Hej
Är mitt första inlägg här och har under 2veckor köpt 2st Trans sporter varav den ena med en vipparm som är trasig pga. att en stötstång gått igenom den, Har sett på ebay att det finns 2 olika gm nummer på vipparmarna, någon som har koll på skillnaderna? borde ju vara avgas/insug kanske? på mina vippor har jag inte sett några nummer att referera till. Man kan ju också spekulera om varför den gått sönder, enlig föregående ägare så skulle motorn vara renoverad, för mycket planad topp? eller stötstänger på fel plats?
Föregående ägare hade ju kört bilen ett år innan det här hände, någon som har tips och tankar kring detta?
Mvh.
Thomas
Vipparmar till TS?
Annons
- Diesel Nordlöf
- SUV
Re: Vipparmar till TS?
Enligt rockauto.com så är de 6.074" (tum) på avgassidan och 5.7460" på insug. Då det är en skillnad i mm på nästan en centimeter så vill jag utan att vara expert på detta tro att det skulle vara kört direkt om man monterade dem fel.
Kanske de dragits med fel moment? När jag bytte toppackning nyligt drog jag dem med 32Nm. Enligt Sverker här på forumet så sa servicemanualen för 00-01 19 Nm + 30 grader och -05 32 Nm. Så jag körde på 32Nm.
Kanske de dragits med fel moment? När jag bytte toppackning nyligt drog jag dem med 32Nm. Enligt Sverker här på forumet så sa servicemanualen för 00-01 19 Nm + 30 grader och -05 32 Nm. Så jag körde på 32Nm.
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Har du någon bild? Jag har aldrig hört talas om den varianten, det jag kan tänka mig är något problem med smörjningen så att stötstången nött genom vipparmen eller om den nypt i sin lagring. Om stötstängerna blandas ihop, avgas och insug, så slår ventilen i kolven. Snarare borde den gett sig i gängningen i aluminiumtoppen än att stötstången gått igenom vipparmen 
- tekniknissen1
- SUV
Har varit med om att stången gått igenom vipor när kamnocken är på väg att gått ner. Särskilt på avgas ventilen.
Anledningen är att ventilen inte öppnar mycket så där blir ett satans tryck i cylindern och tvingar ventilen uppåt när den är något öppen. Dock så kan det vara något annat,
Anledningen är att ventilen inte öppnar mycket så där blir ett satans tryck i cylindern och tvingar ventilen uppåt när den är något öppen. Dock så kan det vara något annat,
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Det ser ju ut som att den nött igenom, hur ser stötstången ut? Är oljekanalen genom den ren?
Stötstången är rak men är lite skamfilad där den har gått igenom.Oljekanalen ser också ok ut och inget skräp inuti, men kan ju kanske ha ramlat skräp ner igen när jag tog upp stötstången- långsökt...
Har nu bytt vipparm och stötstång och motorn går som en dröm, men upptäckte att det var för mycket olja i motorn.. ännu en långsökt spekulation...
En annan tanke som slog mig var att när bilen steg i temp och fläktarna går på , så var det bara en fläkt som gick igång, ska det vara så?
Och sist men inte minst, vilken sort av lubeguard ska man ha som tillsats i lådan?
Tackar för svar.
Thomas
En annan tanke som slog mig var att när bilen steg i temp och fläktarna går på , så var det bara en fläkt som gick igång, ska det vara så?
Och sist men inte minst, vilken sort av lubeguard ska man ha som tillsats i lådan?
Tackar för svar.
Thomas
Båda fläktarna ska gå på halv fart
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk