Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Startproblem Voyager 04

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Startproblem Voyager 04

Hejsan.
Kollade runt lite på forumet men hittade bara några liknande trrådar så skapar en ny.

Knackar i startmotorn när jag vrider om nyckeln, samtidigt går alla mätare upp i topp för att sedan sjunka tillbaka igen.

Håller på och laddar batteriet nu om det skulle kunna vara det som är problemet men tror inte det. Knackade lite på vad jag tror var startmotorn. Såg inte så bra. la mig under vänster framhjul och kika iaf. Gjorde ingen skillnad.

Sambon behöver bilen imorgon för att köra barnen till skola så tänkte kolla här på forumet om nån kunde upplysa mig lite om vad det skulle kunna vara.

MvH Arvid
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Startproblem Voyager 04

Kanske löst. Bilen startade. Hade laddat en stund, spruta en massa elspray på kontakten till start motorn. Hoppas att det löste sig av sig själv
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Skulle tro att du själv hittat problemet ja.

Antingen dåligt laddat batteri eller dålig kontakt. :D
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tror att mätarna gick upp i topp eftersom den kanske tappade spänning till datorboxarna när du körde på startmotorn, då blir det som en "reset" i datorboxen och den gör en kontroll innan ny uppstart =)

P.S, vad har du för motor i bilen?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Har startat prima förut men under en natt la den bara av. Annars blir det nog till att leta var strömmen tjuvar. Blir en liten mardröm då nån av ägarna innan dragit rätt mycket själv. En jäkla massa kablar som är jordade i dörr ramen. Får ta det senare när jag har instrument för att mäta.

Annars hoppas jag på att det löste sig för gott:).

Sitter en v6 under huven. På 174hk om jag minns rätt.
Hoppas på att det var en reser som du sa.

Har ni någon erfarenhet om odb (kan va fel förkortning) verktygen som finns att köpa via er sida. Kan man isf ändra inställningar etc?

Kan ju va gott och billigare att hitta felet själv om inte annat.

Tack för svaren också
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:( Surt med massa eftermonterad el/kablar, sådant är inget roligt. Tror du det är till extraljus eller massa andra prylar också? Om det är någorlunda överskådligt så kanskse du bara kan följa alla kablar och ta bort allt eftermonterat (förutsatt att man kan tyda vart dem leder till) ? Eller är det något som används i kupén? :roll:

Den rätta motorn med andra ord! :D Den klarar att driva bilen framåt med bra fart! :)

Ja, det är nog inga problem med mätarhuset tror jag inte.

OBD = On-Board Diagnostics, OBD2 kom års -96 på alla "normalstora" amerikasålda bilar och -01 var det lag på det inom EU om jag minns rätt =)

Vår shop är tyvärr inte öppen så om du söker OBD så måste du tyvärr leta vidare, Ebay.com eller Ebay.co.uk är att rekommendera! ;)

Men jag tror inte att du behöver någon OBD-läsare, du kan inte felsöka något i el-systemet med en sådan, endast läsa av motorkoder från sensorerna i motorn (lambda, tempgivare, spjällägesgivare mm. mm.) samt se livedata (värden från sensorerna när bilen är i rullning). Man kan inte ändra några inställningar överhuvudtaget.

Om du ska felsöka el-system och andra moduler i bilen är det en DRB-läsare som gäller (Mopar Starscan), dom kostar dock 20-30 tkr och är mestadels lämpat för verkstäder (pga. priset!) :shock: :| Finns vissa som kostar uppemot 150 tusen kronor :o Med dessa avancerade verktyg så kan man (om man har egenprogrammerade program/inställningar) ändra om hur automatlådan ska växla, om bilen ska få mer bränsle mm., dvs. man kan tuna bilens inställningar till ett sportläge om man vill och har kunskapen, eller om det finns färdiga program i verktygen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Ja surt blir det. Verkar vara en massa efter monterat.Kan ju vara att flera kablar jordar samma sak. Är några otroligt smala kablar. Skulle gissa på under 10 kardeler i. Har för mig att trådarna kallas så :) .

Aj tusan ja det var snuskigt dyrt. Hoppar nog över den då.

Kan vara nåt i kupen men är inte säker på vad det skulle vara. Får gräva djupare i det senare.

Tack för hjälp och svar iaf
Arvid
Voyager V6 -04

Skriv svar