Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Startproblem Z71 Stepside -88

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
stepside88
Station Wagon

Startproblem Z71 Stepside -88

Hej,
Jag har ärvt en Z71 Stepside -88 (eller om det var -89) som har svårt att starta. Man får gnugga en bra stund med startmotorn innan den kommer igång. Det är exakt samma problem oavsett om den är kall eller varm.
Jag vill minnas att man bytt stift, tändkablar, fördelarlock+rotor samt bränslepump+filter. Men utan resultat.
Den går också lite ryckigt på låga varv, vid gaspådrag och på högre varv går den jättebra.
Tacksam för tips på lösning
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Startproblem Z71 Stepside -88

Hej,

Välkommen till forumet.

Uppstår samma problem om du stänger av den (när den är varm) i bara 2-3 sek och startar igen?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
stepside88
Station Wagon

Tack, jag ska testa det nästa gång jag är vid bilen.
Återkommer... ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja, kolla gärna det, tänkte på om det kanske läcker in bränsle i motorn så den blir svårstartad:)

Bild
Användarens profilbild
stepside1950
Station Wagon

Hej, jag hade liknande problem med min dåvarande -88 pickup. Bytte bränslepump, stift mm. Ungefär samma som du bytt. Inget hjälpte. Fick mala på startmotorn vid kall motor, något bättre med varm. Använde mycket startgas, då gick den igång med en gång. Jag slet ut en startmotor. Då sa en jobbarkompis att jag skulle kolla ett relä, tror det var till bränslepumpen och visst, de var det som var felet. Bytte detta och sedan startade den perfekt jämt. Relät satt (har jag för mej bakom en plastkåpa på torpedväggen ungefär i mitten), kostade inte många spänn.
Lycka till och hoppas detta är problemet.

/Håkan
Användarens profilbild
stepside88
Station Wagon

Hurra! Jag bytte till ett nytt bränslepumpsrelä, och hon hoppade igång direkt :D
Stort tack för hjälpen, helt ovärderlig kompetens som finns samlad här på forumet!

Tack/
Mats
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vi tackar alla för tipset stepside1950, skönt att det fungerade! :) Nu blir det cruising i helgen?=)

Bild
Skriv svar