Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

styrservoolja m.m Chrysler Grand Voyager -00

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: styrservoolja m.m Chrysler Grand Voyager -00

Bra video :)

Men tror det skiljer sig lite mot generation 3 Voyager som du har, videon är till en generation 4 -2001-2007, men någorlunda likadant är det =)

Här finns oljan till automaten:

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... lja-36831/" onclick="window.open(this.href);return false;

Priset har ökat till 369:- kr sedan sist jag kollade :o Men i mitt lokala varuhus så står det fortfarande 269:- kr :roll:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
bobie81
Van

samma olja som jag hade i cittrans växellåda.. Men man vågar hälla i den i vojjen då? Verkar ju va en vääldigt känslig låda
Användarens profilbild
WBC33
SUV

Skulle oxå tippa på att det är en europasåld bil, dels för att den har chrysler stripes/emblem och dodge "facia"

Kollar man på reg-nr i registret så är den enligt detta inte någon privatimport.

Kodar man av ditt chassie/VIN nr så får man fram att det är en:

"Voyager/Grand Voyager FWD LHD"
"Euro Wagon-Long Wheelbase P Series"

Årsmodell 2000 tillverkad i Österrike

Sen är det angivet alla förbrukningsvärden vid stads-, blandad och landsvägskörning, det brukar inte vara angivet på importbilar (oavsett privat eller företagsimport). Det brukar oxå vara massa med tillägsinfo, men denna saknar sådant.

(Angående att det står km i registret ska man ta med en nypa salt, ibland räknar dom inte om till km vid regbesiktningen på importer, utan för bara in det som står på mätaren rakt av.)

Summa sumarum, din mätare visar km och inte miles eftersom det är en europa voyager.

Mvh
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

När jag "dekodade" VIN via servicemanualen så kommer bilen från USA :oops: ? ..inte Österrike, men det kanske är fel :oops:

Eftersom oljan hos Biltema är certifierad för ATF+4 så borde det fungera :roll: Mig veterligen så är den godkänd av Chrysler i sådana fall, men det är många led in i mängden, dom samarbetar nog med någon större leverantör. Castol, Red Line, Mobil 1 osv. har också ATF+4 och dom är godkända av Mopar.

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV

Nu blir jag lite fundersam :? , men kan det hänga ihop så här :?:

I min servicemanual (specifik för årsmodell 2000) har jag dels en avkodningstabell för usa-bilar och en avkodningstabell för europabilar, har din det :?:

Enligt dessa tabeller ser det ut så här:

Position 5 (car line) i VIN-nr har bokstaven P eller T på de amerikanska och på de europeiska är det C,Y,K eller H.
Position 6 (series) har siffrorna 2, 4-7 på de amerikanska medans europeiska har 4, 5, 6, N eller B
Position 11(assembly plant) har bokstaven B eller R respektive U på de europeiska

Så kodar man av tidigare nämda VIN så kommer jag fram till tidigare nämda uppgifter :|

Hoppas jag inte är helt fel ute :oops:

Mvh
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Du är helt rätt ute, jag som tittade på helt fel avsnitt :lol: Jag råkade kika i sprängskissen ist för manualen och där valde jag enbart Dodge Caravan och Town & Country :lol: :oops:

Bild
Skriv svar