Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

topplockspackning - Voyager -97 3.3 V6

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan

topplockspackning - Voyager -97 3.3 V6

Hej jag är ny medlem här..
Hade bilen uppe på en lyft hos OK`s Gör det själv..kunde konstatera att topplockspackningen gett vika,,den yttre delen av packningen så att vattnet rinner ut från kammaren mot torpedväggen och ut på backen..

Någon som har en Svensk manual..??
Behöver man lyfta ut motorn..??
Tidsåtgång byta packning..??

Vänligen Turboturbo
Senast redigerad av Avenger den sön 24 jun 2012, 13:52, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken =)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: topplockspackning

Tjena,

Vad är det för bilmodell (Voyager, Stratus, Sebring, 300M, 300C, Crossfire mm.) samt årsmodell och motor? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan

Re: topplockspackning

Hej..ursäkta jag fick inte med att det är en 3,3 liters Vouager 1997 års modell motor.
I övrigt nöjd över bilen som jag kört i två år nu..19000 mil..har bytt bromsklossar fram och en ny vattenpump plus remmen till generator mm.

Vh Turboturbo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: topplockspackning - Voyager -97 3.3 V6

:)

Vad jag vet så behöver man inte lyfta ur motorn, inte vad gäller denna bilmodellen och motortypen, vilket är ganska bra.

Arbetstiden är 8 timmar enligt verkstaden (för bägge sidorna) för en mekaniker, men många (alla?) tar ju olika, men det kanske är lite att utgå ifrån.
Senast redigerad av Avenger den fre 28 mar 2014, 23:11, redigerad totalt 3 gånger.
Anledning: Felstavning =)

Bild
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan

Kanonbra...ska på semester nästa vecka..lite typiskt min vanliga tur att topplockpackningen ska gå..
okay 8 timmar...ja jag hade räknat med en dag...lite att lossa på..känner du till något jag behöver tänka lite extra på gällande byte..

Tusen tack för hjälpen...återkommer med resultatet..

Vh Turboturbo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ah synd :| Ännu mer otur att ni skulle på semester nästa vecka, annars hade du hunnit beställa hem packningarna från USA så kan du spara en slant. Tänk på att det nog behövs insugspackningar + lite annat som kanske går sönder vid demontering, även bultarna =(

Kolla ebay.com efter manualer, gött att ha i pappersform så man kan ta med när man mekar med ett sådant omfattande jobb. Annars har även All Data DIY riktiga manualer digitalt som man kan logga in ifrån en surfplatta om man har det bredvid sig i "verkstaden". Kostnaden för dem är obefintlig typ, man får ett login.

Bild
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan

Hej igen..ja det var lite otur..men jag har kollat med Skruvat.se och får väl svar i morgon...
Dom har en helt kit med packningar..som man kan välja...
Tackar för hjälpen så långt...
Vh Turboturbo..

Ps vad hade din sats kostat ?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hittade inga packningar från skruvat.se på deras hemsida? :roll: Menar du att du har skickat prisförfrågan? :P

På ebay.com hittade jag ett komplett set för 650:- INKL. frakten (topplock, insug, avgas..), dock inga bultar i just det paketet.

Bild
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan

Hej...

Nja jo Skruvat kan ha det även fast det ej syns på hemsidan..jag sände en förfrågan..men om Ebay har kanske jag kan snegla in där..trodde det var en auktionssajt ?
Jag har i alla fall förberett mig..skruvade bort torkararmarna och dräneringen vid framrutan..så når man mycket mycket bättre..lossat och märkt upp all el som jag brukar göra när man är inne på områden man ej behärsakar till 100 %..
Min Engelska är inte vad den borde vara...så fort det är"vanlig" Engelska är det inga problem men när det kommer till fackengelska blir det knepigare..
Ska man byta topplocksbultarma tycker du..? är det för att få rätt drag ?

Vh

Turboturbo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha, de var det jag tänkte :P

Nästan alla objekt på ebay har även fasta priser "Buy it now", så det handlar inte om enbart auktioner ;)

Ja, får man bort plasten nere vid framrutan så blir det mer åtkomligt till den innersta sidan/"cylinderbanken".

Om bultarna ser fina ut så behöver man ju inte byta dem, men det är svårt att veta i förväg, då skulle det vara bra om man plockar ned allting innan man beställer så slipper man beställa dem i efterhand, men annars kan nog Mekonomen, Autoexperten mm. ordna dem på en dag via Hansen Racing. Dom hade bultsats för 365:- kr per topp = över 700:- för enbart bultarna, dyyrt :o Och dom fanns inte ens i lager om man skulle behöva ha dem fort.., men Autoexperten har även andra leverantörer så dom kan nog ordna om det skulle brådska.

För övrigt så kostar topplockspackningarna cirka 600:- här i Sverige (då ingår endast två packning till höger och vänster sida, inga bultar eller insugspackningar osv..)

Ska man ha liknande grejer som det jag länkade till på ebay så kostar dom cirka 2 000:- här i Sverige.

Om det finns några engelska termer som är knepiga så kan du jättegärna skriva dem här på forumet, alltid någon som vet vad dem betyder :P

Bild
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan

Hej Avenger !!

Så där nu är allt förberett o klart..undrar är det nödvändigt att byta på båda sidorna,det är ju den bakre toppen som gått den mot torpedväggen som läcker ganska rejält...passar även på att byta stift och rengöra grejerna då jag ändå har dom loss ? Fetta smörja in torkararmar och dylikt...rengöra kåpor mm.

Vilken sida såg du på ebay.com..har du möjligen sidadressen ?

Vh Turboberra som är tacksam för all hjälp..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Du kan ju göra så att du enbart byter en sida och köper det allra nödvändigaste såsom topplockspackningen, då kan du köpa den i Sverige för 300:- kr och hoppas på att det andra går att återanvända, så kan man ju i framtiden byta ut allting när man ändå gjort det en gång och har erfarenhet =) ..det vill säga om det brådskar lite..

Beställer du från ebay så kommer du inte få paketet förrän tidigast nästa tors eller fre om du beställer idag, kanske kan gå snabbare eller rentav ta längre tid.

Vad har du för chassinummer på din bil? Står på transportstyrelsens hemsida om man skriver in sitt reg-nr. (detta kan vara bra att veta så att man får rätt grejer ifall man beställer från ebay). Hittade en länk igen men den innehöll inte insugspackningen (650:- med frakten):

http://www.ebay.com/itm/93-97-DODGE-INT ... ff&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är en till med bultarna (800:- med frakten):

http://www.ebay.com/itm/Engine-Cylinder ... 09&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Separat insugspackning för 80:- kr med frakten:

http://www.ebay.com/itm/Plenum-Gasket-9 ... 37&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev::)

Arbetstiden är 8 timmar enligt Chrysler (för bägge sidorna) för en mekaniker.
Skulle du vilja kolla vad arbetstiden är för 3.5l sexan i min Chrysler vision? Är fint med bra argument när man ringer verkstäder :)
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan

Hej ..jag kunde beställa enbart delar från Hansen..305 spänn för högra packningen...
Tidsåtgång hitintills är att jag lossade alla kablar frigjorde luftfilter..lossade all tändkablar märkt upp allt o lossade torkarpaketet lossat alla skruvar på insuget och det är bara lyfta toppen kvar,låter den sitta kvar tills packningarna anlänt....cirka en o en halvtimme har gått..möjligen 1 timme till så är det klart..men men vi ska se..

Vh Turboturbo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Eagle_Vision: Tror att arbetstiden är 12 timmar för bägge sidorna, mycket att lossa och krångligt verkar det som. Tiden är beräknad på en verkstad i USA. Måste säga att det var jäkla lång arbetstid :shock: , tror även det bästa är att lämna den till någon som kan Chrysler eftersom det behövs specialverktyg som jag tvekar att den mindre lokala verkstaden har.

Men det bästa är att ringa Chrysler så kan dom ta fram exakta timantalet här i Sverige, annars kan man fråga verkstaden man lämnar in bilen till om dom kan ta kontakt med Chrysler. Dom har färdiga listor på de flesta reparationer som är "vanliga".

turboturbo: Gött! :) Hoppas det går bra med resterande =) Då får du packningen imorgon eller? Beställde du enbart den lösa packningen från Hansen?

Bild
Skriv svar