Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hjälp med svagt halvljus?! Cheva Trans Sport -01

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Rodde
Station Wagon

Hjälp med svagt halvljus?! Cheva Trans Sport -01

Hej!

Var och besiktigade bilen, Chevrolet Trans Sport -01, i fredags och fick ombesiktning då dom sa att halvljuset på båda sidor är för svagt.
Jag har inte själv märkt att ljuset skulle vara sämre än normalt(det är väldigt dåligt). Insatserna och lampglaset är i bra skick så det är inte felet. Jag provade att byta lampa på ena sidan men det märks ingen större skillnad. Då mätte jag spänningen över lampan och får ut 14V när jag mäter mellan två av stiften. Skiftar jag mellan stiften, så kan jag också få 7V eller 5V.

Är detta rätt?
Hur ska man mäta?
Vad mer kan vara fel?

/Rodde
Senast redigerad av Avenger den sön 17 jun 2012, 17:07, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Hjälp med svagt halvljus?! Cheva Trans Sport -01

Du ska ha svart, brun och blå kablar till de tre stiften. Svart är jord, brun är halvljus och blå är helljus. Mät spänning mellan brun och jord, gärna med lampa i så får du korrekt belastning. Du ska då ha 14 volt över lampan. Mät sedan spänning mellan svart kabel och en annan jordpunkt (t.ex. någon skruv på motorn), det ska vara i princip 0V om allt är rätt.

Eftersom du skriver att du hade 14 volt mellan två av stiften så gissar jag på att det var mellan blå och svart kabel, dvs mellan matning till helljus och jord. Eftersom du mätte upp 7V och 5V på de andra kombinationerna så tyder det på att du har för låg spänning till halvljuset. Den här kretsen går till flera olika ställen så som positionsljus, bakljus och släpvagnskontakten om du har en sådan. Du kan då mäta där och se om du har någon pol som bara har halv spänning (de ska antingen ha full spänning 14V eller ingen alls).

Det är inte ovanligt att felet ligger i just släpvagnskontakten då den sitter väldigt utsatt, det kommer in fukt och salt vilket gör att det blir krypströmmar som sänker spänningen på den här kretsen vilket orsakar att du får dåligt halvljus.
Användarens profilbild
Rodde
Station Wagon

Tack Sverker, ska ut och kolla igen under dagen.
Användarens profilbild
Rodde
Station Wagon

En fråga, hur mäter jag i släpvagnskontakten, Är det mitt-stiftet som är jord?
Om det nu visar sig vara dålig spänning på något av stiften, är åtgärden den att rengöra vid kontakten/stiftet eller ska man göra något mer och kolla på något annat ställe också?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Goggla på släpvagnskontakt och titta på bilder så dyker det upp flera, t.ex. denna:

Bild

Då bör det vara de som är numrerade 58R och 58L som du ska se för låg spänning på, mät både mot den som är markerad som jord i kontakten och mot någon annan jordpunkt (t.ex. i 12V-uttaget i vänsterpanelen där bak). Det kan fungera att göra rent kontakten men oftast är de sönderärjade och en ny kostar 29:90 på Biltema så det är inte mycket att spara på. Kolla också att kabeln är ok, den ska gå upp till någon kopplingspunkt men jag vet inte riktigt var den sitter. På elschemat står det "wires cut and taped" på trailer wiring harness så man kopplar på kabeln ner till kontakten där med en sockerbit eller dylikt.

Färgerna i bilden ovan stämmer inte med färgerna på bilens kablar så kolla hur de är kopplade.
Skriv svar