Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vatten på golvet i kupén

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
PelleP
Van

Vatten på golvet i kupén

Tjena på er
Märkte idag att det var en mindre sjö på golvet, både på förarsidan och passagerarsidan. Sitter och funderat på vart det kan komma ifrån. Nån som varit med om damma sak?
Finns det nån avrinning som kan vara igensatt i framkant, typ runt torpeden eller liknande som kan vara boven?
Tacksam för idéer, förslag och hjälp innan det blir flintabil av familjeracern.
Chrysler Grand Voyager -05
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Vatten på golvet i kupén

Det kommer nog från fläkthuset på passagerarsidan nära mittkonsolen. Finns ett dräneringsrör i motorrummet som är feldesignat så vattnet har svårt att rinna ut. Man kan sätta på en böj på detta rör och då funkar det bättre. Har tyvärr inga bilder att visa men hittar du på insidan så hittar du i motorrummet
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
PelleP
Van

Ok kanon, tack så mycket. Ska kika på det idag.
Användarens profilbild
PelleP
Van

Har varit ute och kikat nu och tror jag hittat röret du pratade om. Ett kort litet rör som sticker rakt ut ur torpeden, ca 6-7 cm långt med en skåra i botten.

Verkar ju som nån hade lite otur när dom tänkte vid konstruktion där men jaja.... Om det nu är problemet så är det ju relativt lätt att åtgärda med en slangbit bara.

Problemet som nu har visat sig är mängden vatten jag har inne i bilen. Det har regnat ganska kraftigt här nån vecka nu och när jag lättade på mattan nyss så vart jag riktigt bedrövad.... Dra åt hel**te vad vatten det var där under. Det går att krama ur isoleringen under mattan.... så nu är det bara att leta efter ett garage så jag kan plocka ur bägge sätena fram och försöka riva ur mattan så jag kan torka allting.

Antar att det inte är nån försäkring som gäller heller va?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Det är helt rätt rör du hittat. En slangbit med 90graders böj är det du vill ha.

Fasen vad tråkigt. Har det läckt in regnvatten? På var sida om luftintaget finns det dränering. Kolla så dessa är fria från skit. Spola bara ner vatten på varje sida så ska det rinna ordentligt.

Det där behöver verkligen torkas upp. Låter som det behövs våtdammsugare och fläktar som får gå några dagar.

Osäker ang försäkringen. Ring och kolla med dem det kostar ju inget.
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
PelleP
Van

Ja det måste vara regnvatten som läkt in. Det har regnat ganska kraftigt i nån vecka nu så antar att det är det.
Ska iväg till en polare som har garage nu i eftermiddag och börja plocka ur mattan, men antar att jag måste plocka ur stolarna fram oxå då.... idel jävulskap. Sen är det väl bara att sätta igång att torka allting med fläktar, avfuktare och hederliga svampar att torka med. Ska ta lite kort och lägga ut sen på vattenmängden.

Men om det är det lilla röret som är problemet, blir det verkligen bättre av att förlänga det? Tänkte om det är vinkeln ut ur torpeden som är problemet. Jag har nog velat att röret kom ut ur torpeden in en annan vinkel än 90 grader. Lite lutning på det så borde det ju rinna ur bättre. Eller rinner det in bakvägen på nått vis?

Antar att Chrysler inte tar på sig nått ansvar heller för detta även om det är ett konstruktionsfel från deras sida =/
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Pga hur det ser ut så blir det ett stop. liknande gör att det får svårt att rinna ur. Finns en tråd här på forumet med just en sån 90 böj.
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
PelleP
Van

Ja jag hittade en tråd om det =)
Bilen står nu i varmgarage med en luftavfuktare i.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Toppen
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
PelleP
Van

Jaha då var det badkar i bilen igen....
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Fasen vad tråkigt. Det måste läcka in någonstans
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Monterade du ett nytt rör?

Efter att bilen var helt torr, gick det direkt att se en vattensamling efter att du kört bilen eller efter att det har regnat? Försök att utesluta om det är kondensvatten eller regnvatten. När bilen är torr igen så kanske du kan simulera regn med en vattenslang och notera om det läcker in.

Har du tryckluft så kan du prova blåsa runtom rutorna och se om det finns några läckor, låt någon annan stå utanför bilen och kolla. Eller tvärtom att du står utanför bilen. Prova även tryckluften kring andra eventuella felkällor.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
PelleP
Van

Har haft bilen på verkstad idag och dom hittar inget problem med stopp i dränering eller nått sånt. Så nästa steg blir att undersöka om limningen kan ha släppt runt rutan nånstans.
Ser ingen vattensamling till att börja med utan märkte det när jag lyfte på gummimattan och satt ner handen, och då var det dyblött. Kanske hann gå 5-6 dagar efter att jag torkade ur den.
Kondensvatten uppstår bara vid användning av ac eller är jag snett ute nu? Har inte använt ac'n sen i somras så har uteslutit den redan, men det kanske var fel av mig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Prova med tryckluft så kanske det går att hitta felorsaken.

Tänkte om du alltid kör med knappen för AC eller om du "motionerar" den och kör ibland.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

PelleP skrev:Har haft bilen på verkstad idag och dom hittar inget problem med stopp i dränering eller nått sånt. Så nästa steg blir att undersöka om limningen kan ha släppt runt rutan nånstans.
Ser ingen vattensamling till att börja med utan märkte det när jag lyfte på gummimattan och satt ner handen, och då var det dyblött. Kanske hann gå 5-6 dagar efter att jag torkade ur den.
Kondensvatten uppstår bara vid användning av ac eller är jag snett ute nu? Har inte använt ac'n sen i somras så har uteslutit den redan, men det kanske var fel av mig.
  • Även om inte du använder AC:n så gör bilen det. Sedan flera år tillbaka har de flesta bilar med klimatanläggning/AC ett system som innebär att defrosterluften upp till vindrutan torkas/avfuktas innan den blåses upp på rutan. Det spelar ingen roll om det är varmt eller kallt ute. Det är stor skillnad på att få en modern bil imfri än en gammal utan detta system.

När det gäller den extra 90 gradersslangen så är den påträdd ett rör som är slitsat en bit in. Slitsen är till för att bryta kapillärkraften så att vattnet inte ska rinna in genom torpedväggen (vilket inte funkade!). Om slangen inte är tillräckligt långt intryckt så kan möjligen en litet stycke av slitsen vara utanför och då rinner det in i alla fall.
Skriv svar