Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ryker svart, 5,2 i K- värde - Chrysler Voyager 2.5 diesel 01

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
tobbe_gbg
Minivan

Hej,
Min voyager CDR 2.5 ryker svart -2001
Misstänker egr, någon som ver var rgr- ventilen sitter?

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?dxns3h" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Avenger den tis 06 mar 2012, 08:37, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Bil- samt årsmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Ryker svart, 5,2 i K- värde - Chrysler Voyager 2.5 diese

Vilken årsmodell är det på Voyagern? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tobbe_gbg
Minivan

Ryker svart, 5,2 i K- värde - Chrysler Voyager 2.5 diesel

2001 nya modellen

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?5xlitu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag la till årsmodellen i rubriken samt texten i första inlägget :)

Kan mycket väl vara EGR:en som krånglar, en av det viktigaste komonenterna i avgashanteringen på en diesel :)

Här sitter den:

Bild

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

När ryker den svårt? Vid kallstart? Vid gas pådrag? Oavsett om motorn är kall eller varm? Märker du av några andra symtom så som att den är svårare att starta, slöare eller knackar hårdare än normalt?

Svart rök på en diesel betyder ofullständig förbränning. Jag har aldrig hållit på med någon så pass modern dieselmotor att den haft egr-ventil så jag vet inte om den kan påverka på så sätt men de brukar sitta uppe vid insuget.

Det som enl min ringa erfarenhet brukar orsaka svart rök på gamla förslår är att spridarna eller dieselpumpens element läcker så att det kommer in för mycket diesel i cylindern och vid fel tidpunkt. Sliten drivning till pumpen kan också ge fel tidpunkt.

Dock så är det väl common rail på de där? Spridarna är nog ändå det jag först skulle misstänka, men de har ingen insprutningspump dom de gamla utan bara en högtrycks matarpump. Får du några felkoder om du kopplar in ett OBD-II instrument?

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
Användarens profilbild
tobbe_gbg
Minivan

Nej, inga felkoder :(
Bilen är väldigt slö och det blir ibland bättre men oftast ryker den ändå.
Röken kommer innan och som mest när turbon börjar jobba vid låga varv.
Vid höga varv så funkar den ganska okey.
Symptomen kom i dec och minskade sedan markant för att nu komma tollbaka igen..

Bilen startarnperfekt o går jämt på tomgång.
Kansk kan jag höra viss ojämnhet när jag gasar lite. Detta gäller doc bara precis efter start.
Användarens profilbild
tobbe_gbg
Minivan

Hur kan man mäta upp egr solenoiden på denna modell?

Och..Hur kollar man att spridarna är ok?
Fanatstiskt bra respons hör när man jämför med andra Chrysler forum :) :)

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?zncpzu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Börja med att kolla så att du inte har någonting som täpper till luftinsuget, som igensatt luftfilter eller slangar som kollapsat. Har den intercooler? Googlade lite och tydligen kan vevhusventilationen tjorva till sig så att den suger upp olja i insuget, men då borde du få blå rök istället för svart.
tobbe_gbg skrev:Hur kan man mäta upp egr solenoiden på denna modell?
Nu utgår jag från att EGR-ventilen fungerar ungefär som på en bensinare men om det är fel på den så brukar det vara att den kärvar och fastnar i öppet läge. Skruva bort den och se om den är öppen, ska inte gå att blåsa genom den. Om den är stängd så antingen monterar du dit den men sätter inte i kabeln som styr den, alternativt kan man laga till en täckbricka att sätta för hålet och se om det löser problemet.
tobbe_gbg skrev:Och..Hur kollar man att spridarna är ok?
Man behöver ett specialverktyg för att ta loss dem och sedan kör man dem i en testbänk. En duktig diesel-verkstad ska kunna hjälpa dig med det och att mäta upp att högtryckspumpen fungerar som den ska.

Är kam-remmen bytt när den ska vara?
Användarens profilbild
tobbe_gbg
Minivan

Nej kamremen har nog rullat på tok förmånga mil..
Hur ofta är det byte på den?
Kan det påverka?
Jag har nok kört 11 tusen mil på den.

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?1j2eiy" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Kolla i servicemanualen vad det är för intervall, kan vara allt mellan 8 kmil och 16 kmil typ. Om du inte vet när den är bytt av tidigare ägare och du har kört 11 kmil så skulle jag definitivt byta den på direkten. Om den går av så blir det ventilsallad i toppen vilket är dyrt..

Det kan påverka det här symtomet du ser så till vida att timingen inte blir riktigt rätt på insprutningen vilket kan ge svart rök. Inte troligt att det är den i det här fallet men oavsett det så om du är minsta osäker på när den är bytt så ska du byta den nu.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

16 000 mil eller 8 år enligt servicemanualen (tror jag) på kamremsbyte :roll:

Bild
Användarens profilbild
tobbe_gbg
Minivan

Jag skall kolla hur långt den rullat. Det är dokumenterat.

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?e1214l" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
tobbe_gbg
Minivan

I service häftey står det bara när den servades o wn stämpel bredvid..
I instr. Boken står inte när remmen skall bytas.
Senaste stämpel 30.000 mil
Nu har den gått 40.500 mil
Hittar bara intervall på nätet för bensin som ligger på 16.000 mil

Jag brukar gå varva upp den till ca 4000 varv några ggr på morgonen fär att den skall orka dra iväg.
Ibland så vägrar den att komma över 3500 varv hur mycket jag än trycker på pedalen.

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?s0tz05" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Som jag förstått så är det en motor från VM Motori, samma som sitter i t.ex. Jeep och Ford Scorpio diesel. Google ger lite olika bud, men VM Motori själva har sänkt intervallet från 16 kmil till 10 kmil så jag tror det är att starkt rekommendera att du byter din rem, speciellt som det är osäkert när den senast är bytt.

Man ska då även byta spännar och löprullar och eftersom det är lätt att komma åt också tätningar till vevaxel och kamaxel och vissa rekommenderar också att man byter vattenpumpen eftersom den ändå måste tas loss.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

I min bok för -01 så står det inget om kamremsbyte, men i -05 så står det 16 000 mil på 2.5 dieseln. Antar att allt måste vara samma motor från VM som gör nästan alla dieselmotorer till Chrysler och Jeep.

Har du kollat det som Sverker skrev, luftfiltret?

Kollat EGR-ventilen, inspekterat den om du plockar dän den från slangarna?

Även om du inte får några felkoder så kan det vara en sensor som visar fel värden hela tiden, t ex. tempgivaren. Om den visar för lågt så ger spridarna mer bränsle hela tiden och ger svart rök. Då kan det vara bra att koppla upp en OBD-läsare och kolla de faktiska värdena. Vad ligger tempgivaren på i bilens mätarhus?

Svårt att veta om spridarna är bra, det kan nog bara en verkstad hjälpa dig med om man ser det som så att speciella verktyg och instrument behövs =/

EDIT, Sverker har nog rätt om kamremmen, sådan information står inte med i servicemanualen om dom ändrat miltalen :P Det står dock 10 000 mil för dem som kör Taxi, Polis osv., dvs. använder bilen mycket.

Bild
Skriv svar