Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

El bakluckan Chrysler Voyager -03

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Rtp
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 13:09

El bakluckan Chrysler Voyager -03

Hej jag undrar om någon kan tippsa om vad som kan vara fel på min bak lucka på bilen?
Den öppnar sig elektriskt när man trycker antingen på fjärrkontrollen eller knappen i taket men den stänger inte längre! Det är alltså motorn som inte drar ner luckan längre men
När man drar ner luckan för hand och inte riktigt får den stängd så dras luckan igen elektriskt presis som elsido dörrarna gör.
Nu på senare tid har bakluckan slutat att dras in den sissta biten av sig själv eller snarare den dras in men hoppar ut till öppet läge igen? Någon som kan ha en ide?

Mvh Thomas
Chrysler Grand Voyager 03:a
Annons
Adamzon
Van
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 21 feb 2011, 11:39

Re: El baklckan

Hej och välkommen till forumet !


Du skriver inte vilken felsökning du har gjort.

Ett första tips till dig är att smörja upp låset och mekanismen i dörren.
Dessutom skulle jag kolla el-brytaren som sitter i bakluckan (som känner av öppen eller stängd) Det kan vara den som gör att låset inte låser när väl luckan är stängd.

Ett annat tips är att kontrollera att solinoiden som sitter i låset i bakluckan. Du behöver ta loss innerpanelen för att komma åt detta (låset sitter med torx)

//
// Adam
http://www.privat.sitter.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Chrysler Voyager -95
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: El bakluckan Chrysler Voyager -03

Hej!

Jag har inte så mycket erfarenhet av el-baklucka men såhär säger servicemanualen:

Om luckan inte stängs eller öppnas:

-Återställ styrmodulen (sitter bakom panelen i D-pelaren) genom att lossa negativ batterikabel under motorhuven i några minuter. Tryck sedan på fjärrdosan för att öppna och stänga luckan, upprepa att stänga/öppna luckan några gånger.
-Kolla efter glapp i kontakter samt säkringar som är/ser dåliga ut.
-Kolla så att inget hindrar luckan från att stänga, smuts eller liknande, inget motstånd får finnas.
-Defekt motor.
-Defekt/glapp i sensorn som ser när luckan är öppen.

Försök lossa panelen på innersidan av bakluckan och kolla runt lite bland kablarna och kontakterna, samt lokalisera sensorn på motorhuset på bakluckan, här är en bild på vart sensorn sitter men den kanske inte säger så mycket:

Bild

Jag hade kollat på den sensorn, eftersom motorn verkar fungera då den öppnas bra? El-spray kan också vara hjälpsamt om det är svårt att se och komma åt, då kan du nog lokalisera felet lite lättare.

Du kan även prova byta ut 40 amp säkringen i säkringsboxen eller byta plats mot en likadan säkring.

Annars kan felet också vara att armen är lite sne?

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: El bakluckan Chrysler Voyager -03

Hej igen!

Glömde fråga innan, vad har du för reg-nr? På så sätt kan du se ditt chassinummer och därmed se om du har några ouppklarade recalls, dvs. fabriksfel som Chrysler betalar gratis åt dig, oavsett vart du bor, jag tror att bakluckan är ett sådant problem.

Men i övrigt, för att kolla om stagen/armarna är okej så kan du be någon skaka/pressa ned luckan lite lätt medans du trycker på knappen.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Rtp
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 13:09

Re: El bakluckan Chrysler Voyager -03

Hej och tackar för välkomnandet!
Mitt reg nr är rtp231 hur får man reda på om det finns recalls på min bil? Det är väl inget Chrysler gärna vill göra misstänker jag ?
Jag ska börja att ta loss minus kabeln några minuter och hålla tummarna!!!!
Nästa steg får bli att kolla givare och solenoiden, om nu inte Chrysler kan fixa det på recall???
Chrysler Grand Voyager 03:a
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: El bakluckan Chrysler Voyager -03

Hej igen!

Tyvärr så hade inte din bil några "recalls", det kan du se på denna hemsidan:

http://www.chrysler.com/webselfservice/ ... ame=recall

Skriv in de 8 sista sifforna i ditt VIN/Chassinummer så får du svar: 3Y522834

Men om du hade haft det så hade nog Chrysler inte varit så glada i att betala reparation, men det MÅSTE dom ändå :D

Hör gärna av dig hur det går med bakluckan.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar