Träffade häromdagen en snubbe ute på ett jobb som hastigast och vi kom i samspråk om bilar då han hade en CGV 3,3 -95 (tror jag det var, inte så viktigt) och vid ett tillfälle säger han att man måste kalibrera motorn för att de drar så mycket bensin och han hade fått ner sin till ca. 0,8 Lt/mil från ca 1,5 Lt/mil och det tror jag väl inte riktigt på men kan man komma ner något så är man ju glad. Vad är kalibrering av motor? hur går det till? vad behövs och vem gör det? är det bara en mjukvara som laddas i bilen eller ska det bytas något som ska programmeras? jag hann inte få reda på allt av snubben innan vi hann prata färdigt med massa annat folk springandes runt omkring.
// janne
Kalibrera Motorn Grand Voyager -95
Kalibrera Motorn Grand Voyager -95
Senast redigerad av Avenger den sön 14 okt 2012, 12:56, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Annons
Re: Kalibrera Motorn Grand Voyager -95
Har hört nåt liknande en gång för ca 5 år sedan gällande en Volvo S80, automat. Lämnades in på verkstad för "nollställning" för att den drog väldigt mycket. Har sen dess aldrig hört talas om det igen..
Har aldrig hört något liknande
Undra vad det kan vara =)
Jag måste få tag på killen och få mer info om vad det är och hur det fungerar. Skönt att det bara inte är jag som är fågelholk i detta.
// Janne
// Janne
Enklast sättet att "kalibrera" är att göra en ordentlig hel service med alla tänddelar filter oljor mm
och lyfta av batteripolen ett par timmar för att boxen ska återgå till grundprogrameringen.
Första 5-15minuterna av körningen (beroende på bilmärke och modell) läser boxen in nya data bland annat baserat på den info lamdasond(erna)ger om avgasernas innehåll.
För att få med allt se till att en liten stund fullgas och tomgång finns med.
Det går att komma till samma resultat genom att köra som vanligt,
men det tar tid och många mil för att lära boxen det man uppnår genom att lyfta batteripolen.
Går även att göra genom ODB uttaget
och lyfta av batteripolen ett par timmar för att boxen ska återgå till grundprogrameringen.
Första 5-15minuterna av körningen (beroende på bilmärke och modell) läser boxen in nya data bland annat baserat på den info lamdasond(erna)ger om avgasernas innehåll.
För att få med allt se till att en liten stund fullgas och tomgång finns med.
Det går att komma till samma resultat genom att köra som vanligt,
men det tar tid och många mil för att lära boxen det man uppnår genom att lyfta batteripolen.
Går även att göra genom ODB uttaget
Ja det kan man tänka sig som ett möjligt svar
Ungefär samma som man gör med automatlådan typ.. =)
Det är väl den biten via ODB uttaget som man skulle vilja åt vad man nu kan behöva för prylar, misstänker att det går fortare och blir mer exakt än att ta det den långa vägen.
// Janne
// Janne
Då krävs det Chrysler DRBIII (tror det är III och inte II), finns menyer man kan gå in på och reset 
Resultatet blir lika om du gör det via ODB eller plockar av batteripolen.Elegancej skrev:Det är väl den biten via ODB uttaget som man skulle vilja åt vad man nu kan behöva för prylar, misstänker att det går fortare och blir mer exakt än att ta det den långa vägen.
// Janne
Inlärningen av boxen måste ske på samma sätt.
Bryt strömmen lämna bilen en stund bara!