Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Installera högtalare Chrysler Voygaer -98?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan

Installera högtalare Chrysler Voygaer -98?

kopierar det jag frågade på chryslerforumet fick inge svar där :P

jag hade inga högtalare i dörrarna fram men så idag när jag åkte till skroten och letade efter fläktreglage så stod en vojje som alldeles nyss kommit in o den enda delen som var bortplockad var just den jag åkte dit för.

men för att komma till saken så hittade jag till min stora lycka 2 st finfina orginal högtalare i dörrarna på den här bilen men sen när jag kom hem och slet av hälten av clipsen på dörrsidan

(går det förresten att ta bort dörrsidan utan att ha av dem och få dit efteråt igen?:P)

så finns inte kontakten som jag ska koppla in högtalarna i nu är frågan det hängde 2 lösa kontakter inne i dörren den ena är vad jag tror till de dörrsidor med lampor i. men den andra sitter vid högtalaren men inte samma sockel som jag ahde på högtalarna så är de bara tt klippa av o skarva eller är det inte ens rätt konakt?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Installera högtalare Chrysler Voygaer -98?

:)

Då åkte du i alla fall inte helt i onödan till skroten :P

Varför hade du inga högtalare i din egna bil från början? Någon som plockat ut dom?

Det går inte att få loss dörrsidorna utan att några clips inte går sönder, det gör dom alltid men det finns att köpa eller beställa från t ex. ebay.com man man vill ha ditt dörrpanelen "fast" igen.

Men du skruvade väl också ut skruvarna som sitter i panelen?

Kan du ta en bild på allting? Vilka färgerna har respektive kabel?

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan

ne de satt inga dörrhögtalare i bilen antagligen aldrig gjort för det fanns inge hål i plasten inne i dörren heller bara en perforerad oval jag fick slita dän. dörrsidan e bara lite lös nere i hörnet det kan jag leva med.

ska ordna en bild lite senare men på kontakten inne i dörren är kablarna fram till kontakten gummerade så man ser inte hur många de är eller vilken färg de hade. hade man sett att de va 3 kablar som på högtalarn så hade jag bara knipsat o skarvat men nu är jag osäker på om de är rätt kabel.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha :P

Är det sådan här du har köpt:

Bild

Men det ser ut som att det är 4 kablar? (jag minns inte alls från våran bil när vi skruvade på den för ett halvårsedan).

Kan du inte se hur många kablar det är bakom gummit längst upp vid kontakten? Där sticker väl sladdarna ut så man kan se antalet + färgerna? Eller så kan du skära upp gummit lite försiktigt och kolla.

Bild
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan

jag har vart ute o skruvat lite nu och högtalarn e likadan som din bild 4 kablar( röd, grön, svart, grå)

kontakten i dörren har 5 kablar som följer( vitlila, lilavit, rödgrön, blåröd, svartgrön). och ser ut så här

Bild

det måste vara den som är till högtalaren för den är så extremt kort kabeln och den sitter just i högtalar hålet

det finns även en nnan kontakt men tror jag som sagt är till de modeller med inbyggd lampa i dörren. och den är det bara tre kablar till och en på tok för liten kontakt.
Senast redigerad av MidoNyk den mån 15 aug 2011, 16:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan

bilden blev visst lite stor men klicka på länken för bättre bild :P
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:P

Ja som du ser på min bild så är kabeln avklippt och där verkar vara 5 kablar som du säger att det är i din dörr och på din bild, så det kan nog stämma :)

Ska du försöka skarva nu?

Bild
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan

då är ju den högakuellafrågan vart ska den 5 kabeln och vilken färg ska vara till vilken annan färg finns ju inget som stämmer haha har jobbat som elektriker och gör det inte längre av en anledning jag hatar elkablar...
:P får väl åka till skroten o kolla andra änden på den bilen i värstas fall om dom inte har tryckt den redan
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Jo jag vet, det är en minst aktuell fråga, jag försöker hitta svaret i manualen just nu, återkommer om jag lyckas :)

Annars om du inte har så långt till skroten så är det ju att rekommendera att kolla där.

Bild
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan

de e bara 1-2 mil till skroten så de e lugnt synd bara att dom stängde 5 men jag meddelar om jag lyckas lösa det.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kolla på denna bilden:

Bild

Jag tror du behöver sådana högtalare, kanske satt en enklare modell i den bilen du plockade ur? Vet att en del Infinity-system har speciella motstånd i högtalarna varav det kanske inte fungerar utan original :oops:

Men det skadar ju inte att skarva kabeln kanske 10 cm från kontakten och spara den ifall ifall det inte skulle fungera med de du har köpt?

Bild
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan

på "donatorbilen" så stod det på högtalargallret "sound from infinity" eller nåt sånt grejjen e den att kabeln bakom kontakten är på sin höjd 5 cm lång om ens så lång den är tokkort.. men jag får åka ut till skroten imorrn o se vad som händer
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan

nu har jag gjort efterforskningar på skroten.det verkar vara olika färger beroende på vilken dörr det är jag har ju bara tagit bort på pass sidan på min och det verkar stämma hyfsat bra. lila, rödgrön, blåröd, svartgrön är kablarna i donator bilen så en kabel mindre alltså men i min bil fanns det två lila varianter ( vitlila, lilavit, rödgrön, blåröd, svartgrön) så om jag kopplar ihop alla lila och sen lägger ihop dom andra respektive så borde det väl funka. ska se om jag vågar mig på det idag.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Meddela gärna resultat :) Tror vi ska byta en högtalare i våran Town & Country -99 framöver.

Bild
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan

nej det blev ingen ordning på den. kopplade alla kablar till respektive sen var det ju tydligen sex st kablar från dörren så det blev en lila en lilavit och en vitlila till den lila från högtalaren men det gick inte så bra vet inte om jag ska dra fram voltmetern o mäta strömmen i kretsarna men det får bli ett framtidsprojekt för nu orkar jag inte slita isärr dörren igen :P om du behöver köpa högtalare så finns de 2 st här :P om de e samma kontakt alltså
Skriv svar