Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Felkod P0507 Chrysler Voyager 2.4 -03

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
zelle
Minivan

Felkod P0507 Chrysler Voyager 2.4 -03

Hej.
Objekt: Chrysler voyager 2003, 2.4 bensin man.
Motorlampan tändes nyligen, och tog ut felkod hos lokala verkstaden.
Kod P0507, Idle high speed.

Vilket stämmer, motorn har haft hög tomgång senaste tiden. Enligt nätet så tänds denna lampa om idle ligger 200rpm över normala. Har testat med att spruta startgas runt insug och vacuumslangar men ingen reaktion. Sökt på nätet och kan enligt vissa sidor vara "IAC cirtut". Hur många sitter det på en sånhär motor, och kan det vara fel, och är det lönt att byta ut dem för att testa, och vad heter de på svenska så man vet att man beställer rätta givare?!

Eller andra förslag?

Tack på förhand, Zelle.
Senast redigerad av Avenger den tis 22 jan 2013, 11:44, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
jonathanp
Minivan

Re: Felkod P0507

IAC = Tomgångsmotorn (Idle Air Control, finns bara en).

Prova att rengöra spjällhuset och så mycket du kommer åt insuget, kan göra en rejäl skillnad.

Det dom menade med IAC Circuit (antar jag att det ska stå?) är om någon kabel är splittad så att det blir ojämn matning till tomgångsmotorn. Tror det sitter 3 eller 4 kablar till tomgångsmotorn, kontrollera kablaget så mycket det går i kabelhärvan till PCM:en.

Blir det någon skillnad på tomgången om du vrider fläktreglagen olika i bilen/luftutströmningen?
Användarens profilbild
zelle
Minivan

Tack,toppen svar. Hittade delen precis via hansenracing (1170kr), och förstod att det bara fanns en. Gjorde rent i spjällhuset så mycket jag kom åt via insuget i höstas där luftslangen går in, kanske inte tillräckligt?! Får prova det igen.

Kablage har jag inte kontrollerat, blir absolut nästa steg.

Nja, tycker inte det blir någon skillnad på tomgång vid olika fläkthastigheter, dock så har motorn ytterligare ett beteende i form av att den "dippar" till (går ned i varv) i tomgång oregelbundet och inte så ofta, men då och då, svårt att förklara. Har liksom alltid gjort det och jag har inte brytt mig om det, men troligen har det med detta att göra.

Lurigt att felsöka.... :(
Användarens profilbild
zelle
Minivan

Hittade ett bra "arbetsflöde" på nätet, som beskriver ungerfär på samma sätt som du.
(Fick inte ladda upp PDF, så här är länken)...

http://www.justanswer.com/uploads/mcvgr ... -Chart.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hittade en ny tomgångsmotor på ebay.com för 600:- med frakten =)

Ja, det är en bra lista att följa i den där PDF-filen =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
zelle
Minivan

Oh va bra. Du har inte lust att lägga en liten länk? Tänkte byta throttle styrarn oxo, sitter på samma ställe.... Kanske har du den länken oxo?

Thx på förhand...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vad är throttle styrarn för något? :P

OBS dock, det är inte alls säkert att det är tomgångsmotorn som är felet, mycket annat kan påverka, men här är i alla fall en länk:

http://www.ebay.com/itm/Airtex-Idle-Air ... 87&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

..passar fram till 4:e Juli -2003.

Bild
Användarens profilbild
zelle
Minivan

Avenger skrev:Vad är throttle styrarn för något? :P

OBS dock, det är inte alls säkert att det är tomgångsmotorn som är felet, mycket annat kan påverka, men här är i alla fall en länk:

http://www.ebay.com/itm/Airtex-Idle-Air ... 87&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

..passar fram till 4:e Juli -2003.
Tackar.
Du har såklart rätt, kan vara så mycket annat, men har kollat slangar, gjort rent spjället så mycket jag kommer åt. Om jag ändå lossar på insuget för göra mer rent så känns det vettigt att byta IAC'n, och precis bredvid sitter "throttle styraren"... hehehe... den som känner av throttle'ns position, kan vara vettigt att byta den oxo samtidigt när man ändå tar ned allt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha, du menar spjällägesgivaren :) ..dessvärre tror jag att dom är rätt dyra :shock: ..har inte kollat priset ännu ..

Bild
Användarens profilbild
zelle
Minivan

Just så :)
Nejra, de var billigare, typ 600, men fick rådet att den "bör" inte behövas bytas...
Då bilen är i firman så tog jag från Hansen, blir nästan samma pris... Kommer i veckan så får vi se, byter lite vacuumslangar oxo. Återkommer.

Tack för all input!

Zelle
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Felkod P0507 Chrysler Voyager 2.4 -03

=)

Ja, ibland kan det vara bra att börja byta slangar ändå, man kan ha missat något som sedan visar sig med positivit resultat när man börjat byta :) ..jag blev lite nojig när tomgången svajade på Dodgen så nu är det mycket bytt där :lol: ..och det bästa är, en splitt ny tomgångsmotor till den bilen kostade bara 70:- med frakten??!!! :shock: ..gissa på hur många jag köpte för att säkra upp förrådet? :lol:

Till min Chrysler Sebring kostade dock motorn 700:- kr :(

Jag har fortfarande ett lite jobbig fel på min Sebring, den har lite hög tomgång ibland, ska fortsätta byta 2-3 vacuumslangar/rör samt ventilkåpspackningen, men tar det till våren..

Bild
Skriv svar