Hej!
Antingen kan du betala Chrysler mycket pengar för jobbet så dom får ut sina löner

Eller så kan du som sagt jorda kabeln från "fjärrmottagaren" i bilen, den sitter som sagt i handsfacket och kabeln är grön, leta up den och vrid tädningen till ON, sedan jordar du kabeln mot chassit. Därefter trycker du bara ned en napp på dosan och programmeringen är färdig.
Montera tillbaks kabeln och stäng av tädningen.
Jag tror att den blinkande dosan i rutan är eftermonterat larm, det beror nog på att föregående ägare (någon av ägarna) inte visste vart man köpte eller kodade en original nyckel, eller så finns det helt enkelt inget "fjärrlås/larm" på bilen.
Om det är ett eftermonterat system så bör du ta bort allt detta, kan vara svårt om inte omöjligt utan att veta hur allt sitter, så då måste du börja kolla efter saker som inte ser original ut, t ex. kablar vid tändningen, under ratten, en siren i motorrummet osv. följ alla kablar och lossa och koppla tillbaka vid behov
Men om jag inte säger helt fel nu så tror jag det finns fjärrlås på din bil/årsmodell, ska kolla upp det, larm kan dock saknas.
Mvh
Jonathan