Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Grande Voyager 3,3 -00 köpråd.

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Elegancej
SUV

Grande Voyager 3,3 -00 köpråd.

Som jag har skrivit tidigare så har jag blivit erbjuden en Grande Vojje -00 och nu är den nere i så bra pengar att jag har svårt att inte köpa den, men är det något man bör veta om denna årsmodell bra eller dåligt dela med er av erfarenheter en liten checklista som jag kan ta med när jag ska kolla bilen.

// Janne
Senast redigerad av Avenger den sön 08 jul 2012, 14:46, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Grande Voyager 3,3 -00

Hej,

Här är lite grejer som vi haft fel på vår bil, kanske helt orelevant då allting inte är vanliga fel men jag skriver dem ändå =)

-Immiga strålkastare/blekta
-Tappar kylarvätska, felsökt till sprucket expansionskärl eller kylare/slangar (ej toppen, den är inte ett vanligt fel). Kan även vara vattenpumpen då den är ett vanligt fel, den drivs på drivremmen, tar cirka 3 timmar att byta för en verkstad = 2 500:- kr vitt om man inte gör det själv.
-Krängningshämmarbussningar fram (klonkar rejät i framvagnen vid väggupp och ojämnheter)
-Avgassystemet rostar jäkla fort, den bakre delen. Kostar cirka 1 600:- nytt men håller bara 3-4 år MAX. Finns även rostfritt för 2 800:- om jag minns rätt (Autoexperten, Mekonomen osv. ring och fråga är det som gäller!)
-Mätarhuset = kallödning, gör så att bilen inte startar. Detta är dock inte lika vanligt på -00, men alltid bra att ha en stjärnskruvmejsel i bilen =) + givetvis andra verktyg också om något annat blir fel..
-Styrleder, känn om det glappar när du svänger fort när du står stilla, brukar vara de yttre i sådana fall.
-Bromsrör, längsgående vid vänstersidan på bilen, lätt att inspektera om man lägger sig ned på marken och kollar
-Motionera radioantennen ofta genom att lossa den med jämna mellanrum, annars kommer den gå av i gängorna och den är inte roligt att byta =(
-Rosten börjar ta sig på bakluckan på dessa årsmodeller, så ta en titt även där, går att förhindra bakom luckan samt plasthandtaget/skenan längre upp över skylten.

Bilen ska helst inte ha dragkrok och om den har så ska den inte ha kört några större laster. Kolla så att de bakre stiften är bytta annars kommer bilen gå oroligt =) Kontrollera om service finns på automaten samt mängden olja och färg/lukt när den står stilla på tomgång på plan mark. Sitter kamkedja så ingen rem behöver kontrolleras eller bytas.

Det är gött med två skjutdörrar på dessa årsmodeller, 91-95 har enbart på högersidan =) Dock jobbigt att lyfta ur baksätet/soffan då den väger enormt mycket :) Men bra lastutrymme blir det när allt är ur!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar