Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Servo-olja till Chrysler Grand Voyager -2002

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
mile
Station Wagon

Servo-olja till Chrysler Grand Voyager -2002

Hallå USAbilforum,

Jag fick hål i ett av slangarna som går till kylaren för servon på min Chrysler Grand Voyager -02. Hålet var så stort att den tömde hela systemet på en minut. Efter lite funderaden satte jag "plåster" på hålet genom att skära till en gummilapp av innerslag (från bildäck) som jag klämde fast ganska hårt med en slangklämma. Jag fyllde på olja och testkörde, det fungerade, droppade bara en droppe då och då.

Jag tänkte byta ut slangarna på OKs "Gör det själv"-verkstad varför jag ringde till dom för att säkerställa att alla grejer finns på plats när jag väl börjar rulla. Personalen slog upp min bil med registreringsnummer och sa att rätt sorts servo-olja finns i butiken, oljan ska vara ATF4+ anmärkte jag flera gånger.

Ok, jag körde försiktigt iväg och försökte göra så lugna rattrörelser som möjligt och tog mig till verkstaden. Ungefär hälften av olja hade droppat ur systemet och styrningen började bli väldigt seg. Då var det dags att köpa oljan och den enda olja, enligt personalen, som passade och var rekommenderat var Pentosin CHF 11s. Hmm jag hade ingen erfarenhet av oljan och visste inte vad det var för något, i själva förpackningen stod det inget om ATF4+ eller kompabilitet med den. Jag bad personalen dubbelkolla om det verkligen var rätt olja till min bil vilket de återigen bekräftade. Tja inte så mycket val, jag hittade ingen annan olja där det stod ATF4+ så jag fick helt enkelt lita på OK-personalen.

Jag tappade ut det lilla som var kvar av gamla oljan (röd färg) och fyllde på med CHF 11s (grön färg) efter att slang och slangklämma bytts ut. Allt gick bra, servotjutet tystnade och styrningen började fungerar igen. Då till frågan, kan någon säga något om oljan Pentosin CHF 11s, kan det vara skadligt, är det kompatibelt med ATF4+, fungerar det i min bil?

Mvh
Mikael
Senast redigerad av Avenger den mån 12 mar 2012, 11:05, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Servo-olja till Chrysler Grand Voyager -2002

Tjena!

Välkommen till forumet!

Det är nog inga problem alls med den oljan, även om OK-personalen bara bekräftade enligt deras anteckningar så går det bra med sådan olja, det vore värre med t ex. automatlådan om du fått i någon Universal, men med styrservon ska det gå galant.

Jag kör med "vanlig" servoolja i min Mopar-bil även om dom rekommenderar ATF+4 till nästan allt, och det fungerar bra, har även hört andra som kört på det felfritt.

MEN, ska man vara petig så föreslår ju boken/Chrysler ATF+4, så det är lite ditt val om du vill byta ut, systemet tar 1,2 liter när det är tomt, så 1 liter ATF+4 från Biltema borde kanske räcka =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
mile
Station Wagon

Re: Servo-olja till Chrysler Grand Voyager -2002

Tack Avenger, då känner jag mig tryggare. Jag kommer nog att köra med CHF 11s när det funkar med den. Den var svindyr också, 220 kr/l. Biltemas ATF4+ kostar 89 kr/l.
Skriv svar