Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tändstiftsbyte, tufft "där bak" va?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
plll
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:14
Ort: Gbg

Tändstiftsbyte, tufft "där bak" va?

Läst att det är ett litet helvete att byta stiften där bak, speciellt ett ska vara i stort sätt omöjligt utan att ta bort insuget...
Nån som gjort det och orkar skriva lite tips om det finns, eller är det bara att köpa en insugspackning och riva ner och se glad ut?
Finns isf denna packning i Sweden till rimligt pris?
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändstiftsbyte, tufft "där bak" va?

Det ska vara möjligt att byta dom utan att lossa insuget, men jag själv skulle aldrig orka det, blir snabbt frusterande med så lite utrymme :)

Hansen Racing verkar inte ha något på sin hemsida, men ring deras återförsäljare, t ex. Autoexperten och be dom ringa upp Hansen så kan dom nog ordna packningar åt dig, borde inte kosta mer än några hundra, men annars finns det ju på ebay :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Tändstiftsbyte, tufft "där bak" va?

Det är lite bökigt men inte omöjligt ett bra spärrskaft och jag använder 2 korta förlängare på tändstiftshylsan och så till knepet frugans/sambons lagom stora sminkspegel håll den mot torpedväggen bakom insuget man får vinkla och trixa lite så man ser tändstiftet, det är en liten konst att veta hur man ska betea sig för att få på tändstiftshylsan på stiftetsedan när jag ska skruva i det nya stiftet så tar jag en bit av trädgårdslangen och trär över stiftet och skruvar i med då kan man inte dra snett i gängorna.

Lycka Till
// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
plll
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:14
Ort: Gbg

Re: Tändstiftsbyte, tufft "där bak" va?

Elegancej skrev:Det är lite bökigt men inte omöjligt ett bra spärrskaft och jag använder 2 korta förlängare på tändstiftshylsan och så till knepet frugans/sambons lagom stora sminkspegel håll den mot torpedväggen bakom insuget man får vinkla och trixa lite så man ser tändstiftet, det är en liten konst att veta hur man ska betea sig för att få på tändstiftshylsan på stiftetsedan när jag ska skruva i det nya stiftet så tar jag en bit av trädgårdslangen och trär över stiftet och skruvar i med då kan man inte dra snett i gängorna.

Lycka Till
// Janne
Ok, tack, detta gör du "uppifrån" om jag förstår dig rätt?
Sambons sminkspegel får jag ALDRIG låna! :lol:
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Tändstiftsbyte, tufft "där bak" va?

Japp stämmer tar det uppifrån jobbigast är att sträcka sig över fronten och motorn när man har extraljus monterat och nägra extrakilon att släpa på. Nä jag skulle inte få låna min frus spegel heller om jag fråga, men jag vet var den finns :mrgreen:

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
plll
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:14
Ort: Gbg

Re: Tändstiftsbyte, tufft "där bak" va?

Elegancej skrev: Nä jag skulle inte få låna min frus spegel heller om jag fråga, men jag vet var den finns :mrgreen:

// Janne
Åker då hellre på badsemester i Fukushima än att ta den risken... :lol:

Tack!
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Tändstiftsbyte, tufft "där bak" va?

Ta en sväng förbi konsum/ica och investera i en egen spegel, kanske :oops:

//Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Skriv svar