Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Diablo sport tuner. Dodge Hemi 5,7.

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
regularcab2012
Station Wagon

Diablo sport tuner. Dodge Hemi 5,7.

Någon som har testat Diablo sport tuner på nyare Hemi 5,7? Intresserad av om det blir någon märkbar skillnad.
Annons
Användarens profilbild
whonz
Station Wagon

Re: Diablo sport tuner. Dodge Hemi 5,7.

Har testat Diablo intune på 4.7 hemi'n 2010
Det finns flera "program" man kan ställa in. Den som vässar lite och optimerar till 93 oktan så får den lite mer vrid över hela registret, det är märkbar skillnad .. MEN märks på förbrukningen om man har tung högerfot.

Det snåla programet är också för bensin (dock 87 oktan om jag inte minns fel). Vad programmet gör i verklighet är att utnyttja bilens MDS funktion (där den stänger av och bara kör på 4 cyl) och håller bilen i detta läge mycket längre. Resultatet av programmet blir att bilen känns trött och svag, då kanske man ska byta in v8an mot en v6a istället.

Största problemet är att skillnaden mellan bensin och etanol är så pass stor att jag inte anser något av programmen värda besväret, nu gäller det mig som har en flexifuel förstås. Ska vi räkna motorväg så ligger 4.7L på bensin 1.1 och etanol 1.35, eftersom etanolen är så pass mycket billigare dock så lönar den sig, rundar man det lite så spar man 3 kronor milen på köra etanol. Spar ännu mer procentmässigt vid tung last.
Skriv svar