Jag har precis bytt kylare på Grand Voyagern menjag kan inte i min värld få in vattnet i kylaren. Har öppnat luftventilen på toppen av kylaren. Klämt på slangarna, öppnat termostaten och testat att tomgångsköra. Alltså inte allt i ett svep då utan en grej i taget. Vad mer kan jag göra?
Chrysler Grand Voyager 3.3 V6 -05
Fylla kylarvatten efter kylarbytet - Chrysler G Voyager -05
Fylla kylarvatten efter kylarbytet - Chrysler G Voyager -05
Senast redigerad av Avenger den sön 06 jan 2013, 18:37, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades.
Anledning: Bilmodell saknades.
Chrysler Grand Voyager -05
Annons
Re: Fylla kylarvatten efter kylarbytet - får inte in vatten
Tjena!
Det bör vara enkelt på dessa Chryslers':
När allt är monterat och kontrollerat (slangar, kylfläktar, skruvar osv.) så fyller man 50/50-blandning av glykol och vatten direkt igenom kylarlocket (det som är trycksatt!). Fyll hela vägen upp tills det är helt fullt. Montera tillbaks locket.
Sedan ska man även fylla expansionskärlet till MAX.
Efter ett par körningar så kommer ev. luft ta sig ut, så det kommer finnas mer utrymme för kylarvätska, då behöver man kontrollera så att den ligger på MAX när bilen är varm (expansionskärlet är ju inte trycksatt så det fyller man på med varm motor, annars visar det fel mängd om den är kall).
Ingen övrig luftning är nödvändig.
När allt är monterat och kontrollerat (slangar, kylfläktar, skruvar osv.) så fyller man 50/50-blandning av glykol och vatten direkt igenom kylarlocket (det som är trycksatt!). Fyll hela vägen upp tills det är helt fullt. Montera tillbaks locket.
Efter ett par körningar så kommer ev. luft ta sig ut, så det kommer finnas mer utrymme för kylarvätska, då behöver man kontrollera så att den ligger på MAX när bilen är varm (expansionskärlet är ju inte trycksatt så det fyller man på med varm motor, annars visar det fel mängd om den är kall).
JAg får inte av kylarlocket...Avenger skrev:Tjena!
Aha, men då är problemet där, man måste fylla helt upp till toppen av kylarlocket.
Ibland kan det sitta åt som fasiken, jag kommer ihåg på min Dodge, det är samma lock men annan form.
Tryck ned locket samtidigt som du vrider försiktigt.
Håller tummarna att det går bra! =)
Ibland kan det sitta åt som fasiken, jag kommer ihåg på min Dodge, det är samma lock men annan form.
Tryck ned locket samtidigt som du vrider försiktigt.
Håller tummarna att det går bra! =)
- Anders Ason
- Pickup Truck
Jag har fyllt mitt system några ggr (vojje 3,3 -05) och det har aldrig varit något problem. Har gjort precis som skrivs i tråden och kylarlocket lika lätt att lossa (utan verktyg) som på gamla bilar då det är en likadan bajonettfattning.
Observera! Använd inte kranvatten eller vilken glykol som helst och framför allt blanda inte olika sorter!!!
Glykolen ska vara av den alkoholtyp som märker Peak innehåller, nästan den enda som bör användas (eller annat märke av samma typ) och finns att köpa på många ställen. I Chryslers rekommendationer så ska enbart destillerat eller avjoniserat vatten användas. Nackdelar som annars kan uppstå är en aggressiv kylvätska som bl a kan angripa värmepaketet (läckage). Avjoniserat rekommenderas i samband med aluminiumkomponenter i motorn som toppar o s v.
Observera! Använd inte kranvatten eller vilken glykol som helst och framför allt blanda inte olika sorter!!!
Glykolen ska vara av den alkoholtyp som märker Peak innehåller, nästan den enda som bör användas (eller annat märke av samma typ) och finns att köpa på många ställen. I Chryslers rekommendationer så ska enbart destillerat eller avjoniserat vatten användas. Nackdelar som annars kan uppstå är en aggressiv kylvätska som bl a kan angripa värmepaketet (läckage). Avjoniserat rekommenderas i samband med aluminiumkomponenter i motorn som toppar o s v.
Tackför svaren. Jag fick äntligen upp locket och kunde fylla på kylarvattnet...
Hej igen!
Kul att det fungerade!
En bra notis, kör inte för "varm" stadskörning med för många start/stopp innan all luft kommit ur, det gör den om man kör vardagligt
Trevlig helg.
Kul att det fungerade!
En bra notis, kör inte för "varm" stadskörning med för många start/stopp innan all luft kommit ur, det gör den om man kör vardagligt
Trevlig helg.
Här i obygden är det ingen risk för stadskörningAvenger skrev:Hej igen!
Kul att det fungerade!
Trevlig helg.
Re: Fylla kylarvatten efter kylarbytet - Chrysler G Voyager
Men obygdskörning då? 
P.S, vart inhandlade du kylaren, blev det en ny ifrån Chrysler eller beg.? Eller kanske ny ifrån Tyskland?
P.S, vart inhandlade du kylaren, blev det en ny ifrån Chrysler eller beg.? Eller kanske ny ifrån Tyskland?
Den kom från laga.se för 1500:- med frakt. Klass A1 och såg nästan ny ut.Avenger skrev:Men obygdskörning då?
Riktigt bra pris med frakten!
Kul att den var i så bra skick.