Fyndskicket:

Motorolja och filter är nu bytta, jag upptäckte att om man har bakre AC så är kompressorn så stor att det inte gick att få på den oljefilteravdragare jag har som har en kedja utan man måste ha den typ som har ett band som greppar runt filtret och som är mycket tunnare. Vidare så har jag märkt att backsensorerna fungerar inte och så hade jag den inne på verkstad som provtryckte AC-systemet och konstaterade att kondensatorn läcker vilket skulle kosta 10 kkr om de skulle byta den så jag kommer att göra det själv vid tillfälle men som sommaren har varit hittills så känns det inte som att det är någon större brådska.
Dock vill man ha fungerande AC pga att det gör att kylfläktarna startar mycket tidigare, annars startar de inte förrän vid 110 grader så om jag hamnar i bilkö så brukar jag dra igång kupévärmen för fullt så ger det ungefär samma effekt. Jag ska titta på om jag kan dra en kabel för att tvångsköra kylfläktarna, det ser ut att vara möjligt enl elschemat men jag måste mäta lite för att se hur utgångarna från PCM ser ut. Det har märkts lukt av kylvätska några gånger så den är inte helt tät i kylsystemet men det har inte sjunkit något nämnvärt i expansionskärlet så det är nog ingen större fara. Jag misstänker någon av slangarna till värmepaketet, tror inte det är insugspackningen den här gången (oljan var helt svart när jag bytte så den läcker iaf ingenting in i motorn). Jag ska göra mig ett verktyg för att trycktesta kylsystemet vid tillfälle, det är ganska så enkelt.
Vidare ska jag gå igenom resten av servicepunkterna för stor service för det ska göras ungefär nu, och byta olja i växellådan. Kupéfiltret var helt svart så nytt är beställt från ebay. Dragkrok har jag en som skulle ha monterats på den förra så den ska dit på den här så det blir lite småpyssel som jag tänkte lägga upp i den här tråden vartefter.
Det har redan blivit över 150 mil körda bland annat på två svängar ner till släkten i Östergötland och en del stadskörning utöver det och färddatorn visar genomsnittlig förbrukning på 0,88 liter / mil så det är ju riktigt bra för en så pass stor bil med V6'a och automat.