Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler grand voyager - En jävla massa strul

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
HankWilliamsIII
Minivan

Chrysler grand voyager - En jävla massa strul

Hej! till att börja med ska jag säga att jag har lusläst tråden "Chrysler voyager startar ej ibland" och jag har haft samma problem! jag beställde nytt mätarhus och när jag slitit ut det gamla så visar det sig att kontakten på det nya inte passar kontakten från bilen så att säga... så vad gör jag, jo eftersom jag har läst tråden tidigare så sliter jag ut mätarhuset helt och kör ändå och det funkade fint i 10mil sen står jag i driveinn kön till McDonald då smäller det till i biljäveln går ut och kollar men ser inget då det är mörkt.... Sen idag när jag ska åka och tanka så ryker det vitt utav helvete från avgasröret och det luktar bränd plast/gummi så jag stannar och kollar då har upphängningen till avgasarröret spruckit rakt av så jag strajpar tillbaka skiten med lite buntband men den vita röken fortsätter och tar sig in i biljäveln om jag drar ner rutan. Kan dom här problemen hänga ihop eller ska det inte vara några problem alls att köra utan mätarhus??
Bild
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chrysler grand voyager - En jävla massa strul

Hej!

Antar att du har årsmodell 96-00?

Vet du vad röken kommer ifrån? Vatten som förbränns i motorn/toppackning? Eller är det något annat som ligger emot och bränner?

Du bör ej köra utan mätarhus, endast för att felsöka och hitta problemet.

Vilken årsmodell köpte du till och vilken har du på bilen?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HankWilliamsIII
Minivan

Avenger skrev:Hej!

Antar att du har årsmodell 96-00?

Vet du vad röken kommer ifrån? Vatten som förbränns i motorn/toppackning? Eller är det något annat som ligger emot och bränner?

Du bör ej köra utan mätarhus, endast för att felsöka och hitta problemet.

Vilken årsmodell köpte du till och vilken har du på bilen?
Japp har en 99:a, har ingen aning vad röken beror på snackade med en snubbe som också trodde toppackning... inget ligger emot och bränner när jag strajpade upp skiten så strajpade jag bara upphängningen (alltså inte emot någor rör liknande). Det mätarhuset jag köpte från bildelsbasen var från samma årsmodell 1999 men när jag ringde upp var svaret: det är en chrysler vem fan vet.... men som sagt som ska vara samma från 96-00-01 vad jag hört.
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hmm, konstigt med mätarhuset, jag har handlat på skrotar både från Sverige och andra länder och det har passat, har du en bild på skillnaderna? :)

Tråkigt om det är toppackningen! :( Hur ser motoroljan ut samt kylarvätskan?? Förbrukar den onormala mängder kylarvätska?

Bild
Användarens profilbild
HankWilliamsIII
Minivan

Avenger skrev:Hmm, konstigt med mätarhuset, jag har handlat på skrotar både från Sverige och andra länder och det har passat, har du en bild på skillnaderna? :)

Tråkigt om det är toppackningen! :( Hur ser motoroljan ut samt kylarvätskan?? Förbrukar den onormala mängder kylarvätska?
Nej men ungefär såhär ser det ut http://www.ladda-upp.se/bilder/nwpbszwxosnsim/" onclick="window.open(this.href);return false;

motoroljan ser bra ut kylarvätskan står väl på hälften blandat med glykol men sen matar den ju på från andra behållaren med... vetefan om den förbrukar mycket kylarvätska har fyllt på två gånger sen juli typ.
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag såg att vissa i USA säljer likadana mätarhus men där kontakten skiljer, en är röd och en är svart, det är den svarta du har från början som är mest vanlig men du fick den som är röd då antar jag. Varför kontakten skiljer vet jag inte, ska kolla om det står något om det i manualen. mysko dock då det inte gäller med eller utan varvtalsmätare eftersom det ändå kan vara samma kontakt isf.

Bild
Användarens profilbild
HankWilliamsIII
Minivan

Avenger skrev:Jag såg att vissa i USA säljer likadana mätarhus men där kontakten skiljer, en är röd och en är svart, det är den svarta du har från början som är mest vanlig men du fick den som är röd då antar jag. Varför kontakten skiljer vet jag inte, ska kolla om det står något om det i manualen. mysko dock då det inte gäller med eller utan varvtalsmätare eftersom det ändå kan vara samma kontakt isf.
Exakt den jag fick var röd men den jag hade var svart!
Bild
Användarens profilbild
HankWilliamsIII
Minivan

Nu har jag kollat lite på bildelsbasen.se och de flesta jag ser där verkar ju ha en röd kontakt på kretskortet
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nu har jag kollat i manualen och de tidiga 96-97 verkar ha den röda kontakten och 98-00 den svarta, konstigt, kan du ha fått till en annan årsmodell? För i manualerna så visar det exempelvis svart kontakt på 2000 och röd på 1997..

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hittade en på ebay UK för 460 kr med frakt:

http://viewitem.eim.ebay.se/Chrysler-Vo ... 40315/item" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tyska ebay 720 kr med frakt:

http://viewitem.eim.ebay.se/Tacho-Kombi ... 59386/item" onclick="window.open(this.href);return false;

Alla verkar vara 99-00 som har svart kontakt, alltid lär man sig något nytt.

Bild
Användarens profilbild
HankWilliamsIII
Minivan

Avenger skrev:Tyska ebay 720 kr med frakt:

http://viewitem.eim.ebay.se/Tacho-Kombi ... 59386/item" onclick="window.open(this.href);return false;

Alla verkar vara 99-00 som har svart kontakt, alltid lär man sig något nytt.
Hm fan vad märkligt... Det var 99 jag köpte och den hade gått 18k men sen vet man ju inte om dom har ljugit, men jag vete fan vad jag ska göra det kostar ju bara 300 spänn om jag åker till skroten och sliter ut skiten själv men det är ju en chansning det med
Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV

Kan vara så att bilen du fick mätarhuset ifrån tillhör årsm. 99,
men den är tillverkad 98, tex aug, sep. Då kan det vara att den så att säga hamnade i "brytningen" mellan de olika kontakterna, hoppas du förstårhur jag menar.

Har du nära till skroten så åk dit å plocka ut det själv. Billigare, snabbare, å du ser ju direkt om det passar.
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
HankWilliamsIII
Minivan

Nu har jag satt tillbaka mätarhuset men det är kolsvart och det står "alarm set" som vanligt och skiten dör, men nu tänker jag vänta en 5-6 timmar och testa starta bilen igen för av tidigare erfarenhet har den alltid startat när den har fått stått i några timmar.

Jag har en skrot nära mig det mätarhuset hade gått 33k och sen hade dom ingen nyckel till bilen så då vet man ju inte om det kanske är därför skiten står där den står... Ska försöka hitta något med mindre mil på känns ju rätt bra eftersom det här verkar så jävla vanligt? eller ska jag skita i milen och bara chansa?
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Att bilen står en stund och att den sedan startar kan bero på att fukt tränger in och ger tillfällig kontakt på kretskortet eller vid kontakten om det glappar. Försök annars att reparerar befintligt mätarhus genom att löda punkter som är dåliga, finns en del videos på YouTube.

Jag hade tagit ett med färre miltal =)

Bild
Skriv svar