Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Säkerhetsbälte och missljud 1500 Ram 2003

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan

Säkerhetsbälte och missljud 1500 Ram 2003

Har en elak airbaglampa som lyser hela tiden. Var och läste ut felkoder, visa sig att det var säkerhetsbälte på förarsidan som ger felkod. Tydligen har förra ägaren bytt bälte, efter det så lyser lampan...
Rev ner inredningen och tittade på "kontaken" som sitter på "bältesmojängen", och den passa inget vidare pga att någon har fått dit den med hjälp av våld :shock: Så jag behöver nog få tag på ett nytt bälte med tillbehör..
Kan man best sånt från andra sidan också...tror ni? Eller vart kan jag hitta ett nytt som passar ihop med bilens airbag system?

Har även ett missljud från något hjullager när jag svänger VÄNSTER? Följer typ hastigheten, svårt att förklara ljudet men låter hemskt å mekaniskt. Dululu dululu dululu....?? :lol: Låter inget när jag åker rakt, spelar ingen roll om 4wd är i lr ur. Typ hjullager eller om det sitter drivknutar på dessa fordon :o Hoppas nån kanske kan förstå min otydighet...
God forstsättning !
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Säkerhetsbälte och missljud 1500 Ram 2003

Hej!

Kolla vad som står på bältet/"enheten" om du hittar något artikel-nr, det står så många olika i reservdelslistan (om jag kikar på rätt). I sådana fall finns det en del sidor i USA, Moparoverstock osv., man måste beställa för minst 100 dollar om det är internationellt till Sverige.

Annars kan du åka till någon bildemontering som har en liknande bil ståendes? V8 Import? Osby Bildelar? Eller ringa och fråga om dom har ett beg. att sälja =)

Känns nästan som en drivknut med det ljudet? Ett hjullager brukar låta även vid rak körning, iaf när jag har haft fel på det =) ..känn om något hjul glappar (höger sida fram?), om det blir varmare på fälgen än dom andra hjulen osv. Har du en tillräckligt hög domkraft så kan du även hissa upp bilen och kolla.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan

Tack för svaret...
Besiktade dodgen idag och de konstaterade att hjullagret på högra sidan var tokglappt, även lite på vänstra sidan men det högra glappa riktigt mycket, så kanske därav missljudet...Kan man "dra åt" dessa lager (hur gör man det) eller ska man beställa nya på en gång (vart ;) )

Tror du att bältet på höger sida fram är lika som på vänster fram?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Hjullagret till din årsmodell är inte ditpressat, man byter allting, hela navet, finns i USA för under tusenlappen inkl. frakt:

http://www.ebay.com/itm/NEW-Front-2002- ... 5d&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false; (5-bult).

Går även att hitta på Hansen Racing (Autoexperten, BDS, Mekonomen ..), Dalhems?, Sweden Custom Cars?, Norrlands Custom? mm.

På Hansen kostar det 3 tusen kr/st, OBS, kontrollera om du har ABS bak eller både fram- och bak.

Bild
Användarens profilbild
Swedde
SUV

Drivaxel finns på ebay har själv beställt en så jag har en liggandes i garaget

I Sverige skulle dom ha 5000 + moms :(

men på e bay 1000 ink frakt
2003 Dodge Ram 1500 4X4 Hemi såld
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kollade i manualen, är olika artikel-nr till förar- och passagerarbältena =/

Bild
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan

Vilket artikelnr är det på förarsidan då..? Hur kan man kolla om man har abs fram/bak/bägge? Vad gäller för den du länkade till på ebay? Otrolig prisskillnad mot sverige :o Tack för hjälpen och gott nytt år på er :D
Användarens profilbild
Swedde
SUV

Du kan kolla på Summit Racing med

http://www.summitracing.com/parts/aaz-6 ... l/ram-1500" onclick="window.open(this.href);return false;
2003 Dodge Ram 1500 4X4 Hemi såld
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Det bästa vore om du kollar befintlgit artikel-nr på det bältet som måste bytas, så kan jag jämföra och se om jag hittar likadant i reservdelslistan :) ..fanns så många olika alternativ just nu.

Kolla om det går sladdar till hjulen fram, det borde man kunna se direkt i hjulhuset/om man lägger sig under bilen, den är ju såpass hög :D

Bild
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan

Hittar inga kablar som går ut till naven, varken fram eller bak. Läste nu i manualen att det sitter en abs sensor på bakaxeln, stämmer det? Den sköter då hela abs systemet? Ska ta fram numret på bältet imorgon, men har jag otur så sitter INTE org bältet där = därför lampan lyser...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja precis, ABS-sensorn bak läser av ifrån axeln.

Kolla noga så att du inte har något där fram, kan vara smutsigt så att det är svårt att se? =)

Bild
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan

Har tagit fram bältet nu. Hoppas du kan tyda informationen och hitta fram ett nytt...
Själva kontakten verkar någon ha pillat sönder, man kan sätta den åt bägge håll,,,
Själva kontakten verkar någon ha pillat sönder, man kan sätta den åt bägge håll,,,
Bilagor
Bälte 2.JPG
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Ska kolla igenom efter numret, tror jag kan tyda artikel-nr som står skrivet =)

Bild
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan

Det vore kanon...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Kan du kika på när bilen togs i trafik första gången? Bör stå på registreringsbeviset =)

Bild
Skriv svar