Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Motortemp Chevrolet Trans Sport 1998

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Trans sport -98
Station Wagon

Motortemp Chevrolet Trans Sport 1998

Fått lite problem med min TS -98

Började imorse med att det kom ett rejält skyfall så bilen började hicka och jag kom knappt fram. Stängde av bilen och det blev lite bättre så jag kom hem igen iaf. Nästa gång jag skulle köra så gick temp mätaren upp till nästan 125 grader, fläktarna gick för fullt och motor temp lampan lyste samt Abs och Tcm lampan. Stängde av bilen och kollade motorn, allt verkade väl förutom att det var väldigt hett. Startade bilen igen och tempen föll ner till ca 60 grader sedan pendlade den mellan 60 och 110 beroende på hur mycket jag gasade. Fick ha 2:ans växel i för att hålla varvet uppe och tempen nere. Sen dess har den stannat vid 60.
Senast redigerad av Avenger den ons 10 sep 2014, 14:17, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Trans sport -98
Station Wagon

Re: Motortemp

Såg idag att det är något svart klet som är som gummi runt insug och toppen. Vet ej vad det är eller om det är ett halvhjärtat försök att renovera den.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Motortemp

Fladdrande temperatur brukar innebära problem med läckande topplockspackning, eftersom det kommer gasbubblor i kylvätskan. För att utesluta det bör du göra ett gastest i kylsystemet, en välutrustad bilverkstad bör kunna hjälpa dig med det. Kontrollera också att du inte har vatten i motoroljan, då blir det som majonnäs under påfyllningslocket.

I ditt fall eftersom det började vid skyfallet och med de symptom du beskriver så finns en viss chans att det istället kan vara något elfel, men det kan vara lurigt att felsöka. Tempmätaren är analog på din årsmodell, en dålig jordpunkt skulle kunna ge ett beteende så som du beskriver. Med en IR-termometer kan du mäta hur varm motorn är på riktigt, t.ex. vid termostathuset.

Gummikletet du ser mellan insug och topp kan vara insugspackningen, och längst ner i V'et har man lagt flytande packningsmassa redan från fabrik. Kan du ta en bild?
Användarens profilbild
Trans sport -98
Station Wagon

Re: Motortemp Chevrolet Trans Sport 1998

Kollade kylarvätskan inne i kylaren och den var full med bubblor och något grönt slemmigt. Har inget vatten i motoroljan, svart och fin.

Var sitter tempgivaren?

Hur fyller man på kylar vätska i sådan här bil, hittar inget ställe som är vettigt att fylla på någonstans eftersom det låter som det bubblar i den när jag stänger av bilen.

Kan tyvärr inte ta bild, mobilen fixar inte så nära bilder men det ser ut som det först sitter en svart packning och ovanpå är tätningsmassan.

Om man skulle få för sig att renovera, är det ett långt projekt och måste man ta ut motorn?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Motortemp Chevrolet Trans Sport 1998

Tempgivaren sitter vid termostaten på vänstra sidan (i färdriktningen) av motorn, du ser att slangen till kylaren kommer därifrån.

Om det bubblar i expansionskärlet när motorn är igång så är det inte ett bra tecken, om du istället menar att det är skum som flyter så är det i sig bara ett tecken på att det kan vara dags att byta kylarvätskan. Att det låter som att det bubblar kan också vara ett dåligt tecken. Ett gastest ger dig klart besked, ibland kan det vara så mycket att det luktar kraftigt av avgaser i expansionkärlet.

Man fyller på kylarvätska i expansionskärlet så suger bilen i sig det när man kör, om nivån blivit låg så kan man öppna luftningsskruvarna som finns dels vid vattenpumpen, dels vid termostaten.

Det är ett medelsvårt projekt att byta topplockspackningar, man klarar det om man har grundläggande mekvana och framför allt är noggrann. Motorn behöver inte tas ur.
Skriv svar