Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

EGR ventil 3,3 - Voyager -05

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

EGR ventil 3,3 - Voyager -05

Plockat bort EGR-ventilen eftersom motorlampan lyste och km-räknarens kod visade att det var något fel där.
Ja inte går det att röra på något i den (eller öppna) så den sitter nog fast, haft i lite olja till i morgon.
Vågar inte ens gissa vad den kostar på Hedins men på ebay säljs nya för totalt ca 850 kr. Ska ju helst vara komplett med packningar.

Såg även billigare på andra USA-sidor men det framgick dock inte tydligt vad det skulle kosta extra till vårt lilla land.

Någon trixat med denna grunka?
egrventil.jpg
Bilmodell: Chrysler Grand Voyager -05 3.3 V6
Senast redigerad av Avenger den lör 05 jan 2013, 16:13, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken och texten =)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: EGR ventil 3,3 - Voyager -05

Precis som du säger så servas den som en komplett enhet, tyvärr :|

Nypriset hos Hedin kan vara runt 3 tusen tippar jag på, om inte ännu mera, upp till 4 tusen.

Billigaste på ebay är 800:- INKL. frakt, men sedan kan det komma överraskning med tull/moms! :(

http://www.ebay.com/itm/Standard-Motor- ... 2a&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Tack. Det är nog inget att hålla på med begagnade ventiler utan bäst att satsa på en ny. I bland slinker paket igenom tullen och i bland inte, men ... om så vore är det ju i alla fall mindre än halva priset. Om jag måste skruva dit den gamla ventilen igen så blir med en hel plåt i st f en av packningarna tills den nya kommit.

ABS-givaren från Kina kom häromdagen och gav ett mycket gediget intryck där säljaren dessutom frågade efter om den kommit fram. Givetvis gick bulten av som håller den (¤#¤#/(=/((??!)
Fortsätter i morgon med detta och där är så pass gott om plats så att det går att sätta en mutter bakom om jag måste borra bort skruven (bromsskivan måste bort) så mycket att gängorna pajar. Borde ha gått på med svets direkt då den gamla plastgrunkan ändå inte ska användas. 206 kr (barnarbete?) mot Mekonomens 1 300 kr. Samma leverantör?
abssensor.jpg
abssensor.jpg (128.28 KiB) Visad 2559 gånger
Om.... jag får släck på dessa två lampor så har en tredje tänts - airbagen. Ger förstås ingen felkod med nyckeltestet. (Verkar som om allting pajar samtidigt! Vad blir nästa?)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nej beg. är inget att rekommendera, särskilt inte när det finns billigare nya ifrån USA :)

Ja, man kan blockera ventilen om man vill, för att få stopp på ev. svajig motorgång, den kommer dricka ca 1 deciliter mer i soppa och motorlampan kommer fortsätta att lysa.

Usch vad tråkigt med bulten till ABS-givaren, otur! ..men tur i oturen att det finns plats att montera mutter och bricka om du måste borra ut, genast en smidigare back-up :P

Javisst skiljer sig priser, man får hoppas att det inte är något barnarbete. Mest så tror jag att svenska återförsäljare är dom som har höga priser, det är ingen avancerad sensor och dom spottar väl ut dem på löpande band.

Fasiken vad tråkigt med Airbag-lampan också :evil: ..tror du det kan vara clockspring i ratten? Fungerar rattkontrollerna?

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Avenger skrev:...
Ja, man kan blockera ventilen om man vill, för att få stopp på ev. svajig motorgång, den kommer dricka ca 1 deciliter mer i soppa och motorlampan kommer fortsätta att lysa.
...
Fasiken vad tråkigt med Airbag-lampan också :evil: ..tror du det kan vara clockspring i ratten? Fungerar rattkontrollerna?
  • Min uppfattning är nog lite annorlunda ang. EGR. (avgasåtercirkulering) Det fanns redan på min Chevrolet Malibu Classic Estate Wagon som jag köpte ny i San Francisco 1977 och systemet hade redan då funnits i några år. Man hade upptäckt att det vid mycket höga förbränningstemperaturer uppstod nitrösa giftiga gaser. Mest beroende på dels den kemiska processen vid den temperaturen men och att maximalt förbränningstryck (effekt) uppnås vid ett underskott av syre. Man upptäckte att om avgaser tillfördes insugningsluften så gick det att minska mängden nitrösa gaser genom en kemisk process. Men det gick inte att ha ett oreglerat flöde för detta då motorn gick sämre och drog mer bränsle vi låga varv och låga belastningar. Samma sak uppträder förstås vid fullgas och hög belastning men märks då inte.

Om en EGR-ventil fastnar/kärvar i öppet läge passerar det en mängd avgaser hela tiden in i insuget med resultat sämre gång och högre bränsleförbrukning. Ventilen styrs normalt att enbart öppna vid de förhållanden som jag beskrev inledningsvis - annars ska den var stängd. Ventilen är enbart en elektromagnet med en ventil/spjäll i men det jobbar under hög temperatur och sot bl a.

Så mitt förslag att täppa till röret tillfälligt anser jag vara relevant för systemet finns enbart till av emissionsskäl och har inte med motorns funktion att göra.

Ursäkta min "lärarattityd", det är inte illa menat.

Nej har inte ännu kollat något som rör den nya varningen men med säkerhet vet jag att stereons knappar funkar. Är lite nojad av den råttinvasion jag hade och ser gnagmärken lite överallt i motorrummet - får kolla detta noga men ännu inte sett något så allvarligt att det skulle ha lett till något fel. Fem rådisar fick sätta livet till.

Kul att du håller så bra koll på marknaden i våra bilars hemland.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:P

Precis, motorns funktion försämras inte, enbart om man har kvar en dålig EGR-ventil som reglerar "fel". Det bästa är i sådana fall att blockera den tills man monterar en ny =)

Ja just det, glömde bort att råttorna varit framme och busat :(

Bild
Skriv svar