Grand voyager-99 2.4 med skum kylarfläkt
Grand voyager-99 2.4 med skum kylarfläkt
För några dagar sen när jag stängde av bilen hemma noterade jag att kylarfläktarna gick, trots låg temperatur ute och normal temp på mätaren. Dom var igång så länge att jag tog bort säkringen. Satte tilbaka den efter 20 minuter och då gick inte fläktarna igång. I går kväll efter ett par mils körning och en stunds krypkörning/stillastående tomgång pep det till och varningslampan för vatten temp tändes. Tempmätaren var nästan upp på rött och jag slog av motorn direkt. Det hördes direkt att motorn kokade, eller på gränsen, för det bubblade högljutt. Kylarfläktarna gick INTE då. Motorn fick svalna en stund sen körde jag hem med normal motortemp.
Jag har inte undersökt nåt än, tänkte ställa en fråga här för att se om detta har hänt nån annan. Kan reläet ha pajat? I och med att fläktarna gick med normaltemp men inte med kokande motor.
Jag har inte undersökt nåt än, tänkte ställa en fråga här för att se om detta har hänt nån annan. Kan reläet ha pajat? I och med att fläktarna gick med normaltemp men inte med kokande motor.
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Annons
Re: Grand voyager-99 2.4 med skum kylarfläkt
Gick kylfläktarna när motorn var igång när den kokade (eller det kanske du inte hann kolla?) ?? Fungerar dom nu när du kör med bilen?
Har du AC på bilen? Om du kör igång AC:n med knappen i kupén, fungerar en utav fläktarna?
Har du AC på bilen? Om du kör igång AC:n med knappen i kupén, fungerar en utav fläktarna?
Jag tänkte inte på om dom gick med motorn igång. Jag vet i alla fall att fläktarna gick, med motorn igång, dagarna innan då dom inte slog ifrån trots normal motortemp. Vet ej om fläktarna varit igång idag, då det inte varit särskilt varmt ute. Ska även kolla om nån fläkt går med AC:en igång.
Tänkte även på att på en lapp invid kylaren står det, på engelska, att fläktarna kan starta när som helst om tändningen är igång? Vilket dom bevisligen gjort ändå....
Tänkte även på att på en lapp invid kylaren står det, på engelska, att fläktarna kan starta när som helst om tändningen är igång? Vilket dom bevisligen gjort ändå....
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Jag tror helt enkelt att reläet är något galet med, det fortsatte att köra med motorn avstängd och nästa "fel" startade dom inte alls
??
Jag hade en Chrysler Sebring och där var reläet till motorfläkten defekt, så jag körde med AC:n påslagen tillsvidare (då snurrade den andra fläkten bredvid motorfläkten och eftersom den var i samma diameter så kylde den motorn precis lika bra).
Jag hade en Chrysler Sebring och där var reläet till motorfläkten defekt, så jag körde med AC:n påslagen tillsvidare (då snurrade den andra fläkten bredvid motorfläkten och eftersom den var i samma diameter så kylde den motorn precis lika bra).
Idag lät jag bilen stå länge på tomgång för att se om den blev varm. Fick till slut sitta och varva lite och då blev den varm, men fläktarna gick inte igång. Oavsett om tändningen var på eller inte Med påslagen AC startar ingen av fläktarna. I Chryslers originalmanual står det att reläet sitter under vänster framlyse, men där sitter det inte. Har också kollat under höger lyse med samma resultat. Jag hittar alltså inte reläet? Mysko...
Har kollat tempgivaen för fläkten och den verkar bra. Har visserligen bara mätt den varm men det är ju då felet skulle visat sig om den varit kass....
Har kollat tempgivaen för fläkten och den verkar bra. Har visserligen bara mätt den varm men det är ju då felet skulle visat sig om den varit kass....
Såhär står det i min manual:
The radiator fan relay is attached to the
left frame rail near the lower radiator support. The
relay bracket, and fastener are used to dissipate
heat from the relay.
I sprängskissen så finns det även ett relät i säkringsboxen. Har du även kollat alla relän till AC:n samt säkringar och ev. bytt plats mellan liknande?
The radiator fan relay is attached to the
left frame rail near the lower radiator support. The
relay bracket, and fastener are used to dissipate
heat from the relay.
I sprängskissen så finns det även ett relät i säkringsboxen. Har du även kollat alla relän till AC:n samt säkringar och ev. bytt plats mellan liknande?
Ok. Då ska jag leta relä vid tillfälle. I Säkringsboxen finns det inget relä för fläktarna. Säkringar har jag bytt plats på. Har även kollat så att det finns spänning fram tll säkringen. AC:en har jag inte kollat då den fungerar som det ska?
Jag har ett relä i säkringsboxen till kylarfläkten på -99:an
Ska kolla en gång till imorgon när det är ljust ute.., finns en säkringsbox i motorrummet samt en i kupén.
Reläet vid nedre vänstra fästet till kylaren är inkapslat som skydd mot värmen.
Reläet vid nedre vänstra fästet till kylaren är inkapslat som skydd mot värmen.
Nu har jag hittat reläet. Det satt, mycket riktigt, till vänster om kylaren. Sen hade jag svårt att hitta det då det inte ser ut som ett vanligt relä, utan mer som en styrenhet till den första typen av brytarlös tändning som fanns för länge sedan. Det var ju till och med kylpasta på den för att överföra värme till stället det satt på. Jag har i alla fall mätt upp reläet och det verkar trasigt, men helt säker är jag inte efter att ha läst i Chryslers manual. Det verkar inte vara ett vanlig av/på relä utan det står att styrsignalen(jord) pulsar olika länge för att på så vis få olika hastigheter på fläkten. I manualen hittar jag inga specifikationer för att kunna mäta med säkerhet.
relä
En tanke jag hade först var att köpa ett vanligt relä som pallar strömmen, men det verkar inte som det går?
En sak till. Jag har mätt tempgivaren, visserligen bara med motorn varm, och den verkar ok.
relä
En tanke jag hade först var att köpa ett vanligt relä som pallar strömmen, men det verkar inte som det går?
En sak till. Jag har mätt tempgivaren, visserligen bara med motorn varm, och den verkar ok.
Det är ingen vanligt relä som sagt 
http://www.ebay.com/itm/Wells-19303-Eng ... f3&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Dyrt!!
Cirka 400:- med frakten.
http://www.ebay.com/itm/Wells-19303-Eng ... f3&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Dyrt!!
Sitter på bildelsbasen och letar begagnat och blir lite full i skratt. Där kallar dom reläet för tändmodul....
Men dom ska ha 500:- så det blir nog till att köpa nytt på Ebay. Skulle ju helst vilja kontrollmäta det gamla så man vet säkert att det är trasigt, men jag hittar inga värden att gå efter....
Jaja, 400:- är väl inte hela världen om det inte skulle vara fel. Då vet man att det är nytt i alla fall.
Men dom ska ha 500:- så det blir nog till att köpa nytt på Ebay. Skulle ju helst vilja kontrollmäta det gamla så man vet säkert att det är trasigt, men jag hittar inga värden att gå efter....
Jaja, 400:- är väl inte hela världen om det inte skulle vara fel. Då vet man att det är nytt i alla fall.
Haha
Undra hur dom kom på det
Ser ditt relä likadant ut som dem på ebay.com?
Japp, reläet är väldigt likt det jag har. 
Hej.
Löste det sig med fläkten? Jag har en 3.3 från 1997, och när jag motortvättade denna, så var allt ok, startade sedan bilen och körde ngn mil, sedan när jag kom hem, så gick fläktarna efter att bilen stängts av, ok, de gör ju så ibland... kom ut 2 timmar senare, de går fortfarande. Åkte till stan och jobbade, bilen går toppen, stänger av bilen o fläktarna går, kommer ut 4 timmar senare då är bilen stendöd. Starthjälp, kör hem,. bilen går varm i köerna, kokar och jag konstaterar att inga fläktar fungerar.....kollar säkringar etc, allt ok. Kan det vara detta relä som fått vatten i sig och fått ett pel och sedan lagt av helt? jag har löst detta tillfälligt genom att dra en fulkabel från relät i äkringsboxen direkt till fläktmotorerna, nu går de hela tiden bilen är igång....
lär ju bli kasst till vintern då den inte lär komma upp i värme.....
Hursomhelst, fick du ordning på din bil genom att byta detta relä?
Peter
Löste det sig med fläkten? Jag har en 3.3 från 1997, och när jag motortvättade denna, så var allt ok, startade sedan bilen och körde ngn mil, sedan när jag kom hem, så gick fläktarna efter att bilen stängts av, ok, de gör ju så ibland... kom ut 2 timmar senare, de går fortfarande. Åkte till stan och jobbade, bilen går toppen, stänger av bilen o fläktarna går, kommer ut 4 timmar senare då är bilen stendöd. Starthjälp, kör hem,. bilen går varm i köerna, kokar och jag konstaterar att inga fläktar fungerar.....kollar säkringar etc, allt ok. Kan det vara detta relä som fått vatten i sig och fått ett pel och sedan lagt av helt? jag har löst detta tillfälligt genom att dra en fulkabel från relät i äkringsboxen direkt till fläktmotorerna, nu går de hela tiden bilen är igång....
lär ju bli kasst till vintern då den inte lär komma upp i värme.....
Hursomhelst, fick du ordning på din bil genom att byta detta relä?
Peter
Låter onekligen som att det är felet, men "bnkt" kanske kan bekräfta om det fungerade för honom?