Tjäna,
Är helt ny här på sidan.
Köpte en trailblazer -04 för ett tag sen och för någon dag sen började motorlampan lysa så vi kollade upp det med en obd läsare och då fick vi fram p0172 som felkod. Kollade med cheva vad dom trodde det skulle kunna vara, fick till svar att bilen fick för mycket soppa och att dom behövde ha in bilen för att kolla det lite mer. Känner dock att jag vill lägga en jäkla massa deg på nått man eventuellt kan lösa själv.
Vi har även kollat med mekonomen, dom trodde det va lambdasonden men den främre ska vara bytt nyligen enligt förra ägaren.
Någon som har något tips på någon lösning?
Kan man titta på sonden om den är trasig på något sett?
Sen har vi även ett klonkande ljud i framvagnen när man kör på ojämn mark. Kan det vara något stag eller någon led som är problemet?
Med vänlig hälsning, Nico
Trailblazer -04 felkod p0172
Trailblazer -04 felkod p0172
Senast redigerad av Avenger den sön 24 nov 2013, 02:23, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Re: Trailblazer -04
Kolla så att tanklocket är åtskruvat ordentligt (vanligt fel på Cheva, att det inte ger rätt "tryck" i bränsletanken), annars kanske det är defekt. Kontrollera även luftfilter och insug/spjällhus efter smuts/sot. Annars är det nog en lambdason som felar, dessa köpes helst nya, billigt på ebay.com!!
Ang. klonkande ljudet i framvagnen så hade jag misstänkt krängningshämmarbussningarna, enkelt att byta och ett vanligt fel på de flesta bilar, särskilt tunga framvagnar som Trailblazer. Annars kan det vara fjäderbenlagringar, bussningar till bärarmarna eller spindellederna? Lite svårt att felsöka på uppfarten då det är en stor bil, kör till en besiktning och gör en bilkontroll, är billigare än en verkstad för felsökning!
Ang. klonkande ljudet i framvagnen så hade jag misstänkt krängningshämmarbussningarna, enkelt att byta och ett vanligt fel på de flesta bilar, särskilt tunga framvagnar som Trailblazer. Annars kan det vara fjäderbenlagringar, bussningar till bärarmarna eller spindellederna? Lite svårt att felsöka på uppfarten då det är en stor bil, kör till en besiktning och gör en bilkontroll, är billigare än en verkstad för felsökning!