ska sälja bilen på fredag
så jag är i akut behov av hjälp tips och råd från alla håll och kanter
Min bil började idag helt plötsligt koka av någon anledning ?
Jag såg att det var dåligt med vatten så jag lät bilen stå 2 timmar
sen fyllde ja på vatten och provade igen
men den började koka igen efter en stund.
så hade det försvunnit vatten igen kollade oljestickan direkt
och den såg fin ut.
Upptäckte då att båda kylarfläktarna inte fungerade trots att tempen stod i topp!
jag är nu inne på att kolla termostaten men exakt vart sitter den ?
någon som känner igen problemet ?
tacksam för alla svar / ragge
chrysler voyager 3,3 v6-98 kokar !!
Annons
Re: chrysler voyager 3,3 v6-98 kokar !!
Hej,
Vattnet måste ta vägen någonstans, du ser ingen vit rök ifrån avgassystemet? Droppar det under bilen? Antingen åker det in i motorn eller droppar på utsidan.
Hur mycket vatten försvinner egentligen?
Den ena fläkten är till AC:n, den startar om du trycker på AC-knappen i kupén.
Den andra fläkten är styrd från tempgivaren, måste vara något defekt med fläkstyrningen eller fläkten. Kolla om en av fläktarna startar om du trycker på AC:n. Det kan ju inte vara tempgivaren eftersom den visar rätt värden i mätarhuset.
Om termostaten inte öppnar så cirkulerar allt vatten genom motorn och slangarna, ej genom kylaren. Men om det försvinner vatten som du säger så är det en helt annan grej än termostaten? Du kan ju iofs kolla så att den fungerar, plocka ur den ur bilen och lägg den i en gammal kastrull som du kokar upp vatten i, då kan du se om den öppnar och stänger när den kyls ned.
Här sitter termostaten:

En video på hur man byter den:
[youtube][/youtube]
Vattnet måste ta vägen någonstans, du ser ingen vit rök ifrån avgassystemet? Droppar det under bilen? Antingen åker det in i motorn eller droppar på utsidan.
Hur mycket vatten försvinner egentligen?
Den ena fläkten är till AC:n, den startar om du trycker på AC-knappen i kupén.
Den andra fläkten är styrd från tempgivaren, måste vara något defekt med fläkstyrningen eller fläkten. Kolla om en av fläktarna startar om du trycker på AC:n. Det kan ju inte vara tempgivaren eftersom den visar rätt värden i mätarhuset.
Om termostaten inte öppnar så cirkulerar allt vatten genom motorn och slangarna, ej genom kylaren. Men om det försvinner vatten som du säger så är det en helt annan grej än termostaten? Du kan ju iofs kolla så att den fungerar, plocka ur den ur bilen och lägg den i en gammal kastrull som du kokar upp vatten i, då kan du se om den öppnar och stänger när den kyls ned.
Här sitter termostaten:

En video på hur man byter den:
[youtube][/youtube]
Nu har jag hållt på med bilen och
enligt min fru så kom det vit rök när jag straxt efter jag startade bilen
sen försvann det.
fick även fylla på vatten nä'r jag började skruva på bilen
fläktarna snurrade inte över huvudtaget och bilen kokade igen
hittade även en kontakt som var ur dragen till fläktarna men det gjorde ingen skillnad
nu befarar jag att jag måste byta topppackningen.
finns det något mer enkelt symptom som kan bevisa att topppackningen har gått ?
enligt min fru så kom det vit rök när jag straxt efter jag startade bilen
sen försvann det.
fick även fylla på vatten nä'r jag började skruva på bilen
fläktarna snurrade inte över huvudtaget och bilen kokade igen
hittade även en kontakt som var ur dragen till fläktarna men det gjorde ingen skillnad
nu befarar jag att jag måste byta topppackningen.
finns det något mer enkelt symptom som kan bevisa att topppackningen har gått ?
Kondensvatten samlas lätt i avgassystemet (jag hade över 1 liter sammanlagt en gång, då kan det ryka ett bra tag!), vit rök vid uppstart och ett par minutrar när motorn är igång är helt normalt, dock inte om det fortsätter ryka hela tiden.
Teorierna emotsäger säg lite, det kommer vit rök vid uppstart men sedan försvinner den, samtidigt försvinner det vatten? Det kanske droppar vatten utanför, kollat under bilen när motorn är igång?
Ingen olja i kylarvattnet ett tvärtom = vatten i oljan? (vitaktigt färg på oljestickan?)
Kokar bilen fortfarande om du kör igång AC:n? Den fläkten är nog såpass stark att den kan kyla hela motorn, det klarade den på min gamla Chrysler Sebring.
Kan det inte vara så enkelt som att det droppar vatten på utsidan av motorn/under bilen samt att fläkten inte kör igång (därav den blir varm) ?
Hur lång tid tar det innan bilen går upp i värme? Står den stilla eller kör du med den? Hur är drivremmen till vattenpumpen, den fungerar okey om du tittar på den?
Kollade du termostaten?
Teorierna emotsäger säg lite, det kommer vit rök vid uppstart men sedan försvinner den, samtidigt försvinner det vatten? Det kanske droppar vatten utanför, kollat under bilen när motorn är igång?
Ingen olja i kylarvattnet ett tvärtom = vatten i oljan? (vitaktigt färg på oljestickan?)
Kokar bilen fortfarande om du kör igång AC:n? Den fläkten är nog såpass stark att den kan kyla hela motorn, det klarade den på min gamla Chrysler Sebring.
Kan det inte vara så enkelt som att det droppar vatten på utsidan av motorn/under bilen samt att fläkten inte kör igång (därav den blir varm) ?
Hur lång tid tar det innan bilen går upp i värme? Står den stilla eller kör du med den? Hur är drivremmen till vattenpumpen, den fungerar okey om du tittar på den?
Kollade du termostaten?
om vattnet försvinner så fort, kryp ner på knä och kolla om du ser droppet följ sen till läckan. Ofta lämnar kylvätskan spår där den läcker. Ser lite ut som ärgat aluminium. Hade en 740 för en massa år sen som läckte mellan två oringar. lämnade inget spår dock men gott om plats i motorummet så det hittade jag utan problem. Hopas det löser sig för dig. Gott att oljan inte visar spår på vatten iaf.
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit