Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager 2.5 diesel -00 - svårstartad

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
VoyagerFin
Station Wagon

Voyager 2.5 diesel -00 - svårstartad

Hej,

Har en Voyager årsmodell 2000 (2.5 liter, diesel) som plötsligt förra helgen inte startade. Motorn går runt men den startar inte. Dagen efter startade den och jag körde ca. 10 km utan problem. Jag stannade bilen och skulle köra vidare en halvtimme senare och då startar den inte mera. Dagen efter startar den igen och jag tar mig till jobbet. Efter arbetsdagen starten den inte.
Bränslefiltret var gammalt och det är nu bytt men det hjälpte inte. Ibland när man försöker starta så försöker motorn varva upp lite men stannar ändå 1 sekund senare.
Någon som har någon aning vad detta kan bero på?

Tacksam för svar.
Senast redigerad av Avenger den ons 23 maj 2012, 19:57, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Voyager 2.5 diesel -00 - svårstartad

*Har du kollat så att det är fri väg till insuget/luftfiltret är OK?
*Väntar du på att lampan för glödstiften börjar lysa i instrumenten innan du vrider igång startmotorn? Jag tror att felet kan vara en eller flera dåliga glödstift eller reläet till glödstiften :roll: Det går att felsöka både stiften och reläet med en multimeter, säg till om du vill ha instruktioner från servicemanualen.
*Kanske är luft i bränslesystemet eller insprutningspumpen som är dålig, det går att lufta både spridarna och pumpen, man lossar en koppling vid en spridare i taget och kör startmotorn i 30 sek intervall med 2 min paus, detta gör man var för sig på alla fyra spridare. Vid pumpen lossar man en ventil och gör samma grej.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
VoyagerFin
Station Wagon

Re: Voyager 2.5 diesel -00 - svårstartad

Nej, jag har inte kollat något av dessa saker som du nämner. Ska göra det asap.
Meddela gärna hur man testar glödstiften och reläet.
Skriv svar