Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Kärvande bromsok Grand Voyager

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
bnkt
Van

Kärvande bromsok Grand Voyager

Jag undrar om det krävs nåt slags specialfett till "glidpinnarna", eller vad f-n det nu heter, som hela oket sitter på. Det heter väl flytande ok? Nu pratar vi om oken bak. Jag misstänker att det kärvar där. Jag har använt mig av kopparpasta, men sista gången använde jag vanligt fett och då började bromsarna ligga på efter några mil. Efter att ha kört 5 mil utan att använda bromsen lyckades jag få tag i kopparpasta igen och smorde om alltihop och då fungerade allt skapligt hela vägen hem(15 mil).

Jag har nyss bytt belägg och passade då på att "motionera" kolven då den kommer att arbeta i ett helt annat läge med tjockare belägg. Men det hela började med att bromsarna låg på lite efter besiktningen, vilket gjorde slut på beläggen.
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Annons
Användarens profilbild
Totte
SUV

Re: Kärvande bromsok Grand Voyager

Normalt rekommenderas det inte att man använder kopparpasta till glidpinnarna eftersom pastan fräter på gummit. Det är kanske för sent för fett nu.
Användarens profilbild
bnkt
Van

Totte skrev:Normalt rekommenderas det inte att man använder kopparpasta till glidpinnarna eftersom pastan fräter på gummit. Det är kanske för sent för fett nu.
Ajdå.... Nån annan med erfarenheter i ämnet?
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Jag brukar köra med vanligt lagerfett på mina glidpinnar.
Har funkat perfekt.
Annars har jag ett annat fett oxå, men minns inte vad det heter.

Normalt ska lagerfett fungera. :)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Skriv svar