Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
plll
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:14
Ort: Gbg

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Elegancej skrev:Oki, men på min så vrider man bara på tändningen så går den någon sekund, man hör hur det brummar till sedan är det tyst, när sen motorn går då om man lägger sig ned vid tansken så hör man pumpen.

// Janne
Det stämmer.
Anledningen till att den stannar är att trycket till motorn nåtts men motorn är inte igång.
Med motorn avstängd dreneras inte soppan tillbaka till tanken vilket gör att om pumpen inte stannade så skulle den till slut skära då soppan i den inte skulle cirkulera utan bara stå still. När motorn startas känner bilen av det och startar pumpen då dreneringen till tanken nu tillåts och därmed kan pumpen gå hela tiden nu då soppan cirkulerar och även kyler pumpen.

Så har jag förstått det genom åren iaf. :roll:
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Jo det stämmer bra, så fungerar det.

PS, En miss jag skrev ovan, med sensor menar jag en vakuumsensor i tanken som känner av just vakuum, och på så sätt stänger av pumpen så att den inte går sönder, det har vissa Chevrolet Van osv..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Jaha då var MAP-sensorn bytt utan resultat, i dasg fick jag den att stanna på tomgång för första gången, frågan är har det blivit utfällningar i tanken typ rostflagor eller liknande som täpper till tankfiltret i kväll så hör man även pumpen tydligt ett skorrande ljud när den trycker fram första startskvätten bensin, så jag tror det lutar åt att plocka ner tanken och kolla.
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Fick du tag i en sensor så snabbt :shock: på någon bildemontering?

Tror du det kan vara något i bensintanken eller bränslefiltret? Eller pumpen?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Ja jag får den känslan att det är något skumt med bränsleriet där bak, pumpen skorrar så frågan är om inte den har fått i sig något skit av nått slag ska ta en slang och föra ned på botten i tanken och suga upp lite få se om det kommer med nått spännande.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Case closed problemet löst.

I dag när jag bytte bensin filter så när bilen står och går för att jag ska kolla att det är tätt, så tar jag tag i kabeln på Vevaxellägesgivaren och bilen tvärdör går inte att starta funkar inte, bilen får stå en stund så går den att starta den står och går och jag petar på vevaxelgivaren tvärstannar direkt igen. Far hem och plockar dän en givare jag har sitter på en rasad låda inga problem, meeeeen när jag ska ta bort den som sitter på bilen och är felaktig så börjar problemen givaren flisar sönder sig när jag tar i den med tången för den sitter fast, och det ordentligt så nu har godset på givaren gått av ända in till aluminiumkanten på lådan och sitter fortfarande benhårt fast, så hur jag ska få dän den blir nog ett kapitel för sig.

// janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Vet inte om man ska säga "härligt!" eller "tråkigt", både och :) :(

Skönt att du verkar ha hittat felet, den måste blivit försämras så fort den blev varm(?).

Tråkigt att den satt så hårt, hoppas verkligen du får bort den hel så att inget annat går sönder :|
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Vevaxellägesgivaren bytt och so far so god, men det var ett stort elände och besvär att få bort den gamla trasiga givaren och det blev väl ett och annat ord som inte lämpar sig att föra vidare också. Nu har den gått riktigt varm och kört ganska hårt med den och inga problem synes än peppar peppar.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Låter gött!!

Har du många reservdelar till Voyager eftersom du fick tag i en så snabbt? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Nä inte speciellt mycket jag har en rasad låda stående, sedan så har jag en hyggligt välsorterad bildemontering ca 10 -12 km härifrån där man faktiskt får gå in på skrotgården och botanisera lite själv och plocka bort det man behöver själv om det är bråttom och de inte har tid, måste bile lyftas fram för man behöver komma under och så där då får man beställa delen men får den oftast dagen efter så det går ganska fort att få fram delar.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Skriv svar