Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Går bara på 3 cyl, Voyager 2.4 -98

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Krillekam
Station Wagon

Går bara på 3 cyl, Voyager 2.4 -98

Hej.
Har en Chrysler Voyager 2,4 -98 som inte går bra på tomgång. Den går bara på 3 cyl. 4:ans cylinder går inte på tomgång. När man kör bilen märker man ingeting men på tomgång går den inte alls bra. Jag har kollat stiften och dom var ok. När jag rycker tändkabeln på 4:an så händer inget men jag hör att det kommer gnista. Den studsar ju i väggarna så att säga. Och om jag tar kontakten från spridaren så händer det inte heller ngt. Har prövat att byta spridare mellan 1:an och 4:an för att se om det var ngt fel på spridaren. Men 4:an funkade ändå inte. Har prövat byta tändkabel mellan 1:an och 4:an oxå utan resultat. Nu undrar jag om det finns någon här på forumet som känner igen felet eller har någon ide´om vad det kan vara för fel? En kanske något långsökt tanke, men kan det vara bränslepumpen som inte räcker till?Att inte trycket räcker till alla cyl. alltså. 4:ans spridare sitter ju längst ut på spridarröret.
Skulle vara mycket tacksam för lite tips och ide'er.

mvh Krille
Senast redigerad av Avenger den tor 28 jun 2012, 09:27, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Går bara på 3 cyl, Voyager 2.4 -98

Har du mätt kablaget till spridare nr 4 också? Den kanske inte får någon ström från PCM:en pga. fel i kabelhärvan eller PCM:en.

Har ni kollat gnista på kabel 4 med tändstiften ipluggat?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Krillekam
Station Wagon

Jo jag har mätt kablaget. Vet inte värdet men de var samma alla på fyra. Och gnista finns.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hmmm.., så den får både gnista och spridaren öppnar? Då måste det ju helt enkelt saknas bränsle precis som du säger :roll:

Hur felsökte ni det till cylinder nr 4 i första hand? Någon felkod som visade sig eller kopplade ni bort varje tändkabel för sig och såg att nr 4 inte gjorde någon skillnad?

Märker ni inte om bilen är svagare?

Bild
Användarens profilbild
Krillekam
Station Wagon

Avenger skrev:Hmmm.., så den får både gnista och spridaren öppnar? Då måste det ju helt enkelt saknas bränsle precis som du säger :roll:

Hur felsökte ni det till cylinder nr 4 i första hand? Någon felkod som visade sig eller kopplade ni bort varje tändkabel för sig och såg att nr 4 inte gjorde någon skillnad?

Märker ni inte om bilen är svagare?
Nä det var ingen felkod. Den visar inga felkoder alls. Utan jag ryckte tändkabeln/spridarkontakten-
Nu har jag märkt att, om motorn går på tomgång och jag rycker tändkabeln så händer ingeting, den går på 3 cyl hela tiden. Men om jag varvar upp motorn till 2500-3000 varv ca, då går den på alla fyra. Rycker man då kabeln igen så märker man att den missar. Jag märker inget på gången när jag kör. Sen har bilen varit så här sen jag köpte den så jag vet inte om den är svagare eller normal.
MEn jag tänkte på en annan sak, kan det inte vara tändspolen som spökar? Att den inte ger tillräckligt med ström till 4:an på tomgång men när man gasar på så ger den mer?
Jag vet inte, men jag vet att jag börjar bli lack på bilen nu :?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag tycker det lät som en bra teori ang. spolen, kanske finns någon reservdelsbil som du kan byta med om du åker till en skrot eller liknande?

Bild
Skriv svar