Startproblem LHS -94
- buicksuper
- Minivan
Startproblem LHS -94
Har ett problem med min LHS -94 3,5 l v6
Min bil tvärdog på vägen fick dra hem den - försökte starta den hemma gick igång men dog direkt sen gick den inte mer. Har inte haft något problem före.
Bilen har nu stått i 2 år och jag ska nu börja felsöka igen.
Den har ingen gnista - kommer ingen bensin - varvräknaren går upp till ca 400 varv när jag vrider på tändningen - när jag vrider på startmotorn så lyser handbromslampan samtidigt - när bilen har varit avstängd så ändras displayerna till "USA läge" - bilstereon bara lyser - Vet ej om allting hänger ihop med varandra.
Har bytt delar i tändningslåset - har även skiftat relä till bensinpumpen men det blev ingen skillnad.
Har ni något bra tips på vad som kan vara fel så hör av er.
Vad är det för felkodsläsare till denna bil och var får man tag i en sån - i mina verkstadshandböcker står det två olika DRBIII och DRBII.
Min bil tvärdog på vägen fick dra hem den - försökte starta den hemma gick igång men dog direkt sen gick den inte mer. Har inte haft något problem före.
Bilen har nu stått i 2 år och jag ska nu börja felsöka igen.
Den har ingen gnista - kommer ingen bensin - varvräknaren går upp till ca 400 varv när jag vrider på tändningen - när jag vrider på startmotorn så lyser handbromslampan samtidigt - när bilen har varit avstängd så ändras displayerna till "USA läge" - bilstereon bara lyser - Vet ej om allting hänger ihop med varandra.
Har bytt delar i tändningslåset - har även skiftat relä till bensinpumpen men det blev ingen skillnad.
Har ni något bra tips på vad som kan vara fel så hör av er.
Vad är det för felkodsläsare till denna bil och var får man tag i en sån - i mina verkstadshandböcker står det två olika DRBIII och DRBII.
http://www.garaget.org/buicksuper" onclick="window.open(this.href);return false;
Annons
Re: Startproblem LHS -94
Hej, välkommen till forumet!
Lyser någon check engine-lampa? Fungerar check-engine-lampan överhuvudtaget när du vrider om tändningen?
Kan tänka mig att det är vevaxelgivaren, kamaxelgivaren eller ASD-reläet.
Lyser någon check engine-lampa? Fungerar check-engine-lampan överhuvudtaget när du vrider om tändningen?
Kan tänka mig att det är vevaxelgivaren, kamaxelgivaren eller ASD-reläet.
- buicksuper
- Minivan
När jag vrider om nyckeln till tändläge - så lyser alla lampor inklusive check engine - när jag vrider om nyckeln så startmotorn snurrar så lyser Brake - Airbag och ABS symbolerna.
Har själv funderat på vevaxellägesgivaren.
Vad är ASD- relät?
Har själv funderat på vevaxellägesgivaren.
Vad är ASD- relät?
http://www.garaget.org/buicksuper" onclick="window.open(this.href);return false;
PS, DRB-instrument är svindyrt, kostar över 20 000:-
Det används av Chrysler aukt. verkstäder.
Notis, de som inte vet så är en Chrysler LHS ungefär likadan som en Chrysler Vision här i Sverige
ASD-reläet är det många som glömmer bort, det heter med det långa namnet Auto ShutDown Relay. Byt plats med ett annat inte lika "viktigt" relä och se om bilen startar, i många fall så har just detta reläet visat sig vara fel på (när det gäller Mopar-bilar).
Kan du försöka vrida tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON (avsluta i on-läge) inom 5 sekunder, vrid ändå ganska lugnt och inte blixtsnabbt. Räkna hur många gånger check-engine blinkar, det kan ta en stund innan lampan kör igång sin diagnos.
Notis, de som inte vet så är en Chrysler LHS ungefär likadan som en Chrysler Vision här i Sverige
ASD-reläet är det många som glömmer bort, det heter med det långa namnet Auto ShutDown Relay. Byt plats med ett annat inte lika "viktigt" relä och se om bilen startar, i många fall så har just detta reläet visat sig vara fel på (när det gäller Mopar-bilar).
Kan du försöka vrida tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON (avsluta i on-läge) inom 5 sekunder, vrid ändå ganska lugnt och inte blixtsnabbt. Räkna hur många gånger check-engine blinkar, det kan ta en stund innan lampan kör igång sin diagnos.
- buicksuper
- Minivan
Vision är den lilla modellen av New Yorker och LHS är lika som New yorker men har taklucka i glas och en anna reflexramp under bakluckan som det står Chrysler i mitten på, är säkert nå mer som skiljer men jag vet inte. Om man går in på min signatur så ser man hur en LHS ser ut, det är den svarta nya bilen.
okej ska försöka skifta relän imorrn och se om jag kan blinka fram felkoder.
okej ska försöka skifta relän imorrn och se om jag kan blinka fram felkoder.
Jovisst det stämmer att den dras mer åt hållet till New Yorker, fast den mer kända LH-bilen i Sverige är Vision som "de flesta" känner igen 
Alla är byggda på samma plattform och har samma motorer, fast olika utrustningsnivåer och exteriör/interiör.
Jäkla snygg och stilren bil du har, finns inte många i Sverige kan jag säga!
Alla är byggda på samma plattform och har samma motorer, fast olika utrustningsnivåer och exteriör/interiör.
Jäkla snygg och stilren bil du har, finns inte många i Sverige kan jag säga!
- buicksuper
- Minivan
Japp den är mycket fin och man åker väldigt bra i den - när den går
- så jag hoppas att få igång den till sommaren - så jag kan ställa av jeepen.
Något nytt om bilen? 
Du är fast i Moparträsket du också?
Både Jeep och Chrysler! 
Du är fast i Moparträsket du också?
- buicksuper
- Minivan
Har nu skiftat relän och försökt blinka fram felkoder - får ej fram några blink, inte ett enda tecken.
Blev ingen skillnad med skiftning av relän.
Funderar om det kan vara så att det är PCM :en som krånglar.
Dessa bilar med datastyrning till allt - blir man tokig på när det börjar krångla - alla komponenter är ju också så dyra - så man kan ju inte bara byta i blindo tro att det ska bli bra.
Ska kolla vad en vevaxellägesgivare kostar i morgon.
Blev ingen skillnad med skiftning av relän.
Funderar om det kan vara så att det är PCM :en som krånglar.
Dessa bilar med datastyrning till allt - blir man tokig på när det börjar krångla - alla komponenter är ju också så dyra - så man kan ju inte bara byta i blindo tro att det ska bli bra.
Ska kolla vad en vevaxellägesgivare kostar i morgon.
- buicksuper
- Minivan
Japp det är den andra jeepen vi har haft, perfekt vinterbil - tar sig fram i en meter djup snö hur lätt som helst. Den vi har nu är höjd 2 tum och har 32 tums däck.
Har haft den och lekt lite i skogen med, men nu är det en ren vinterbil och nu ska vi ha igång LHS:en och ha den som sommarbil = rätt bil i rätt väderlek.
Har haft den och lekt lite i skogen med, men nu är det en ren vinterbil och nu ska vi ha igång LHS:en och ha den som sommarbil = rätt bil i rätt väderlek.
Hur har du kollat bränslet, kommer det inget? Dvs. startar inte bränslepumpen?
Prova gärna flera gånger för att verkligen försäkra dig om att det inte kommer några felkoder, testa 4-5 gånger i stöten, vrid lite olika hastigheter varje gång. Kom ihåg att ha alla dörrar stängda och eventuellt lägga i handbromsen. Även om det inte finns några felkoder så ska den ge vissa standardkoder. Är det ingen lampa alls som börjar blinka efter en stund sedan du vrider tändningen ON-OFF-ON-OFF-ON? Det kan ta några sekunder innan det händer något.
Vevaxelgivaren var inte så billig, nästan 600:- med frakten =( :
http://www.ebay.com/itm/PC40-Crank-Posi ... 588c32a49d" onclick="window.open(this.href);return false;
Men som du säger så är det ju onödigt att köpa delar när man inte vet felet.
Har du testat basic felsökning först: Lossa stiften o kolla om det kommer gnista? Sprayat stargas i insuget och se om bilen rycker igång en stund?
Metod för att felsöka tändspolarna (det finns 3 st som sitter i tändpaketet): Motståndet mellan varje kontakt (en spole i taget) ska vara 0,45 - 0,65 ohm.
Men det enda jag kan tänka mig som slår ut både tändsystemet och bränslet är Vevaxelgivaren eller Kamaxelgivaren eller PCM:en :S
Prova gärna flera gånger för att verkligen försäkra dig om att det inte kommer några felkoder, testa 4-5 gånger i stöten, vrid lite olika hastigheter varje gång. Kom ihåg att ha alla dörrar stängda och eventuellt lägga i handbromsen. Även om det inte finns några felkoder så ska den ge vissa standardkoder. Är det ingen lampa alls som börjar blinka efter en stund sedan du vrider tändningen ON-OFF-ON-OFF-ON? Det kan ta några sekunder innan det händer något.
Vevaxelgivaren var inte så billig, nästan 600:- med frakten =( :
http://www.ebay.com/itm/PC40-Crank-Posi ... 588c32a49d" onclick="window.open(this.href);return false;
Men som du säger så är det ju onödigt att köpa delar när man inte vet felet.
Har du testat basic felsökning först: Lossa stiften o kolla om det kommer gnista? Sprayat stargas i insuget och se om bilen rycker igång en stund?
Metod för att felsöka tändspolarna (det finns 3 st som sitter i tändpaketet): Motståndet mellan varje kontakt (en spole i taget) ska vara 0,45 - 0,65 ohm.
Men det enda jag kan tänka mig som slår ut både tändsystemet och bränslet är Vevaxelgivaren eller Kamaxelgivaren eller PCM:en :S
- buicksuper
- Minivan
Att det inte kommer bränsle vet jag för, jag trycker på "nippeln" där man släpper på bensintrycket när man tar isär fuelrailsen.
Det som stör mig är, att så fort jag vrider på tändningen så går varvräknaren upp på 400 varv = konstigt.
När startmotorn snurrar så lyser parkeringsbromslampan - airbag - ABS = konstigt, för all kraft ska ju gå till startmotorn.
Hade en sån där lampa man sätter på stiften så man ser lampan blinka - men nu när jag kollar så är lampan trasig - ska göra en ny koll imorgon med om jag får någon gnista på stiften.
Måste skruva dit vevaxellägesgivaren först.
Ska ta och fylla på bensin i bilen också - fast tankmätaren visar lite över kvarts tank - den kan ju också ha fått nå spel.
Är det bara att mäta mellan två kontakter på tändspolen och se vad man har för Ohm - ska bilen vara avstängd då?
Det är så att el inte är min starka sida när det gäller bilar - att plocka ur en motor eller ta isär en framvagn eller svetsa det går bra, men el ....
Det är ju så att man kan inte vara bra på allt.
Lhs:en åkte jag på att byta motor alldeles efter att jag hade köpte den - vevstakslagrena gick, var en fin spånhög i tråget.
Efter det så pajade växellådan, fick den renoverad på verkstad.
Sen bytte jag båda drivknutarna när den ena gick sönder, så jag har lagt ner lite pengar på bilen,
Det som stör mig är, att så fort jag vrider på tändningen så går varvräknaren upp på 400 varv = konstigt.
När startmotorn snurrar så lyser parkeringsbromslampan - airbag - ABS = konstigt, för all kraft ska ju gå till startmotorn.
Hade en sån där lampa man sätter på stiften så man ser lampan blinka - men nu när jag kollar så är lampan trasig - ska göra en ny koll imorgon med om jag får någon gnista på stiften.
Måste skruva dit vevaxellägesgivaren först.
Ska ta och fylla på bensin i bilen också - fast tankmätaren visar lite över kvarts tank - den kan ju också ha fått nå spel.
Är det bara att mäta mellan två kontakter på tändspolen och se vad man har för Ohm - ska bilen vara avstängd då?
Det är så att el inte är min starka sida när det gäller bilar - att plocka ur en motor eller ta isär en framvagn eller svetsa det går bra, men el ....
Det är ju så att man kan inte vara bra på allt.
Lhs:en åkte jag på att byta motor alldeles efter att jag hade köpte den - vevstakslagrena gick, var en fin spånhög i tråget.
Efter det så pajade växellådan, fick den renoverad på verkstad.
Sen bytte jag båda drivknutarna när den ena gick sönder, så jag har lagt ner lite pengar på bilen,
- buicksuper
- Minivan
Har nu lyssnat och bensinpumpen går ej igång.
Får ej någon gnista på tändstiften.
Försöker leta runt vid alla kablar - kan det vara PCM:en?
Söker vidare på bilen - i verkstadshandböcker - även på olika forum.
Det måste ju gå att få igång skrället.
Får ej någon gnista på tändstiften.
Försöker leta runt vid alla kablar - kan det vara PCM:en?
Söker vidare på bilen - i verkstadshandböcker - även på olika forum.
Det måste ju gå att få igång skrället.
- buicksuper
- Minivan
Är det samma PCM på en vision -94 med 3,5l V6 - den ser lika ut.
Tittar jag i verkstadshandboken så ser dom lika ut.
Tittar jag i verkstadshandboken så ser dom lika ut.
Det är samma PCM, om du får "låna hem" en från en bilskrot så kan du testa att skifta, för att sedan lämna tillbaks eller alternativt köpa PCM:en om bilen startar