Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

vilken glykol/kylarvätska grand voyager -00

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
bobie81
Van

vilken glykol/kylarvätska grand voyager -00

Vilken glykol ska man ha? Tänkte fylla på min lite, den är på mini nivån nu när den är kall och lite nedåtlut. Jag har en dunk färdigblandad glykol från biltema, röd dunk. long life g30 står det på den. Kan jag använda den?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: vilken glykol/kylarvätska grand voyager -00

Hej

Longlife bör inte användas ihop med din (antar jag) nuvarande blå/gröna glykol. Har själv varit med om att det klibbat ihop sig till en sörja som ev. kan täppa igen kanaler. Då måste man skölja ur systemet.

Vid en helt kall motor ska nivån ligga strax över "min" i expansionskärlet :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
bobie81
Van

så vilken glykol ska man ha? Går vilken som helst som inte är long life glykol?
Går dennna att använda?

http://biltema.se/sv/Bilvard/Spolarvats ... dad-36703/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

EDIT: Ja precis, blå/grön glykol bör användas som den du länkar till om du har det i bilen nu, men sköljer man ur allting så bör man konsultera vad som står i instruktionsboken, tror det är blå/grön för den årsmodellen men inte säker.

Bild
Användarens profilbild
bobie81
Van

kanon då blir det att inhandla den då :)
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV

Kan man köra med någon av Biltemas färdigblandade glykoler?
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Byter du ut till en helt ny kylarvätska så hade jag följt det som rekommenderas i bilens instruktionsbok, vilket är HOAT etylenbaserad kylarvätska (brukar vara gul till färgen, men det är vad som står på förpackningen som är det viktiga), tror det är som en blandning mellan den blåa som Biltema säljer och den Röda Longlife, dvs. den har positiva egenskaper från bägge som gör den "optimal".

Citerar även boken om att det ska användas destillerat vatten (batterivatten bör gå bra, iaf bättre än kranvatten, detta är något som jag tycker är viktigt som bidrar till livslängden på motorn) om man blandar själv.

Det finns dock jättemycket olika som sägs, en del förespråkar Longlife men som kanske är för "kraftfull" för motorn och den blå/gröna (om den inte är Longlife också, men den färgen brukar vara vanlig kylarvätska) är för "svag" så man får byta kylarvätskan mer ofta. Ett mellanting av dessa skapar alltså HOAT där "H" står för hybrid mellan de olika egenskaperna hos dem. Notera att all kylarvätska ska vara baserad på etylen, propylen rekommenderas ej (läs i boken som finns på Chryslers egna hemsida).

Jag hade bara använt HOAT, som nödlösning blå/grön glykol i dessa bilar, hade nog inte vågat köra i Longlife=IAT kylarvätska. Det finns många universal som påstår att de täcker alla områden av kylarvätskorna, dessa kanske funkar också.

Edit: Ovanstående gäller för runt årsmodell 2005, en -00 ska nog ha den blåa färdigblandade som finns att köpa, röd Longlife blir nog för "starkt" för motorn ..såsom jag uppfattat det.

mvh

Bild
Skriv svar