Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Malu
SUV

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Hmm, samma frakt till USA på de sidor jag hittat hittills. Får väl kolla ebay kanske.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Alla skickar nog ifrån Kina därav samma fraktpris:(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan

Med lite efterforskning så har jag kommit fram till: (gäller den stora stereon med navi)

* Uconnect funkar inte med en annan stereo än orginal (dvs röststyrning, knappar på auto. avblän. inne backspegel)
* Rattknappar funkar om man fixar en sådan modul (saknar artnr)
* Info i instrumentpanelen (signalstyrka telefon) kommer inte funka ihop med annan stereo
* Befintlig gps antenn funkar inte. Finns säkert adapter (?)

Givetvis så kan man välja en 2din stereo med bluetooth, gps och diverse trevliga saker men det innebär att måtten inte stämmer riktigt. Finns hållare (täckplåtar) att köpa.

En annan sak är också om man har en fabriks monterad förstärkare så måste man tydligen dra om kablarna då den får signal via CAN bus för att starta om man inte köper en speciell modul (PAC Audio C2R-CH4Y) går säkert att koppla om men har inte kollat mer om det.

Allt för att göra det enkelt :D

Enklast är nog att försöka få tag på en europeisk konverterad orginal radio från tex en Magnum.

Återkommer med mer info

Mvh

Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja precis, vissa funktioner försvinner men en del återfinns "original" i eftermarknadsenheten:)

Ja, håll oss gärna uppdaterade! :)

Ha det gott.

Bild
Användarens profilbild
Malu
SUV

Jag har ju inte navi idag, men skulle gärna vilja ha europaradio - hittade ett par RAR (samma radio som jag har men i europamodell) på skroten - men de ska ju ha 4-5000 för grejerna.

Då kan jag ju lika gärna köpa en kinavariant, få navi, backkamerastöd etc för mindre pengar, men med risken att inte allt funkar.

Alternativt är att köpa en aux-modul så jag kan plugga in telefonen, men det är ju inte alltid täckning för att köra radio på det viset plus att det känns lite tråkigt.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 200

Malu skrev: Alternativt är att köpa en aux-modul så jag kan plugga in telefonen, men det är ju inte alltid täckning för att köra radio på det viset plus att det känns lite tråkigt.
Nä inte riktigt så man vill hålla på för att lyssna på radio.

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja med sådana priser så var det lite väl i överkant för enbart enheterna som saknar NAVI:(

Bild
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan

Har kollat runt och den som funkar "bäst" är VCH9730. Länken till svensk sida finns ovan. Tyvärr så är infon lite knapphändig så jag sökte efter den och fick bl.a. upp följande sida med lite mer info.
http://www.carstereosatnav.com/china-ca ... 37757.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Söker man efter VCH9730 på eBay så skiftar priset väldig mycket.
Det som inte funkar är stöd för Uconnect om man har det, inte fått det bekräftat dock men det verkar så. Iofs så ersätts de med lika funktioner i radion. Är också osäker om mina knappar på innerbackspegeln kommer att funka (Uconnect) samt lite info i färddatorn. Typ navigering samt info om telefonen, men det går att leva med.
Denna ligger på inköpslistan nu iaf och givetvis så återkommer jag senare med info.

Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarens profilbild
Malu
SUV

Bra letat!

Själv vill jag ha en vch3206, så får väl se vad man kan hitta :)
Användarens profilbild
CEk
SUV

Kan förresten låna den här tråden så slipper jag starta en ny. Jag har ju MyGig RER i min 2009 och har varit nyfiken på att konvertera enheten, som man tydligen kan göra till skillnad från de äldre REC. Customtronix tar ca 4000:- för en sådan "konvertering" och förutsätter att man skickar in enheten till dom. Eftersom man får tillbaka samma enhet men modifierad känns det ju onekligen som om det är en mjukvarukonvertering, således känns det ju som det är något man borde kunna "fixa" själv. Jag har nu hittat en hårddisk från en europeisk enhet (REW) för tusenlappen och funderar på om det inte bara borde vara att byta den? Eller är det verkligen någon hårdvarublockering i enheterna som då Customtronix "tar bort" eller dylikt? Låter osannolikt, men jag hittar inget svar hos på Challenger-forum (inte så konstigt kanske) eller någon annanstans heller.

Nån som är kunnig och vet om det skulle kunna vara några hårdvaruskillnader mellan RER och REW-enheterna? Man använder ju till och med samma GPS-antenn, hade det varit nån skillnad känns det ju som man borde behöva byta den också.
Användarens profilbild
Malu
SUV

Har inte kollat på de nyare mygig-enheterna, men jag skulle kunna tänka mig följande:

Det kan finnas mjukvaruinställningar som kräver ett serviceverktyg för att komma åt, vilka ställer in region - detta för att styra radiofrekvenser, eventuellt kartor och andra regionberoende saker. Detta har funnits på tidigare chryslermodeller som sålts på olika ställen i världen. (Finns tyvärr inte i min radio).

Det kan finnas hårdvaruinställningar i form av dip-switch, encoder eller dylikt för samma sak.

Det måste laddas in mjukvara för språk, kartor et cetera.

GPS-systemet är ju samma över världen, så annan antenn ska ju inte behövas.

Jag tror du får problem om du bara trycker i hd:n, för det borde finnas någon form av flashminne med operativ och inställningar som laddar innan den läser in hårddisken, men det måste ju inte vara så.
Användarens profilbild
CEk
SUV

Malu skrev:Har inte kollat på de nyare mygig-enheterna, men jag skulle kunna tänka mig följande:

Det kan finnas mjukvaruinställningar som kräver ett serviceverktyg för att komma åt, vilka ställer in region - detta för att styra radiofrekvenser, eventuellt kartor och andra regionberoende saker. Detta har funnits på tidigare chryslermodeller som sålts på olika ställen i världen. (Finns tyvärr inte i min radio).

Det kan finnas hårdvaruinställningar i form av dip-switch, encoder eller dylikt för samma sak.

Det måste laddas in mjukvara för språk, kartor et cetera.

GPS-systemet är ju samma över världen, så annan antenn ska ju inte behövas.

Jag tror du får problem om du bara trycker i hd:n, för det borde finnas någon form av flashminne med operativ och inställningar som laddar innan den läser in hårddisken, men det måste ju inte vara så.
Det är märkligt att det inte finns mer information om det på olika forum. Som jag förstått det så ligger allting på hårddisken (OS, språk, kartor etc.) så jag undrar vad mer det kan vara som behövs ändras. Är det dipswitchar så bör man ju kunna komma åt dom själv också, så länge man vet vad de står för.
Användarens profilbild
Malu
SUV

Är det så att allt är på hårddisken ser jag ett möjligt problem med att sätta i en annan hd med svensk(eu)programvara på, och det är om det finns inprogrammerat bilens id någonstans och den därför inte vill starta.

Idealet är ju att få tag i en fungerande europeisk och en fungerande us, och kontrollera innehållet med en dator (om de inte är krypterade, vilket då skulle innebära att man måste knäcka den först), och på det viset kolla skillnader innan man testar att montera in. Kan ju också vara så att nycklarna är olika i us/eu-hd och då kanske den heller inte startar (om det behövs nyckel).

Det är inte många som vågar ge sig på att montera ur hårddiskar och fixa med sådant när det gäller bilar, antar att det är därför det finns så lite info. Läste om en kille som knäckte nyckeln för att komma åt hdn i en mitsubishi outlander, det var ganska imponerande hur han löste detta.
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan

Hittade denna tråden om uppdatering och det berör både RER-REW-REP så uppenbarligen så borde det bara vara en mjukvaruuppdatering (?)

http://www.lxforums.com/board/showthrea ... -REP-2-404***" onclick="window.open(this.href);return false;

Provade att logga in och det funkar.
Användarens profilbild
Malu
SUV

Läste tråden och tänkte att detta låter ju bra för dig cek:

There is no keying between VIN and the Nav database or other content of the drive. There is a DVD-Key tied to VIN for installing a Map update, but that has no impact on moving the hard drive from one vehicle to another. The Maps work when the hard drive is moved from one vehicle to another on all RER REW RHR RHW systems . . between the same MyGig models of course. As a curiosity, I put a REW drive (Europe) in an RER system. The nav system couldn't show maps of USA but it did tell me I was 3400 miles from points of interest in Paris.
Skriv svar