Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Ok Jonathan.

Då var jag här, du får gärna visa var man mäter bränsletrycket, EGR-ventilen vet jag var den sitter men jag fattar inte hur du menar när du säger koppla bort den med ett mjölkpaket du får gärna utveckla det och visa också för den delen om du har bild på det.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Tjena!

Vad bra att du har hitta EGR-ventilen, du ska inte sätta för den elektriska med någonting, utan där röret fästes med de två bultarna, klipp en "packning" som täcker all förbipasserande luft om man kan beskriva det så.

Här är en bild jag hittade på google som visar exakt vad jag menar, där har personen klippt en täckt packning (den vita):

http://www.windowsmediapc.co.uk/t4/uplo ... 750032.jpg

Du vet redan vart röret sitter antar jag men här är i alla fall två bilder på det:

Bild
Bild

På följande bild mäter du bränsletrycket:

Bild

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Hej hopp i denna följetång.

Om jag förstår dig rätt så kan då en felaktig/trasig EGR-ventil ge dessa fenomen, eller? Är det ide att skruva dän MAP-sensor , Vevaxellägesgivare o.s.v. och göra rent kan det påverka något eller är det ogjort arbete? i något forum där jag lagt frågan också så sa någon nått om temperaturgivare till styrboxen är det vanliga tempmätaren man menar då? kan den ge konstiga fel om den ligger precis under normalstrecket?

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Ingen idé att skruva dän dessa givare, speciellt inte vevaxelgivaren, den stänger av bilen direkt, all tändning och bensin, så dina symptom är annorlunda.

Ja dom menar nog den vanliga tempgivaren, men den verkar ju fungera bra.

EGR-ventilen kan ge dessa symptom och den brukar vara det första man kollat, eftersom det är så enkelt och kostar ingenting ;)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Ok
Ska kolla det när jag kommer hem i kväll, Tack så länge.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Meddela gärna hur det går sen :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Ja du Jonathan

Följetongen fortsätter Gjorde som du föreslog och kopplade bort EGR-ventilen sedan så fick bilen stå och gå på tomgång ca 30 min sedan så åkte jag en sväng efter ca 20 min. så kom ryckningarna kanske inte så kraftogt som förut varvräknaren hoppade upp och ned och när man höll jämn gas och ökade lite så kommer det där bankande ljudet frami från på vänster sida låter som man slår på en plastburk. Den rycker och har sig när man kör när man släpper gasen för att ex. svänga så dör den med allt som följd jag beskrivit förut.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Hur menar du att du kopplade bort den, att du täppte för hålet med en tät packning?

Du skulle egentligen behöva felsöka bilen, men hur vet jag inte, eftersom det är årsmodell -95 så är det ett dilemma med OBD-felsökning, chansen är 50/50 att den klarar av det, eftersom det säkerligen är en blandning mellan OBD1 och 2.

Du sa också att du sprayade med startgas runt slangar och rör samt insuget och det blev ingen ökad tomgång av detta? dvs. ett vakuumläckage?

Försök gärna kolla felkoder igen, vrid nyckeln ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek och avsluta i ON, räkna antalet blinkningar från motorlampan, blink pause blink blink = kod 12 etc..

Prova upp till 5 gånger om inget händer, det är viktigt att försöka få ut ev. fel från någon givare innan man byter ut saker i onödan kanske.

Kan vara så mycket som är fel, lägesgivaren till spjällhuset, prova rengöra det helt och hållet (hela spjällhuset), prova även skruva dän MAP-sensorn, den sitter lätt åtkomligt (har bild om du vill ha).

Kanske även byta bränslefilter innan man går vidare med dyrare saker? :roll:

Finns bränslefilter hos HansenRacing via Mekonomen, kostar 180 kr

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Ja jag täppte till med en tät packning, felkodsanalyser ger bara 55, kan vevaxellägesgivare, tändspole eller kamaxelgivare ge sådana här symtomer bilar som inte startat på grund av skitiga kamaxelgivarekontakt och vevaxellägesgivare som varit lösa har jag upplevt men inte dessa saker eller är det så enkelt att det är bränslepumpen? men varför går den då ca 35 - 45 min innan den dör men måste ha belastning. Jag vet ej om man kan mäta bensintrycket med den mätaren du föreslog då den har en gummi anslutning och på 3,3 lt motorn så verkar det en skruvanslutning där jag misstänker att när man skruvar på en anslutning så öppnar den ventilen för bensinflödet till mätaren. Jag kan ha fel.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Hej igen!

De flesta sensorer ger koder, och du verkar inte ha några koder som du säger.

Vevaxel- eller kamexelgivaren brukar inte ge dessa symptom.

Det kan mycket väl vara bränslepumpen, att den blir sämre och sämre ju varmare den blir, många som har haft det felet på sina bensinpumpar på olia bilar.

Tror du gör bäst i att åka till någon verkstad och be dem kolla bränsletrycket, borde inte kosta mer än en hundring, så du är säker på att du får korrekt PSI-värde, både när bilen är kall och varm.

Men skruva gärna dän spjällhuset och rengör allting, och kolla MAP-sensorn.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
plll
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:14
Ort: Gbg

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Angående bensinpumpen, den kan du kolla själv på "bondevis". :)

Ta loss från insuget och sätt en slang till en hink, slå på tändningen i ett visst antal sekunder (15?) och se hur mycket soppa du fick under den tiden.
Kör sedan bilen varm tills den krånglar och upprepa proceduren...
Är det skillnad så är pumpen kass.
Detta om man nu inte ha nåt annat att "roa" sig med... :oops:

Personligen så tror jag att det är fördelare/tändspole/mapsensor, elekroniskt iaf som krånglar när det blir varmt.
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Hej Plll.

Pumpen går väl bara någon sekund när man vrider på tändningen för att ge tryck sedan pumpar den på när motorn startat, eller har jag fel? gör man på något annat sätt? elelr menar du att man rycker returen under drift?

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
plll
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:14
Ort: Gbg

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Elegancej skrev:Hej Plll.

Pumpen går väl bara någon sekund när man vrider på tändningen för att ge tryck sedan pumpar den på när motorn startat, eller har jag fel? gör man på något annat sätt? elelr menar du att man rycker returen under drift?

// Janne
Pumpun går hela tiden tills trycket är högt, när det når det det ska så slutar pumpen att jobba. Den ska gå hela tiden alltså om du spolar i en hink. Vissa bilar har dock en säkerhetsspärr som känner av att det går för "lätt" och stoppar istället av den anledningen... Där får man gå förbi reläet genom att ge tjuvström.

Vet inte om Voyager har detta skydd... :(
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Oki, men på min så vrider man bara på tändningen så går den någon sekund, man hör hur det brummar till sedan är det tyst, när sen motorn går då om man lägger sig ned vid tansken så hör man pumpen.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager hoppar & Rycker och stannar

Tror inte Voyager har sensor för att känna av trycket, vet dock att det finns på vissa GM-bilar.

För att få "exakt" värde så rekommenderar jag att du åker till en märkesoberoende verkstad så kan dom kolla detta snabbt, tar någon minut (men fråga efter kostnaden innan, en del kan vara lite väl galna med priserna), trycket ska vara på 48 PSI, aningen högre vid kallstart.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar