Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet Van G20 -89 startar inte

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Henke666
Station Wagon

Chevrolet Van G20 -89 startar inte

Hej!
Köpte en Cheva Van G20 -89 för två veckor sedan.
Jag har hunnit byta multiremmen och kolla/fylla på alla vätskor inför vintern samt bytt till vinterdäck. Bilen går/gick som en klocka tills idag..Åkte för att titta på julklappar till ungarna , och bytte sedan till en annan affär. Körde mellan parkeringarna typ 200 meter. Tilläggas bör att jag använder bilen varje dag..Inga som helst problem.
När jag hade varit inne i affär nr 2 så fick jag bråttom till fritids för att fiska upp barnen. Då startar inte biljäveln...Jag har inte glömt ngt på. Ja , jag har kollat så den står i p-läge och eller neutral. Den har all ström den behöver...Allt funkar utom att fanskapet inte startar. WTF!!
Imorron ska jag krypa under och se om jag ser ngn lös kabel till startmotorn och/eller klappa till den lite...Funkar det inte då....Vad göra. Tacksam för tips och svar // Henke
Ps - den har inte larm.
Senast redigerad av Avenger den ons 26 nov 2014, 21:49, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Justerade rubriken lite =) Mvh
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Chevrolet Van G20 -89 startar inte

Jag tolkar din beskrivning som att startmotorn inte går runt alls? Hör du något klick från startrelät, aka solenoid? Oftast är det den som bränns av. Om du tittar på startmotorn så finns det en mindre cylinder på sidan, det är startrelät. Troligtvis har den två större poler och en mindre, på den ena av de större polerna så kommer kabeln från batteriet som ska ha 12V. Den mindre polen är manöverspänning till startrelät, den ska få 12V när du vrider nyckeln till startläge. Den andra av de stora polerna går till själva startmotorn.

Om det är startrelät som är trasigt så brukar det fungera att kortsluta de två stora polerna med en skruvmejsel, men se givetvis till att det inte är någon växel i om du ligger under bilen när du gör det..
Användarens profilbild
Henke666
Station Wagon

Hej!
Ok , tack.
Vart sitter solenoiden.??
Bilen är en automat , så den kommer stå i parkeringsläge.
När nyckel vrids till startläge , alltså läget efter påslagen ständning , så lyser lampan break på instrumentbrädan!!?? Konstigt fenomen...Från att gå hur bra som helst till att totalt tvär-vägra..
Och bil-el är ju rena rama grekiskan för mej.
Fick bärga bilen från köpcentrat....Lagom billigt och kul...
Det var den julen det....
Mvh
Användarens profilbild
Henke666
Station Wagon

Hej igen!
Jag kröp under bilen och knackade på startmotorn med en liten plastslägga.. Inget svar...
Gjorde det igen och även lite försiktigt på startrelät...då jävlar hoppade den igång. :-)
Vilket borde betyda att jag måste byta startmotor snarast??
Tips om bra kvalite till billigast peng?
Henke
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det var länge sedan jag lämnade in en startmotor på renovering men ca 1000 kr brukade det kosta och den blir som ny

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skriv svar