Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byta stödtämpare TS 01 !

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
mr.v6
Van

Byta stödtämpare TS 01 !

Hej

måste byta stötdämpare fram på min TS 01 gungar som en båt! Tänkte från början beställa från Rockauto men med frakt,moms och tull så känns det lite väll dyrt!.

Har kollat på Ebay Tyskland efter lämpliga dämpare men har inte hittat något bra. Finns det någon vänlig själ som skull vilja hjälpa mig :) med en länk på ett par bra dämpare gärna gas om det finns?

skulle även behöva ett par nya hjullager fram, läste någon stan att det är skillnad på 01 och 02 finns med plas kontakt till ABS och metal kontakt vilken är det som gäller för TS 01? tack på förhand! :)
Annons
Användarens profilbild
mr.v6
Van

Re: Byta stödtämpare TS 01 !

hej igen det kanske heter hjulnav det jag menar! ;)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Nav:
http://www.ebay.de/sch/Radlager-/61873/ ... Sport+2001" onclick="window.open(this.href);return false;

Stötdämpare:
http://www.ebay.de/sch/Sto%C3%9Fd%C3%A4 ... Sport+2001" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
mr.v6
Van

Stort tack Sverker :)
Användarens profilbild
mr.v6
Van

kollade på länken om stötdämpare vet ej om den kommer att passa mitt fäste mot navet ser anorlunda ut. :roll: Det är mer som ett längsgående fäste på var sida av nedre änden mot navet svårt att förklara
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Hur menar du nu? På min 97'a så var nedre fästet på bakaxeln och t.ex. dessa ska passa:
http://www.ebay.de/itm/Stosdampfer-Monr ... 58ad2660ee" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
mr.v6
Van

kollade igen på länken och det finns några andra som verkar passa bättre i nedre fästet men då kostar dom mellan 124-137 Euro :? , man kanske får besvära om en länk till ett par vanliga olje dämpare allt/ fjäderben ;)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ok, det framgick inte att det var dämpare fram som du letar efter. Då kan det vara värt att fundera på kompletta fjäderben.
Användarens profilbild
mr.v6
Van

oj då jag menar stötdämpare/fjäderben fram. tror att jag kanske måste byta där bak också men då skulle jag vilja ha nivåreglerade dämpare. :)

En fråga om jag bara köper ny dämpare fram är det svårt att flytta över fädern? måste man ha nya övre fäste eller andra monterings delar för att få ihop ett fungerande nytt fjäderben? novis! :?:
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

http://www.ebay.de/itm/2-x-Stosdampfer- ... 3ce23d145d" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Servi parts är bra att ha att göra med. Har något blivit fel får du nya grejer med express leverans och dom står för returen. Bra kundservice

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
mr.v6
Van

man får tacka! för länken :)

Undrar dock fortfarande om det är svår? eller om man behöver några ny monterings detaljer för att flyta över den gamla fjädern till dom nya stötdämparna ? eller om det är lika bra att köpa ny kompletta fjäderben i stället för att försöka spara någon krona är det bara dumt och småsnålt mån tro :|
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag hittar inga nya kompletta fjäderben på tyska ebay. Det är inte speciellt svårt, men man måste pressa ihop fjädern med speciella spännare och då gäller det att akta sig väldigt noga så att de inte lossnar och flyger iväg eller ännu värre skadar dig eller någon annan i närheten. Jag har skjutit en sådan genom en framskärm och upp i taket en gång...
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV

Jag har bytt samtliga dämpare runt om på min bil samt fjädrarna bak. Fram flyttade jag bara över fjädrarna till de nya dämparna, det bytet skedde förövrigt idag.

Dämparna sitter med 2* 21mm mutter och genomgående bult i nederkant, och 3*15mm muttrar i överkant. Lite pillrigt att komma åt 15mm muttrarna men det är klart hanterbart. På passagerarsidan är det rekommenderbart att man lossar torkarmotorn och flytar lite på dess fäste för att komma åt.

Jag skulle inte betrakta det som svårt att flytta över fjädrarna, det tog kanske 10-15minuter per sida i extrajobb att flytta över fjädrarna. Jag körde med 3 fjäderspännare från Biltema, hade garanterat gått lika bra med 2 men nu hade jag 3 och det ger ju en något mer fördelad belastning av fjädern.
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Skriv svar