Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Motorkod Voyager

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan

Motorkod Voyager

Hej! Jag ska byta motorn i min Plymouth ( Chrysler) Grand Voyager 3.3 flexifuel -98. När jag sitter och tittar på de olika motorerna i tex. bildelsbasen så slår det mig att vad är det för motorkod på min motor? Spelar det egentligen någon roll fast det är en flexifuel? Vad jag tror så är det motortypen R, och att det sedan blir en flexifuel så beror det på kringutrustningen på motorblocket... eller?
// Ted
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Motorkod Voyager

Om du tittar på 8:e bokstaven/siffran i chassinumret (står på Transportstyrelsens hemsida om du skriver in ditt reg-nr) så kan du "dekoda" motorkoden här nedan:

Engine:

B = 2.4 L 4 cyl. MPI 16-VALVE DOHC
3 = 3.0 L 6 cyl. Gas MPI
G = 3.3 L 6 cyl. Ethanol Flexible Fuel MPI
R = 3.3 L 6 cyl. Gas MPI
L = 3.8 L 6 cyl. Gas MPI

dvs., jag tror att det ska vara bokstaven "G". De flesta på bildelsbasen har ju "R" så dom är nog vanliga 3.3.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan

Yapp det stog ett G i chassinummret...
Men...skiljer det något mellan R och G rent motormässigt... eller är det bara spridare, givare etc....?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

I manualen står det inte så mycket, endast att det mesta vad gäller insprutningen är extra tåligt för att klara av E-85, samt att man måste använda speciell motorolja som är lämpad för etanol, särskilt om man kör 100%
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan

Hmm, nä jag kan inte tänka mig att de har gjort en ny motor bara för att det är en flexifuel... och när man tittar i Haynes så gör de inte någon skillnad på motorerna..
Skriv svar