Har ett diffust klickande eller dunkande i ratten när jag vrider fullt vid manövrering. Det uppstår enbart när bilen är kall och har stått nån vecka utan att den används. Inget stort problem men jag är ändå nyfiken på vad det kan bero på då jag inte haft det förut.
Jag har sökt litet på Amerikanska Chrysler forum och många upplever liknande egenskaper på relativt nya bilar och då är det flera som rekommenderar att byta "control arm bushings" eller "sway bar bushings eller links".
Och då undrar jag...vad sjutton är "control arm bushings" och sway arm bushings" eller "sway arm links"?
Bilen är en Chrysler Grand Voyager 2009.
Klickande i ratten på Voyager -09
Klickande i ratten på Voyager -09
Senast redigerad av Avenger den tor 13 dec 2012, 14:12, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Chrysler Grand Voyager Limited 3.8L V6 2009
Annons
Re: Klickande i ratten på Voyager -09
Hej!
Jag skulle tro att det är sway bar bushings, dvs. krängningshämmarbussningarna, har upplevt liknande fel, men kickande var inte ljud, mer dunkande.
Control arm bushings är bussningarna i bärarmarna, dom är betydligt jobbigare att byta äön krängningshämmarbussningarna.
Tror det finns polyuretanbussningar till din årsmodell, kolla på ebay =)
Ska lägga upp ett par länkar..
Jag skulle tro att det är sway bar bushings, dvs. krängningshämmarbussningarna, har upplevt liknande fel, men kickande var inte ljud, mer dunkande.
Control arm bushings är bussningarna i bärarmarna, dom är betydligt jobbigare att byta äön krängningshämmarbussningarna.
Tror det finns polyuretanbussningar till din årsmodell, kolla på ebay =)
Ska lägga upp ett par länkar..
Hej och tack för svaret Avenger!
Jo det stämmer det är egentligen inget ljud utan mer en känsla i ratten men det är ok, jag avser inte göra något åt det nu ändå och det uppträder bara när bilen är kall och inte använts på ett tag.
När den är varm eller används mer frekvent så försvinner det. Men det verkar troligt att det skulle vara det som du beskriver, alltså krängningshämmar bussningarna på det som jag också läser i det amerikanska forumet.
Blir det värre i framtiden vet jag ju i alla fall var jag skall börja felsöka
Som sagt, tack för snabbt svar som vanligt!
Jo det stämmer det är egentligen inget ljud utan mer en känsla i ratten men det är ok, jag avser inte göra något åt det nu ändå och det uppträder bara när bilen är kall och inte använts på ett tag.
När den är varm eller används mer frekvent så försvinner det. Men det verkar troligt att det skulle vara det som du beskriver, alltså krängningshämmar bussningarna på det som jag också läser i det amerikanska forumet.
Blir det värre i framtiden vet jag ju i alla fall var jag skall börja felsöka
Som sagt, tack för snabbt svar som vanligt!
Om det enbart finns när bilen är kall så stämmer symtomen precis med dåliga krängningshämmarbussningar (så var det iaf på min bil), kan dock inte säga 100% att det stämmer på din..
Tar cirka 30-45 min att byta =) ..man klarar sig utan att hissa upp bilen (tror jag).
Klonkar bilen något när du kör över gupp?
Tar cirka 30-45 min att byta =) ..man klarar sig utan att hissa upp bilen (tror jag).
Klonkar bilen något när du kör över gupp?
Nej det klonkar inte eller känns något i ratten om jag kör över gupp. Det känns bara vid större omläggningar av ratten egentligen, tex vid parkering eller manövrering i låg fart. Uppträder sporadiskt då och då som tidigare nämnt. Jag förstod också på det jag läste precis som du nämner att det var relativt enkelt och snabbt att byta så då känns det som man bara kan vänta och se hur det utvecklar sig.
Känns som att materialet (gummit) i bussningarna har torkat eller något, saknar smörjning (om det nu är det felet).
Här finns polyuretanbussningar, håller bättre än original =)
http://www.ebay.com/itm/Moog-K200220-Sw ... cd&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
..dock måste man fråga säljaren om fraktpris till Sverige då dom inte skriver något.
Det är ingen fara att köra som det är, tycker du borde avvakta och se om det blir värre så att man verkligen vet vad det är för fel =)
Här finns polyuretanbussningar, håller bättre än original =)
http://www.ebay.com/itm/Moog-K200220-Sw ... cd&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
..dock måste man fråga säljaren om fraktpris till Sverige då dom inte skriver något.
Det är ingen fara att köra som det är, tycker du borde avvakta och se om det blir värre så att man verkligen vet vad det är för fel =)