Byte av automatlåda Voyager 3.3
Byte av automatlåda Voyager 3.3
Inför kommande köp så undrar jag hur pass svårt är det att byta en automatlåda på Voyager . Kan jag göra jobbet själv . Är det skillnad på lådorna i 3,3 resp 3,8 lit . Mvh Magnus 
Senast redigerad av Avenger den sön 27 maj 2012, 10:34, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Re: Byte av automatlåda
Vilken årsmodell? 
Har du utrustningen/verktygen som krävs samt en plats att meka på så ska det inte vara några problem mer än tiden, men räkna med en helg (lördag och söndag).
Bytet omfattar 60 moment demontering och 60 för montering
Har du utrustningen/verktygen som krävs samt en plats att meka på så ska det inte vara några problem mer än tiden, men räkna med en helg (lördag och söndag).
Bytet omfattar 60 moment demontering och 60 för montering
Går det verkligen att hitta en beg. låda som är så pass bra att det är värt ansträngningen?
För jag antar att det är en beg. som åsyftas?!
För jag antar att det är en beg. som åsyftas?!
Det beror på om det gäller 3:e eller 4:e generationen av modellen 
4:e generationen är ju efter 2001 och då försvann stora problem med automatlådorna i och med nya modeller och uppdaterad konstruktion av 41TE-lådan.
Är ju inte värt att byta till en beg. -97:a till exempel (på en 3 gen Voyager), i sådana fall ska den vara renoverad.
Men en beg. -02:a (på en 4 gen Voyager) som inte rullat så många mil vore nog ingen fara.
4:e generationen är ju efter 2001 och då försvann stora problem med automatlådorna i och med nya modeller och uppdaterad konstruktion av 41TE-lådan.
Är ju inte värt att byta till en beg. -97:a till exempel (på en 3 gen Voyager), i sådana fall ska den vara renoverad.
Men en beg. -02:a (på en 4 gen Voyager) som inte rullat så många mil vore nog ingen fara.
Jag vill anse mig som kompetent hemmamek och den årsm som avses är 96-00 . Är den automaten som sitter på en 3,8 lit förstärkt på ngt vis . Finns det ngn bruksanvisning att få tag på ang dem-mont av en automatlåda . Vilka delar ska bytas vid renovering finns det färdiga kit samt är delarna förstärkta mot original . mvh Magnus
Men vilken årsmodell är det du tänker köpa på bilen? Samt modell? (Town & Country/Caravan med 3.8 litern eller Voyager med 3.3 litern).
Jag vill få det till att automatlådan på 3.8 litern på årsmodell 98-00 är den bästa automatlådan från 3 generationen. Tror det beror på att effekten ökade i motorerna (3.8 litern) från år -98, därav förstärktes lådorna också.
Jag tror alla lådor från 96-00 passar.
Jag vill få det till att automatlådan på 3.8 litern på årsmodell 98-00 är den bästa automatlådan från 3 generationen. Tror det beror på att effekten ökade i motorerna (3.8 litern) från år -98, därav förstärktes lådorna också.
Jag tror alla lådor från 96-00 passar.
Färdiga kit och steg för steg guide vore klart intressant och vad man bör passa på att göra osv.
Om man renoverar automatlådan så bör ny converter inskaffas, senaste mjukvaran i TCM om man nu har en -96 eller liknande, då bör -99 mjukvaran inskaffas eller byta TCM (gissar jag på), sedan finns det lamellpaket och packningar för runt 1500:- på ebay.com, förutsatt att inget annat gått sönder i lådan =)
Jag hade en superbra guide någonstan med bilder och hela köret, ska försöka leta upp den och posta på forumet.
Jag hade en superbra guide någonstan med bilder och hela köret, ska försöka leta upp den och posta på forumet.
Hallå.
Hur går det med letandet? Skulle vara intressant att renovera lådan på vår 98:a.
Hur går det med letandet? Skulle vara intressant att renovera lådan på vår 98:a.
Re: Byte av automatlåda Voyager 3.3
Tjena!
Hade inget kvar på min dator, har precis bytt och inte flyttat över alla filer ännu =(
Sökte lite på google och hittade ett fint album med bilder:
http://img.betchuk.com/thumbnails.php?album=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska själv spara alla bilderna till datorn
Finns flera guider såg jag =)
Hade inget kvar på min dator, har precis bytt och inte flyttat över alla filer ännu =(
http://img.betchuk.com/thumbnails.php?album=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej
Det är inte speciellt svårt eller besvärligt att byta låda, har bytt på mina båda voyager jag haft en 90:a och en 95:a se bara till att ha en bra plats att vara på och en växellådas lyft underlättar men kanske det viktigaste av allt när man monterar den "nya" lådan se till att turbinen ligger ordentligt på plats annars så är det bara att göra en Sven-Ingvars (börja om från början)
Det är inte speciellt svårt eller besvärligt att byta låda, har bytt på mina båda voyager jag haft en 90:a och en 95:a se bara till att ha en bra plats att vara på och en växellådas lyft underlättar men kanske det viktigaste av allt när man monterar den "nya" lådan se till att turbinen ligger ordentligt på plats annars så är det bara att göra en Sven-Ingvars (börja om från början)
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Vi ska byta låda på vår Voyager inom kort. Hoppas det ska gå bra.
Avenger skrev:Tjena!
Kan du länka till några bra guider, jag blir knäpp på letandet.
1. Montera ner lådan från "trdägårdsbilen".
2. Montera ner lådan från "bruksbilen".
3. Serva lådan från "trädgårdsbilen".
4. Monter upp lådan från "trädgårdsbilen" på "bruksbilen".
(Chrysler Grand Voyager -98 3.3)
Det man önskar är lite steg för steg i ned och uppmontering samt vad man kan passa på att serva innan man sätter lådan på plats.