Gr voyager 04 Airbag höger bak
Gr voyager 04 Airbag höger bak
Hej, har ett problem airbaglampan lyser=ej godkänd besiktning. Har fått den avläst på verkstad som meddelade att datorn indikerade fel på höger gardin. Snackade med Bernhards Bil som meddelade att min modell (Gr Voyager 04) inte har gardin men en airbag i ryggen på passagerarstolen fram (höger). Reservdelen skulle kosta 11.000 Kr och så jobb på detta. Undrar således om det finns erfarenhet av andra möjliga fel? Det känns inte som att en airbag är "utsliten" efter åtta års vila.
Annons
Re: Gr voyager 04 Airbag höger bak
Hej!
Står det på förarsätet att det är en airbag där?
Fungerar multifunktionsratten/tutan/farthållaren? Tänkte på om det kan vara en clockspring/kontaktspole i ratten?
Kontrollera ev. glappkontakt under sätena, främst passagerarsätet, kanske någon som suttit på mellanraden råkat få in fötterna under stolen (har faktiskt hänt på den versionen av Voyager).
Står det på förarsätet att det är en airbag där?
Fungerar multifunktionsratten/tutan/farthållaren? Tänkte på om det kan vara en clockspring/kontaktspole i ratten?
Kontrollera ev. glappkontakt under sätena, främst passagerarsätet, kanske någon som suttit på mellanraden råkat få in fötterna under stolen (har faktiskt hänt på den versionen av Voyager).
Jodå funktionerna i ratten funkar helt och fullt. Jag har kollat kablaget och det är intakt. Vet inte om det eventuellt kan vara sensorn och inte heller var den sitter?
Hittade information om att förarkudden brukar ha en dålig kabelhärva på dessa årsmodeller, du har ingen möjlighet att kolla upp exakt vilken felkod verkstaden plockade ut ur datorn?
De sa att de fått en felkod på höger gardin. Men då bilen saknar gardin så torde det vara kudden som sitter i ryggen av passagerarstolen höger fram, dvs den som finns till skydd för passagerare i högerstolen bak.
Detta kommer säkert låta dumt, men är du säker på att där finns en airbag i passagerstolen för mittersta raden?
När jag kollar i servicemanualen för den årsmodellen och specifikt för Voyager (EU) så verkar det bara finnas sidoairbag och framme vid instrumentpanelen (förar- och passagerarsidan samt ett knäskydd på förarplatsen).
Hittar du någon logga med SRS Airbag på mittersta raden?
Jag är inte säker, men fick biltillverkarna ens montera en airbag i stolsryggen på de årsmodellern? Måste väl vara mer som håller emot kraften ifrån airbagen varav man bara får montera mot karossen i bilen?
Nu får du överbevisa mig med en bild!
När jag kollar i servicemanualen för den årsmodellen och specifikt för Voyager (EU) så verkar det bara finnas sidoairbag och framme vid instrumentpanelen (förar- och passagerarsidan samt ett knäskydd på förarplatsen).
Hittar du någon logga med SRS Airbag på mittersta raden?
Jag är inte säker, men fick biltillverkarna ens montera en airbag i stolsryggen på de årsmodellern? Måste väl vara mer som håller emot kraften ifrån airbagen varav man bara får montera mot karossen i bilen?
Nu får du överbevisa mig med en bild!
Detta har varit ett pussel. Du har såklart helt rätt. Du kommer kanske inte att tro mig men jag kollade faktiskt just detta med märke för airbag när jag skulle köra bilen idag och det finns inget. Det märkliga är att Mekonomen som gjorde kollen hänvisade till gardinen. När jag nobbade deras jobb, som skulle kosta en förmögenhet, frågade jag om artikelnumret. Jag har en polare som är AC-meck som skulle kunna göra jobbet. De hänvisade mig till reservdelsmekanikern på Berhards Bil som i sin tur, efter att ha kollat med regnr, tydliggjorde att det inte fanns gardin i bilen men däremot en airbag i stolsryggen. Talade då åter med Mekonomen som bara kunde hänvisa till vad datorn indikerat. Slutsatsen är alltså att det verkar som såväl du som Mekonomen har rätt. Det betyder att Bernhards Bil hade fel, de som torde sitta på den bästa infon.
Nu till miraklet. Igår frågade jag Mekonomen om de hade kollat kablaget ordentligt. Det garanterade de att de hade gjort och hänvisade också till den debitering de hade tagit ut för detta. När jag skulle köra idag så+ ryckte jag lite i sladdarna under stolen och "vips" så slocknade lampan. Hur ska man beskriva den känslan, glad och besviken på än gång. Är det vemod det?
Tack för ditt stöd och lägg till handlingarna att du hade rätt.
Hälsningar
Nackabussen
Nu till miraklet. Igår frågade jag Mekonomen om de hade kollat kablaget ordentligt. Det garanterade de att de hade gjort och hänvisade också till den debitering de hade tagit ut för detta. När jag skulle köra idag så+ ryckte jag lite i sladdarna under stolen och "vips" så slocknade lampan. Hur ska man beskriva den känslan, glad och besviken på än gång. Är det vemod det?
Tack för ditt stöd och lägg till handlingarna att du hade rätt.
Hälsningar
Nackabussen
Härligt att det redde ut sig 
Då måste dom alltså fått upp en felkod om den vanliga passagerarkudden?
Ganska vanligt att det blir glapp i kontakten under sätet, på flera bilar är det så, min gamla Audi hade det också, samt på en del andra Chrysler.
Ibland kan man få byta en del utav kabelhärvan till airbagen då man inte ska skarva o reparera om det blivit alltför mycket skada med glappkontakten.
Då måste dom alltså fått upp en felkod om den vanliga passagerarkudden?
Ganska vanligt att det blir glapp i kontakten under sätet, på flera bilar är det så, min gamla Audi hade det också, samt på en del andra Chrysler.
Ibland kan man få byta en del utav kabelhärvan till airbagen då man inte ska skarva o reparera om det blivit alltför mycket skada med glappkontakten.