Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Grand Voyager -02 3,3l awd Drivaxlar

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Snowman
Van

Grand Voyager -02 3,3l awd Drivaxlar

Hallå

Jag har i några dagar nu försök bli lite klokare vad det gäller drivaxlar till en voyager. Mitt problem började med att ABS lampan tändes. Efter avläst felkod var det vänster fram , signal hjulhastighet. Jag har mätt sensorn, den ger 2,1 ohm eller 0,2... volt. Kuggkransen däremot ser ut som skit. Min slutsats är att kuggkransen är slut. Nu till mitt problem, drivknuten (med på pressad kuggkrans) säljs inte separat utan det blir en hel drivaxel. Jag har nu varit hos 4 olika ställen för att köpa drivaxeln och alla säger olika. 2wd axeln passar inte din bil, eller jo den passar. det är olika längd på drivaxlarna eller de är lika längd på axlarna eller det absolut bästa svaret som kom från Chrysler (Mercedes) själva, äää vi vet inte , måste nog kolla lite. vi kanske kan återkomma. Mitt problem ligger alltså i att jag har en Awd vilket tydligen är j.....t svårt att få delar till eller att någon vet hur den är ihopsatt. Så kanske någon här vet, är det samma längd höger och vänster fram, passar 2wd och 4wd axlar och var kan man handla delar, det verkar inte vara någon som säljer inte ens Mercedes.

Tack för att ni lyssnade och god fortsättning
Andreas
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Annons
carawelle
Van

Re: Grand Voyager -02 3,3l awd Drivaxlar

Snowman skrev:Hallå

Jag har i några dagar nu försök bli lite klokare vad det gäller drivaxlar till en voyager. Mitt problem började med att ABS lampan tändes. Efter avläst felkod var det vänster fram , signal hjulhastighet. Jag har mätt sensorn, den ger 2,1 ohm eller 0,2... volt. Kuggkransen däremot ser ut som skit. Min slutsats är att kuggkransen är slut. Nu till mitt problem, drivknuten (med på pressad kuggkrans) säljs inte separat utan det blir en hel drivaxel. Jag har nu varit hos 4 olika ställen för att köpa drivaxeln och alla säger olika. 2wd axeln passar inte din bil, eller jo den passar. det är olika längd på drivaxlarna eller de är lika längd på axlarna eller det absolut bästa svaret som kom från Chrysler (Mercedes) själva, äää vi vet inte , måste nog kolla lite. vi kanske kan återkomma. Mitt problem ligger alltså i att jag har en Awd vilket tydligen är j.....t svårt att få delar till eller att någon vet hur den är ihopsatt. Så kanske någon här vet, är det samma längd höger och vänster fram, passar 2wd och 4wd axlar och var kan man handla delar, det verkar inte vara någon som säljer inte ens Mercedes.

Tack för att ni lyssnade och god fortsättning
Andreas

Lösa kransar finns ju
http://anideko.com/s/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hmm, verkar som att VÄNSTER drivaxel fram är samma mellan FWD automat och AWD automat :roll:

04641881AA C, U 53 Left
Y, Z EDZ, EGA DGL Left

04641882AA Y, Z EDZ, EGA DGL Right
04641883AA Y, Z EDZ, ENJ DDR Left
04641884AA Y, Z EDZ, ENJ DDR Right
04641938AA C, U 53 Right

C, U = AWD

Y, Z = FWD

DGL = Automatlåda FWD

..som ni ser så har dom iaf samma artikelnr, då borde det gå att hitta drivaxeln på ebay.com till ett bra pris.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Passar nog mellan 96-04 och från FWD/AWD när det gäller framaxeln på förarsidan, finns en nyrenoverad i USA för 1 000:- INKL. frakt, men det kan tillkomma tull/moms, men priset på 30 dollar i inköp var ju så lågt.. :roll: kanske inte tillkommer något extra i Sverige:

http://www.ebay.com/itm/Front-Driver-Si ... 3f&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Användarens profilbild
Snowman
Van

Avenger skrev:Hmm, verkar som att VÄNSTER drivaxel fram är samma mellan FWD automat och AWD automat :roll:

..som ni ser så har dom iaf samma artikelnr, då borde det gå att hitta drivaxeln på ebay.com till ett bra pris.
Tack för all hjälp. Ja jag har haft de tankarna också men inte kunnat bekräfta det någonstans. Har beställt en helt ny axel från Hansen Racing nu, får se om den passar.

/ Andreas

Lite pris info:
Beg. Axel från bilskrot. i varierande skick, 1200-1600kr
yttre drivknut från Meca :2990 kr
Kuggkrans + mont. arbete ?
Ny axel från Hansen Racing 1780 kr
ebay US ca 1000kr men en jävla lång väntetid
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Håller tummarna att det går bra! :)

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Se till att antalet kuggar är samma på den du får - finns skäl att kolla! Har förekommit olika och då funkar inte ABS.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag tycker att Hansens beskrivning av axlarna var lite otydlig, men du ser om det blir rätt när du får den (du borde redan ha fått den, tar 1 dag till butiken, t ex. Mekonomen, BDS osv.) :)

Bild
Användarens profilbild
Snowman
Van

Avenger skrev:Jag tycker att Hansens beskrivning av axlarna var lite otydlig, men du ser om det blir rätt när du får den (du borde redan ha fått den, tar 1 dag till butiken, t ex. Mekonomen, BDS osv.) :)
Jag tyckte den var väldigt otydlig. Och de sa tidigast lördag, :shock: vart är världen påväg? :?
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Snowman
Van

Okej, nu är axel urtagen, och det är rätt. Rätt längd, rätt antal kugg på kuggkransen. Men det var inte lätt att räkna kuggen på den gamla kransen, många saknades. Tog även lite längre tid än jag hade tänkt för när jag skulle hämta delarna gick spiralfjädern sönder på den andra bilen så jag var tvungen att laga den först ifall det skulle bli något knas när jag rivit ner drivaxeln på vojjan. Sätter ihop den imorgon, får se om det går lika smärtfritt som demonteringen. :)
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kul att den stämde! :)

Hoppas problemet med ABS:en löser sig nu, och att ihopmonteringen går fint! =)

Bild
Användarens profilbild
Snowman
Van

Okej, axeln är monterad. Tog 15min. Men.. det löste inte mitt problem. :oops: :x Så det blir till att byta sensorn också. Den här gången blir det ebay. Ni som har beställt delar där igenom vet ni vad tull och momsen kan hamna på. Tror delen låg på 22 $ + 9 $ i frakt. Köper nog både höger och vänster på en gång, de var ju ganska mycket billigare jämfört med här hemma.
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Grand Voyager -02 3,3l awd Drivaxlar

Mycket går igenom tullen. Jag beställde en pcm för 1800kr och den la dom på 200kr så boxen gick på 2000 så det är inga höga belopp.

Skulle tro att ditt går igenom annars blir det inte så mycket dom lägger på skulle jag tro

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Snowman
Van

Tack för infon.

Avenger du verkar vara en Guru på det här :D Skulle du kunna bekräfta om jag har hittat rätt delar. Det är sådan djungel där ut och jag börja bli riktigt snurrig. Jag har tittat runt så mycket nu att jag inte längre vet vart jag har sett allt :?

Vänster
http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-ABS-S ... de&vxp=mtr

Höger
http://www.ebay.com/itm/NEW-ABS-SENSOR- ... 1e&vxp=mtr
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen!

Ursäkta sent svar,

Det är samma givare mellan FWD och AWD när det gäller frambromsarna.

Höger sida:

http://www.ebay.com/itm/NEW-ABS-SENSOR- ... 1e&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Vänster sida:

http://www.ebay.com/itm/NEW-ABS-Wheel-s ... eb&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Bättre om man köper bägge ifrån Kina, så får man dem billigare =) ..en utav dem du länkade till kostade 66 dollar med frakten.. =)

Bild
Skriv svar