Sen det blev kallt så har mina ABS bromsar börjat låta, precis som det skall när det är halt, men de låter även om det inte är halt....inte alltid när jag bromsar utan lite då och då.....?? Bromsarna tar som de skall...
Fick ett tips på att det kunde vara vatten i bromssystemet och att jag skall byta bromsvätskan...
Är det ett vettigt steg att börja på eller jag skall söka någon annanstans först...
Eller det är nåt helt annat??
Bromsar Vision -97, ABS tar på torr mark
Bromsar Vision -97, ABS tar på torr mark
Senast redigerad av Avenger den tor 08 mar 2012, 08:57, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Re: Bromsar Vision -97
Min gissning går till att det är någon sensor som spökar, om felet kommer ibland så låter det som elektriskt, en eller flera sensorer kanske känner av ett olika värde även när du bromsar på torr mark. Lite högtrycksspolning på närmsta GDS-tvätt kanske gör susen =)
Men det mer troliga är kanske att en kabel är skavd vid någon sensor så att den "ibland" får kontakt med t ex. bromsskölden eller något annat. Då får den kanske ett värde som iscensätter en inbromsning på isig väg, om den öppna kabeln får kontakt med "jordning".
Men det mer troliga är kanske att en kabel är skavd vid någon sensor så att den "ibland" får kontakt med t ex. bromsskölden eller något annat. Då får den kanske ett värde som iscensätter en inbromsning på isig väg, om den öppna kabeln får kontakt med "jordning".
Hm, jag får kolla det där med kabeln, det låter ju annars som sensorer som spökar...
Får se när det är dags att lägga på sommardäcken, jag har en bekant som kan koppla upp sig i diagnostikuttaget? ( stavas det så ), det kanske syns där vilket det är...
Får se när det är dags att lägga på sommardäcken, jag har en bekant som kan koppla upp sig i diagnostikuttaget? ( stavas det så ), det kanske syns där vilket det är...
Din bekanta behöver i sådana fall ett ritkigt dyrt verktyg, DRB III-instrument som kostar tiotusentals kronor, ett vanligt OBD-instrument klarar inteav Airbag, ABS och liknande modulen 
Det går heller inte att felsöka ABS:en stillastående, man måste köra bilen i en viss hastighet, cirka 20 km/h tror jag det är. Samt så var problemet inte förekommande hela tiden? Så då blir det ännu svårare för en ev. verkstad.
Det bästa är nog att först inspektera alla kablar till varje sensor
Det går heller inte att felsöka ABS:en stillastående, man måste köra bilen i en viss hastighet, cirka 20 km/h tror jag det är. Samt så var problemet inte förekommande hela tiden? Så då blir det ännu svårare för en ev. verkstad.
Det bästa är nog att först inspektera alla kablar till varje sensor
- buicksuper
- Minivan
Jag hade problem med en vectra - ABS:en gick in och arbetade i låg fart
- det var en ABS krans som var av - och då kan givaren inte läsa av kransen. Kransen kan också vara rostskadad och du kan få samma fenomen.
Jag bytte drivknut på den - det var ungefär samma pris som att köpa ny krans.
Sen har ABS:en funkat bra på den.
Trasiga ABS kransar verkar komma som problem på många bilar nu - har läst om det i många forum.
- det var en ABS krans som var av - och då kan givaren inte läsa av kransen. Kransen kan också vara rostskadad och du kan få samma fenomen.
Jag bytte drivknut på den - det var ungefär samma pris som att köpa ny krans.
Sen har ABS:en funkat bra på den.
Trasiga ABS kransar verkar komma som problem på många bilar nu - har läst om det i många forum.
http://www.garaget.org/buicksuper" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är ett sådant dyrt verktyg......men att det måste rulla för att kolla, det var nåt att tänka på.....
Det lustiga med detta felet är att bilen har inte rullat i snö när det börja, temperaturen hade gått från 10+ till 15- på några dagar med snö och sånt, jag har inte kört bilen under den tiden men var tvungen att ta den en morgon och då var vägarna snöfria, det var bara kallt med isfläckar så först reagera jag inte på det förrän jag skulle köra hem, då var det inte isfläckar......och nu förra veckan då det var 10-12+grader så kom det mer sällan att det spöka.....jag har heller inget ABS lampa fel på panelen heller, den lyser bara vid start, som den skall.....jaja, får kolla lite kablar och kontakter...
Det lustiga med detta felet är att bilen har inte rullat i snö när det börja, temperaturen hade gått från 10+ till 15- på några dagar med snö och sånt, jag har inte kört bilen under den tiden men var tvungen att ta den en morgon och då var vägarna snöfria, det var bara kallt med isfläckar så först reagera jag inte på det förrän jag skulle köra hem, då var det inte isfläckar......och nu förra veckan då det var 10-12+grader så kom det mer sällan att det spöka.....jag har heller inget ABS lampa fel på panelen heller, den lyser bara vid start, som den skall.....jaja, får kolla lite kablar och kontakter...