Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet Transport startar inte

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
henbac
Minivan

Chevrolet Transport startar inte

Har en chevrolet Transport AWD -02 som inte startar när motorn är varm/ljummen. Startmotorn snurrar samt det är gnista. Batteri samt bränslepump är nybytt. Däremot om bilen står ett antal timmar så startar den utan problem. Vad kan det vara för fel??
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Chevrolet Transport startar inte

Du bör börja med att kolla om det finns några felkoder med en OBD-II adapter. Startar den om du ger lite gas?
Användarens profilbild
henbac
Minivan

Nej det är det som är så spännande att den inte ger några felkoder. Startar ej om jag ger lite gas. Endast om den står ett tag så den kyler ner sig lite. Startar och tänder på startgas.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Hmm, det var ju intressant.. Kanske egr-ventilen som fastnar i öppet läge då den inte ska öppna förrän motorn blivit varm, du kan prova att dra ur kabeln till den.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Kolla också att tps, map och maf sensorerna ger rimliga värden via OBD-II.

Användarens profilbild
henbac
Minivan

Tack för de tipsen skall genast undersöka. Lite jobbigt läge nu då vi ska på semester och i värsta fall så startar inte bilen då man ska köra av färjan...... (kan ju bli lite jobbigt)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Du kan prova att köra en flaska STP system cleaner (om jag komme ihåg namnet rätt) för att rensa spridarna, kan tänkas att någon av dem fastnar i öppet läge när den är varm så att den surar ner sig. Det brukar fungera att ge full gas då så att den får mer luft och men det brukar bli någon felkod, dock enl erfarenhet från andra bilar och inte just den här.

Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

STP Complete fuel system cleaner heter den:
http://www.stp.com/products/fuel-additi ... m-cleaner/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
henbac
Minivan

Skickar i en sån flaska idag. Det fungerar inte att ge full gas när den krånglar heller. Har snart provat allt....
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ingen form av symptom när den är igång?
Användarens profilbild
henbac
Minivan

Skickade i en flaska i går men det tar nog ett tag innan den verkar. Råkade ut för samma sak nu igen. biljäv.... startade inte. inga fel medans man kör.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ja, det tar ju ett tag innan det hunnit igenom systemet. Jag hällde i när jag skulle på en långkörning så att i stort sett hela tanken gick åt på en gång.
Användarens profilbild
henbac
Minivan

Jaha.... problemet kvarstår. 0745 bilen startar utan problem. 1200 ut på lunch inga problem. 1245 PROBLEM startar inte får helt enkelt inge soppa. tänder och går på startgas men inge mer. Lämnar bilhevetet på restaurangen och går därifrån. Kommer tillbaka 1700 och då går den som den ska, Smäller igång direkt. VAD ÄR PROBLEMET??????
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om det vore EGR-ventilen så borde den komma igång på startgasen och sedan fortsätta igång. Bränslefiltret byttes samtidigt med pumpen antar jag? Kollade ni också den kontakt som ska finnas i golvet bakom förarstolen? Dock ser jag inte hur det skulle kunna ha någon relation till att problemen uppstår när den är varm.

Bränsletrycksregulatorn kanske? Du skrev någonstans att det inte gick att gasa fullt när den krånglar, om bränsletrycksregulatorn inte fungerar som den ska så håller den inte trycket till injektorerna. Man kan tydligen ibland se att den läcker lite om man tar bort vakuumledningen till den.

Har du kollat värdena som MAP-sensorn ger, ligger de inom rätt gränser? Du skulle kunna ta bort trottelhuset och göra rent det ordentligt med carborator cleaner, lika så EGR-ventilen och IAC-ventilen då de kan sota igen.

Jag har på min att den är en aning mer svårstartad när den är halvvarm, men den startar alltid, så det ska bli intressant att se vad felet till slut visar sig vara på din.
Användarens profilbild
henbac
Minivan

Kan ju meddela att efter mycket om och men och felsökningar. Byte stift, styrdon m.m så visade det sig vara kamaxelgivaren. Den är iallafall bytt och biljäv.... verkar nu fungera.
Skriv svar