Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
bnkt
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: mån 12 mar 2012, 12:49
Ort: Arboga

Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

Jag går i bilbytartankar och funderar på hur svårt det är att eftermontera drag på Grand voyager årsmodell 01-05 ungefär? Är det förberett eller måste man borra hål eller dylikt? Mekarkunnig är jag så det känns inte som nåt problem. Hur gör man med elen, måste det programmeras eller räcker det med "tjuvar"?
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

Det går jättesmidigt, inget borrande eller dylikt, bulta den på plats bara :)

Elen drar du från baklamporna, man behöver ju inte ha hela kontakten kopplad om man inte vill, ta bara basic funktioner, hade jag gjort iaf =)

Nu behöver man ju snart heller inte registreringsbesiktiga bilen, från 1 sept. 2013 slipper man det på bilar från 1996 och framåt (typgodkända)!! :D :D Så man slipper den tråkiga kostnaden =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

Jag står inför samma sak.
Det finns två olika drag till denna bil, ett för modellen med uttagbara säten och ett helt annat där "lådorna" för de nedfällbara sätena är i vägen. Viktigt att beställa rätt alltså.
Jag handlade hos den billigaste på både krokar och elsatser (där de nog är prisledande?)
http://www.bilenochjag.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Firman är bra att ha att göra med och det följer en detaljerad monteringsplan. Det bakre plastsjoket som kallas stötfångaren måste tas bort vid monteringen och den befintliga krockbalken kastas. Den ersätts av dragets balk. En rektangulär öppning måste sågas upp i plasten för kroken. Alla skruvförband måste efterdras efter en tid och det får inte ligga något rostskydd mellan kontaktytorna, drag/bil. Rostskydda efteråt.

Har du backvarnare är det viktig att elsatsen kopplar ur den när du har något på kroken (ink. cykel). D v s automatiskt när en släpvagnskontakt sätts i och om cykel på hållare en tom lös kontkt som sätts i. Om du nu inte vill ha besvär med en separat brytare (finns på vissa system som på min ex.vis)

All el från bilens signalsystem måste anslutas högohmigt d v s inte orsaka någon belastning. Det är alltså inte bara att gå på kablarna. Antingen med särskilda relän (inte vilka som helst här heller) eller med halvledarbrytare. Strömmatningen kan tas från bilens eluttag bak eller med en särskild kabel om ex. vis ett batteri i en husvagn ska laddas. De elektriska frågorna går mig veterligen inte att lösa med omprogrammering av fordonsdatorn.

Total monteringstid ett antal timmar upp till en hel dag beroende på hur händig man är. Nu ligger också ett förslag till lagändringar som innebär att dragmontering inte behöver regbesiktas utan enbart anmälas.

Vad jag känner till är väl de här årsmodellerna försedda med original oljekylare för växellådan (nödvändigt vid dragkrok).

Om du kontaktar en verkstad för hela jobbet kan det ligga på 5 till 10 000 kr. (sannolikt det övre)

(såg först nu när jag postat mitt svar att Avenger kom före. Jag står för min beskrivning.)
Användarens profilbild
bnkt
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: mån 12 mar 2012, 12:49
Ort: Arboga

Re: Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

Jaha, nu blev det ju spännande. Två olika svar vad gäller elen.....

Men en fordonsspecifik sats från bilenochjag borde lösa det hela alltså?
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

bnkt skrev:Jaha, nu blev det ju spännande. Två olika svar vad gäller elen.....

Men en fordonsspecifik sats från bilenochjag borde lösa det hela alltså?
  • Satserna är inte fordonsspecifika utan tillverkade för avledning utan belastning. Vill minnas att även Biltema har sådana numera (har inte kollat). Min bil är en -05:a.
Användarens profilbild
bnkt
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: mån 12 mar 2012, 12:49
Ort: Arboga

Re: Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

Anders Ason skrev:
bnkt skrev:Jaha, nu blev det ju spännande. Två olika svar vad gäller elen.....

Men en fordonsspecifik sats från bilenochjag borde lösa det hela alltså?
  • Satserna är inte fordonsspecifika utan tillverkade för avledning utan belastning. Vill minnas att även Biltema har sådana numera (har inte kollat). Min bil är en -05:a.

Menhursom ska det vara ok med en sån sats? Har ju inte köpt nån bil än men hoppas det blir snart... :D

Läste att nån tipsade om att köpa originaldrag från en bilskrot. Bildelsbasen kanske kan vara nåt? Men med nya elprylar alltså.
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

bnkt skrev:
Anders Ason skrev:
bnkt skrev:Jaha, nu blev det ju spännande. Två olika svar vad gäller elen.....

Men en fordonsspecifik sats från bilenochjag borde lösa det hela alltså?
  • Satserna är inte fordonsspecifika utan tillverkade för avledning utan belastning. Vill minnas att även Biltema har sådana numera (har inte kollat). Min bil är en -05:a.

Menhursom ska det vara ok med en sån sats? Har ju inte köpt nån bil än men hoppas det blir snart... :D

Läste att nån tipsade om att köpa originaldrag från en bilskrot. Bildelsbasen kanske kan vara nåt? Men med nya elprylar alltså.
  • Finns inga "originaldrag" till den bilen, alla är eftermarknadstillverkade. Varför köpa ett på skroten som kostar lika mycket som ett nytt eller närapå? Dessutom föreligger det en stor risk att pappren till draget eller att typskylten på detsamma är skadad eller saknas och då är det kört.

    Har du inte köpt bilen än är det enkelt, sortera bort alla som inte har drag. De kostar inte mer.
    Det gjorde jag, men ... när jag skulle hämta bilen 40 mil bort så var annonsen och verkligheten inte överensstämmande. Köpte bilen ändå efter en rejäl prutning som gott och väl täckte det nya draget.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

Dragen på skrotarna är monterade av bilfirmorna som sålde bilarna nya, och Chrysler brukar använda Thule till det mest, så det är bättre med nya grejer =)

Det var billigt hos den sidan som Anders länkade till!

Krokarna har tillverkats i överflöd till dessa modeller, så det finns även att hitta på ebay.de till låga summor.

Priser på ebay Tyskland är cirka 1 000:- för en fast krok utan Stow 'N Go och 1 400:- för en fast krok med Stow 'N Go (bägge priser inkl. frakt). Finns även demonterbar, men det känns onödigt på en Voyager ? :)

Edit: Såg också att fast krok utan Stow 'N Go med specifik el-sats kostar 2 100:- inkl. frakt och fast krok med Stow 'N Go och specifik el-sats kostar 3 400:- inkl. frakt.

Läs mer på Transportstyrelsen om den nya lagen som träder i kraft om cirka två veckor:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ok-i-host/" onclick="window.open(this.href);return false;

El-systemet borde inte vara något problem, man ser ganska tydligt vilka kablar som går till vad på baklamporna, sedan är det bara att följa instruktionerna som följer kabelsatsen. Tar säkert ett par timmar allt som allt precis som Anders säger, jobbiga är om någon bult har rostat riktigt hårt, då får man värma annars är det garanterat att dom går av, är ju ganska utsatt just där bak för vatten/fukt/vägsalt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
etanol
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 24 jan 2012, 17:52
Ort: Tierp
Kontakt:

Re: Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

Liten uppdatering i fallet så monterades det för någon vecka sedan en dragkrok på en Grand Voyager 2003 års modell utan Stow 'N Go .
Som gick föredömligt lätt även om nära på som brukligt att två av dessa fyra rambultar gick av.
Men vid losstagning av stötfångarplasten som med är buslätt på dessa var det sedan bara att dra ut dom båda plattjärnen med dom svetsade muttrarna, som sedan med lite värme gick lätta att vrida ur bultresterna med rörtång.

I alla fall införskaffades billigaste möjliga (snål kund) sprillans drag för moderata 1100 riksdaler inklusive frakt från ebay. Tog med denna bil det säkra före det osäkra och med beställde en (800:-) relästyrd elsats som sedan med en bokstavlig urusel beskrivning på endast holländska, franska för elkopplingen så avstods denna del.
Så kopplades det enligt gammal hederliga metoden in samtliga ljusfunktioner som senare visade sig fungera klockrent även för denna bilmodell. Så där rekommenderas billigaste möjliga elsats för runt hundringen.

Hela jobbet tog runt ett par timmar i lugn takt,,, och med dom nya regelverken var det bara att åka igenom den ordinarie kontrollbesiktningen, även om just den stationen (Opus,,) först satte en 2:a för draget.
Men efter att ha förtydligat för dessa vad som gäller så bad dom så mycket om ursäkt och strök genast den anmärkningen på krav för registrerings besiktning... :roll:
http://www.etanolexperten.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

Vad härligt att det är monterat!

Haha, där var dom inte uppdaterade på besiktningen :lol: ..fick dom skämmas =) ..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Montera drag Grand Voyager årsmodell 2005a 2001-2005

Lite uppdatering av mina föregående inlägg i tråden. När jag skrev inläggen baserade jag på dragleverantörens info vilket till del visade sig vara fel. I förrgår först kom draget på plats:

Montering av draget

Draget med fast krok av fabrikat Thule, typgodkänt och för S&G, vilket skiljer sig från bilar där sätena kan tas ut.

Den bakre plastkjolen måste bort, tre skruv i varje hjulhus, två bak och några plastnitar som oftast går sönder. Fyra sensorer för backvarnaren kopplades ur. Krockbalken som bl a dragöglefästet sitter i tas bort med tre bultar på varje sida som i det här fallet var mycket fräscha och gick lätt att ta abort.) och slängs. Skumplatsen tas bort för att senare monteras på dragbalken.

Nu är allt demonterat:
Klicka på bilderna för full storlek.
Klicka på bilderna för full storlek.
P1000250.JPG (88.23 KiB) Visad 5171 gånger
och nu är det då dags att montera draget som är i tre huvuddelar. De båda bärarmarna sätts in i bilens balkar på samma plats som krockbalkens och dras fast mycket löst. OBS kontaktytorna får inte rostskyddas för då kan draget sitta löst efter ett tag. Jag löste det genom att spreja på linoljebaserdat rostskydd som mycket noga torkades bort efteråt och förhoppningsvis blir det då en mycket tunn hinna kvar. Så dit med den kraftiga dragbalken med tre bult i varje ände. Fick inte dit den som skulle gängas i godset tills jag upptäckte en gummiplugg i hålet. Thule verkar vara mycket noggranna. Först när dessa bultar är dragna kan man dra de sex som håller draget i bilen. Alla bultar ska dras med momentnyckel och omigen efter ca 100 mil vilket betyder att plastsjoket bak måste bort igen. Lät bilen vara ett dygn och drog bultarna igen, det blev ca ett kvarts varv till.
Den tredje bulten är skymd bakom fjäderfästet.
Den tredje bulten är skymd bakom fjäderfästet.
P1000257.JPG (76.61 KiB) Visad 5171 gånger
P1000260.JPG
P1000260.JPG (80.41 KiB) Visad 5171 gånger
På med skumplasten med hjälp av sk karosseribrickor och draget är på plats. Innan själva dragkulan monterades gjordes det nödvändiga urtaget i plasten med hjälp av kapskiva.

Elen

Här lämnade leverantören fel uppgift när de påstod att bilen var försedd med matarkabel, databuss och glödrådsvakt. Lätt att kolla genom att ta ut kontakten till v bakljus och inget hände. Alltså den gamla vanliga modellen bara att koppla på. (På många modeller av Dodge/Chrysler förekommer det tydligen bussystem som i Caliber med flera.) Frestande att borra hålet för kabeln in i lådan för baksätet men valde en annan mera skyddad plats.

Slutmonteringen

Nu var det dags att rostskydda hela mästerverket och dit med plastsjoket.
kört på grusväg :-(
kört på grusväg :-(
P1000265.JPG (74.94 KiB) Visad 5171 gånger
och ta en bild på typskylten för säkerhets skull:
P1000270.JPG
P1000270.JPG (61.58 KiB) Visad 5171 gånger
Regelverket

Från 1 september i år är det nya regler för på och avmontering av drag på personbil som gäller.
Två saker förvirrade vid koll: Svensk Bilprovning AB låg i alla fall senast i går kvar med info om det gamla systemet, d v s besikta o betala o s v. Datumet på sidans uppdatering var långt före den 1 sept. = dåligt. På Transportstyrelsens sida blev det klarare men inte helt. I kundtjänst upplyste de om vad som gäller: Två delar ska vara uppfyllda som en EU-typgodkänd bil och likaledes dragkrok för att man inte ska behöva göra någonting. Ingen anmälan, ingen besiktning utan när allt är klart är det bara att köra. Frågade två ggr då jag monterat många drag och vet att inte alla känner till vad som krävs, men ...så var det. Så i dag har det körts flera lass till tippen med släp. Seger för den förenklade byråkratin och trist för besittningsföretagen som förlorar en inkomst. Liten tagg finns och hoppas att den är ogrundad, nämligen att det kommer att åka omkring bristfälliga monteringar. Vi vet ju att det finns personer som lägger öglan till katastrofvajern runt kulhalsen på delmonterbart drag så när det inte är rätt låst dras heller inte släpets broms åt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

En riktigt bra guide Anders!! Tackar!! Bra poängterat med efterdragning av bultarna.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
etanol
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 24 jan 2012, 17:52
Ort: Tierp
Kontakt:

Re: Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

Jo kanon dokumenterat och borde gjort likadant om det inte varit för en ivrig Voyager ägare..,

Men angående draget så var det för den bilen (utan S&G) jag monterade drag på att plaststöt fångaren inte behövdes demonteras, utan krockbalken var orörd i alla fall med detta drag. Detta också typgodkända drag (1600kg) för 1100:- inklusive frakt som med är max dragvikt för den bilen.

Ställer mig heller inte så orolig att marknaden nu kommer att bli nerlusad med felaktigt monterade dragkrokar, som dock i tidigare yrken som bland annat bilprovare sett monteringar jag inte borde ha sett... Men mycket kommer fram vid ordinarie kontrollbesiktningar i bara farten.

Tycker detta är ett steg i rätt riktning med säkerligen ett 50-tal monterade dragkrokar i bakfickan
http://www.etanolexperten.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

Ang. bultarna så går det att komma åt de som håller draget i karossbalkarna och de ska jag efterdra när det blir dags. Kommer också att sätta en textremsa i bilen om att backvarnaren inte tar hänsyn till att kroken sticker ut bakom bilen ca 12 cm (varnaren mäter avståndet ganska noga men ger en liten säkerhetsmarginal). Dessbättre påverkades inte backvarnaren (låter inte hela tiden!) annat än att den låter när släpet är där. Dessbättre finns en avstängning för den situationen, å andra sidan är det enbart varning när backen ligger i.

Som jag skrev "Liten tagg" innebär att jag inte heller är överdrivet orolig.

ps Drag och automatlåda kräver oftast oljekylare för lådan och både på denna bil och den förra, årsm. -98 hade detta från fabrik. I Haynes vst.handbok finns även eluttagets kopplingspunkter markerade i elschema. Hittade dock inget om där fanns en färdig plint för det.
Användarens profilbild
etanol
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 24 jan 2012, 17:52
Ort: Tierp
Kontakt:

Re: Montera drag Grand Voyager årsmodell c.a 2001-2005

Jo det sitter även tre bultar på vardera balk på det draget jag med monterade (4st M12 & 2 M10). Som med lätt nås för efterdragning.

Samma med denna bil var ju att då inte elektroniksatsen inte ansluts fullt ut pga av språkförbristning, så fungerar så varken denna frånkoppling av parkeringshjälp som bilens dimljus frånkoppling med till kopplat släp.
Men det gjorde inte bilägaren någonting som sagt med fenomenet finns bara vid backning och tillkopplat släpp och även denna bils parkeringshjälp "accepterade" även draget monterat utan falsklarm.
Har med upptäckt att detta mätsystem är ytterst noggrant annars...

Jo detta med oljekylare har jag med hört rykten om men inte hört mera hur nödvändigt dessa är då max dragvikten för bilen är löjligt låga 1600kg, egna motsvarande ungefär lika motorstarka alhambran drar ledigt sina max 2000Kg...

Hittade heller angående den elektriska elkopplingen några plintar osv, så det fick bli den klassiska vägen med provlampa och det fungerade ypperligt även med denna bil.
http://www.etanolexperten.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar