Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

chrysler voyager 3,8l ingen gnista/ inge soppa ??

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
langgen
Station Wagon

chrysler voyager 3,8l ingen gnista/ inge soppa ??

Hej har hämtat en chrysler voyager med en 3,8l pumpen startar har tryck till sparidarna motorn går runt men tänder inte och öppnar typ inte sparidarna vad kan det vara ??
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: chrysler voyager 3,8l ingen gnista/ inge soppa ??

Hej!

Har du samma problem som den andre medlemmen på garaget.org, med att ALARM SET lyser i fast sken?

Har du provat felsökning med den inbyggda läsare?

För att kolla av motorkoder:

Sätt dig i bilen o stäng alla dörrar > Lägg i parkeringsbromsen > Vrid tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON eller ON-ACC-ON-ACC-ON inom 5 sek, avsluta i läget "ON", vrid inte för fort eftersom det kanske inte fungerar i sådana fall, prova flera gånger om det inte fungerar direkt > Efter en stund kommer eventuella koder att visas i displayen där miltalen normalt finns.

Har du skiftat plats på ASD-reläet? Det finns relän av samma spec. som du bara kan byta plats med, välj något som inte är nödvändigt för motorgången.

Köpte du bilen som den är eller uppstod felet efter köp?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV

Du behöver 3 saker för att det skall starta

Soppa
Luft
Gnista

Hur kontrollerar du att spridarna inte öppnar?
Användarens profilbild
langgen
Station Wagon

okej ska prova det :) nej jag fick bilen av mina svär föräldrar och bilen har stått still i ca 5år jag återkommer i kväll

ja har tagit lös dom tre främre tänd stiften och det kommer ju inge bensin och det luktar inte så jag är ganska säker på att dom inte släpper i genom någon bensin
Användarens profilbild
langgen
Station Wagon

nu har jag provat med jag fick fran code 999 sen blev det check 1 och sen check 2 mätarna rörde sig
Användarens profilbild
langgen
Station Wagon

hej jag provade nu i gen och då blinkade motar service lampan den blinkade så här 1,2,4,2,4,2,5,5
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Se där! Nu fick du fram ett par riktigt motorkoder (42 & 42, koderna 12 och 55 är inte betydelsefulla) :P

•42 Automatic shutdown relay circuit open or shorted
•42 Fuel pump relay control circuit
•42 Fuel level unit - no change over miles
OR
•42 Z1 voltage missing when autoshutdown circuit energized (SEE NOTE #6)

Källa: Allpar.com

Bild
Användarens profilbild
langgen
Station Wagon

Oookej, och det betyder? :P
Alltså.. vad behöver göras? Förstod inte riktigt det...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Eftersom koden 42 har fler än en betydelse så vore det bra om du kanske kan låna en OBD om du känner någon som har det? Men iaf så fick du två likadana koder så det finns ju inte så mycket att gissa fel på, även om en OBD kan läsa av lite mer noga.

Kod 42 = Dvs. kolla reläna för ASD och bränslepumpen, skifta plats mot ett par relän som har samma specifikationer men som inte behövs för motorstyrningen. Men detta kollade du tidigare vad jag har förstått?

Kolla även säkringarna som tillhör ovanstående relän alternativt mät upp motståndet mellan reläet och säkringen, då kan man se om det kanske finns någon kabel som glappar eller som rostat :roll: Det finns en hel del tips om felsökning, men första enkla steget är att kontrollera allt visuellt, därefter kan man ha roligt med en multimeter =)

P.S, har du ALARM SET blinkandes eller lysandes i fast sken? Jag antar inte det eftersom den tuggar på startmotorn?

Bild
Användarens profilbild
langgen
Station Wagon

jippa nu starta den :) bytte plats på alla rälen men det starta de en då inte, sen tog jag lös skydds kåpan på asd reläet sen den på till start motorn sen vred jag bara på nyckeln på sen tryckte jag på reläet och då starta den men släpper jag dör den på en gång så jag får nog ingen ström så den slår till :S
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: chrysler voyager 3,8l ingen gnista/ inge soppa ??

Är väl bara att gratulera till gratis åket då nu när du hittat felande länken:-).

Fåt hoppas det inte är mer att göra på den

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hade du tändningen på ON medans du körde startmotorn, så att den inte stod i OFF eller ACC-läge? Eller du kanske provade hålla inne ASD-reläet några sekunder antar jag?

Är du säker på att ASD-reläet är 100% felfritt, bytte du mot något relä som du vet fungerar utan problem?

Annars är det antingen fel på kabeln fråpn PCM:en till reläet eller så får PCM:en ingen signal ifrån vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren, men man tycker att någon felkod borde ha kommit. Är du säker på att du fick felkod 42 två gånger när du räknade? Prova gärna igen.. I värsta fall är det PCM:en som är dålig (datorn till motorstyrningen).

Bild
Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van

Re: Sv: chrysler voyager 3,8l ingen gnista/ inge soppa ??

jag skulle nog kollat vevaxel / kamaxelgivare. Känner den inte att motorn snurrar får man ingen gnista och ingen bensin. prova att bygla asd reläet med en kabel och prova starta. borde ju ge fler felkoder iaf. tror inte man ska köra omkring så, men för felsökning...

Skickat från min GT-S5830 via Tapatalk 2
Chrysler Grand Voyager-97. *skrotad*
Chrysler Grand Voyager-98.
Chrysler Sebring LImited-05.

"har någon satt ihop det så kan man ta isär det igen, då kan man också oftast laga det."
Skriv svar