förstärka lock-up? SPRINTAR låser lådan mot motorn så att den inte fungerar på friktion från ATF-oljan?
Är det någon som vet hur det fungerar? om sprintarna sitter orgina på voyager 07?
Automatlåda voyager
Annons
Re: Automatlåda voyager
Vad är det du vill veta om lockup?
Det sitter på 41TE-lådan som har varit en vanlig modell på flertalet Mopar-bilar från 89- och framåt, nu är dock lådan borttagen från nuvarande modellprogram då dom börjar erbjuda upp till 9-växlade lådor, men 5,6 och 8-växlat är det som används mest just nu.
Finns ett företag i USA som säljer skottsäkra konverteringskitt till lådorna, vet dock inte om det är någon designändring på lådan i dieseln om det passar. Då förstärks bland annat lockup med bättre material påstår dom.
Lådan låses mot motorn i lockup, så att den håller samma utväxling och inte använder friktionsvätskan, precis som du säger, den blir som en manuell låda med högsta växeln ilagd =)
En ganska så bra beskrivande video:
[youtube][/youtube]
Finns ett företag i USA som säljer skottsäkra konverteringskitt till lådorna, vet dock inte om det är någon designändring på lådan i dieseln om det passar. Då förstärks bland annat lockup med bättre material påstår dom.
Lådan låses mot motorn i lockup, så att den håller samma utväxling och inte använder friktionsvätskan, precis som du säger, den blir som en manuell låda med högsta växeln ilagd =)
En ganska så bra beskrivande video:
[youtube][/youtube]
- rogerkarlsson
- Van
Tack för info
kan man åka in på en chrysler verksad och få titan sprintar som då låser lådan på lockup? för jag antar att efekten från motorn går då direckt ut på hjulen ? då kanske bilen orkar hålla kvar den längre på lockup?
Tror inte det kommer avhjälpa det problemet, enda skillnaden är att det blir förstärkt, vissa polisbilar gör så i USA eller tar bort lockupen helt och hållet och använder rejäl kylning till automatlådeoljan.
Min gamle Chrysler med samma låda slog sönder automatlådan när lockupen gick igång i 60 km/h, den fungerade dock på vanliga växlarna men all olja rann ju ut från blocket
Min gamle Chrysler med samma låda slog sönder automatlådan när lockupen gick igång i 60 km/h, den fungerade dock på vanliga växlarna men all olja rann ju ut från blocket
Men vänta här nu.
Jag har tydligen missat nåt.
Sitter lockup:en i turbinen?
Gör det det på alla bilar?
Eftersom det verkar som om lockup:en på min GMC inte mår så bra,
så trodde jag ju att jag behövde byta låda. (Jag trodde den satt i lådan)
Då skulle jag ju isf. bara behöva ny turbin.
Eller....?
Har ju inte forskat direkt i hur det funkar i lockup:en.
Jag har tydligen missat nåt.
Sitter lockup:en i turbinen?
Gör det det på alla bilar?
Eftersom det verkar som om lockup:en på min GMC inte mår så bra,
så trodde jag ju att jag behövde byta låda. (Jag trodde den satt i lådan)
Då skulle jag ju isf. bara behöva ny turbin.
Eller....?
Har ju inte forskat direkt i hur det funkar i lockup:en.
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Tror den sitter i turbinen även på Safari =) ..samt på de välkända Chrysler-lådorna under 90-talet och 00-talet.
Kanske rentav gör det på de flesta automatlådor? =)
Det måste ju forskas i,Avenger skrev:Tror den sitter i turbinen även på Safari =) ..samt på de välkända Chrysler-lådorna under 90-talet och 00-talet.
blir ju massor med billigare än å köpa en hel växellåda.
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Har försökt att läsa på lite och det verkar som att det ska räcka med en ny turbin i sådana fall =) ..finns ju ganska billigt helt nya från USA.