den långsamt på första försöket också?
Startade den snabbt och som den ska med startkablar?
Hej Avenger!
Har tyvärr ingen multimeter.
När bilen startade på andra försöket så var det som vanligt.
Vid det tidigare tillfället när jag fick starthjälp gick startmotorn långsamt. Tyvärr börjar misstro Hedin Bil som bytte min startmotor...
Har tyvärr ingen multimeter.
När bilen startade på andra försöket så var det som vanligt.
Vid det tidigare tillfället när jag fick starthjälp gick startmotorn långsamt. Tyvärr börjar misstro Hedin Bil som bytte min startmotor...
Så den klickade först och därefter drog den igång?
Inget glapp vid kontakterna till batteriet? Kan ju vara batteriet som är dåligt, händer det ofta felet? Du kan ju köpa ett batteri å lämna tillbaks på öppet-köp ev.? Eller låna ett annat batteri? Vad står det för beteckning på Optima-batteriet?
Inget glapp vid kontakterna till batteriet? Kan ju vara batteriet som är dåligt, händer det ofta felet? Du kan ju köpa ett batteri å lämna tillbaks på öppet-köp ev.? Eller låna ett annat batteri? Vad står det för beteckning på Optima-batteriet?
För mej så låter det nästan som om att solenioden i startmotorn..
Har nån bytt startmotorn så borde det ju vara garanti på det jobbet och startern.
Har nån bytt startmotorn så borde det ju vara garanti på det jobbet och startern.
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Dålig kontakt till ovan nämnda solenoid.
Ett Optima batteri kan man lita på.
Ett Optima batteri kan man lita på.
Ja som du säger Totte, det finns många nöjda kundersom litar på sina Optimor 
http://www.optimabatteries.com/stories_ ... onials.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.optimabatteries.com/stories_ ... onials.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för era tips.
Startmotorn är bytt på Hedin bil så jag får vända mig dit men nu har problemet förändrats: när jag vred på nyckeln igår em var den motorn helt död. Jag höll kvar nyckeln i tändningsläge i ca 5-6 sek. och då startade den! Detta upprepades en gång till senare under gårdagen. Idag har bilen startat problemfritt vid fem försök!!! Vad tror ni om tändspolen eller något annat som kan ge liknade problem?
/Kapitan
Startmotorn är bytt på Hedin bil så jag får vända mig dit men nu har problemet förändrats: när jag vred på nyckeln igår em var den motorn helt död. Jag höll kvar nyckeln i tändningsläge i ca 5-6 sek. och då startade den! Detta upprepades en gång till senare under gårdagen. Idag har bilen startat problemfritt vid fem försök!!! Vad tror ni om tändspolen eller något annat som kan ge liknade problem?
/Kapitan
Märkligt beteende. Var det p.g.a. detta du bytte startmotor? I så fall verkar felet vara ngn annanstans.
Skulle kunna vara ngt problem med tändninglåset.
Skulle kunna vara ngt problem med tändninglåset.
Som Totte säger så låter tändningslåset lite suspekt, den kanske inte fick kontakt med tändmodulen (som låskolven kopplar till).
Hej igen!
Startmotorn byttes för att bärgarn som kom när jag fick stopp, slog på startmotorn och fick sedan igång bilen.
Jag måste nu tillägga att bilen har startat problemfritt i två veckor, så fan vet vad man ska tro...
Tack för tipsen och det blir väl tändningslåset man får felsöka om problemet dyket upp igen!
Startmotorn byttes för att bärgarn som kom när jag fick stopp, slog på startmotorn och fick sedan igång bilen.
Jag måste nu tillägga att bilen har startat problemfritt i två veckor, så fan vet vad man ska tro...
Tack för tipsen och det blir väl tändningslåset man får felsöka om problemet dyket upp igen!
Hej kapitan, jag har nu fått samma problem som du hade. Jag vrider på nyckeln och det är då helt tyst från motorn. Då jag håller kvar nyckeln i tändningsläget i 5 sekunder startar den.
Vad var felet? Funderar på att kolla med testmejsel att det kommer ström till startmotorn. Någon som har erfarenhet av shut down relä?
Till sist vill jag berätta att tipset med att hålla kvar nyckeln räddade mig från att bli stående i fjällen. Tack!
Vad var felet? Funderar på att kolla med testmejsel att det kommer ström till startmotorn. Någon som har erfarenhet av shut down relä?
Till sist vill jag berätta att tipset med att hålla kvar nyckeln räddade mig från att bli stående i fjällen. Tack!