Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Fjärrlås

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
cgv
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 08:27

Fjärrlås

Har en Grand Voyager -00 med original fjärrlås. Den ena blev utan batteri en vecka och funkade inte efter batteribyte. Har fått tips om hur man skall programmera den igen men det krävdes att den hade panikknapp vilket min inte har. Hur skall jag få igång den igen? :cry:
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fjärrlås

Hej!

Om jag har förstått dig korrekt:

Du har 2 st fjärrdosor till bilen original, har någon utav dem en panic-knapp?

1 dosa blev utan batteri en vecka? Och därefter fungerade den inte, dvs. den tappade inställningen?

OM någon dosa har panic-knapp (den som fungerar med batteri) så kan du programmera den andra dosan på följande sätt:

-Lås upp och inaktivera larmet med den dosa som fungerar.
-Sätt dig i bilen och stäng alla dörrar, vrid tändningen till RUN/ON-läge utan att starta bilen.
-Använd dosan som fungerar och håll inne UNLOCK i minst 4 sek och max 10 sek (mellan 4-10 sek).
-Innan 10 sek har passerat (när du håller UNLOCK) så trycker du in PANIC-knappen.
-Ett ljud kommer höras och systemet är redo att ta emot koder.
-Inom 30 sek efter "ljudet" så trycker du på både LOCK och UNLOCK samtidigt och släpper (på dosan som ska programmeras), därefter trycker du på antingen LOCK eller UNLOCK igen.

Ovanstående är förutsatt att din fungerande dosa har PANIC-knapp.

Om du inte har någon dosa alls med PANIC-knapp så verkar det inte som om det går att programmera ytterligare dosor utan en Chrysler-verkstad, dvs. dom har ett instrument som heter DRB III.

Mvh Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Fjärrlås

Okej, ska göra ett försök att hjälpa dig.

Du verkar ha en Europamodell av Chrysler GV, denna har med största sannolikhet immobilizer.
Det samma gäller min 96:a och jag gjorde på följande sätt:

Beställde en dosa från Ebay USA, kan tänka mig att följande passar till din bil:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CHRYSLER ... 1e624219f2.

När denna kom gjorde jag följande:

Plockade isär kontrollerna (USA-kontrollen och min fungerande originalkontroll) och flyttade över det lilla metallbleck som satt fasttejpat på kretskortet under panic-knappens position på USA kontrollen till kretskortet i min fungerande originalkontroll. På kretskortet i min originalkontroll finns metallkontakter för panic-knappen, skulle tro att det är likadant på din årsmodell.
När detta var gjort satte jag in kretskortet från min originalkontroll i höljet från USA-kontrollen och voila nu hade jag en originalkontroll med panic-funktion ( ja den fungerade utmärkt, när jag tryckte på panic-knappen tutade det som bara den ). Tydligen finns panic-funktionen även på de europeiska bilarna, men det verkar som man valt att inte saluföra detta i europa.

Efter detta följde jag instruktionerna för att lägga till ytterligare kontroller till systemet (se Jonathans tidigare beskrivning för din årsmodell).
Lyckades då att lägga till min icke fungerande kontroll.

Hoppas du hängde med i förklaringen, undrar du över något, tveka inte att fråga.

Vill bara tillägga att allt görs på egen risk, eftersom vi inte har samma årsmodell.

Skulle det vara så att detta inte fungerar, att du inte kommer in i programmeringsläge så är det nog
tyvärr så att du får vända dig till en chryslerverkstad med DRB III utrusning.

Berätta gärna hur det går


Mvh Hasse
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Skriv svar