Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Felkod p0171

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Fyllet
Van

Felkod p0171

Hej å god fortsättning!

Toppackningsbyte blev lyckad men jag får upp felkoden p0171. Jag hade "läckage" vid en av insprutarna. Det kom jag på när jag sprayade startgas på de. Tomgången gick upp.

Jag har tagit loss fuelrailsen igen och satte på nytt igen med ytterligare tjockare o-ringar.

Det hjälpte inte naturligtvis. Sprayade med startgas igen men motorn gick normalt.

Motorn pendlar visserligen vid tomgång men vad är felet?!

Sökte på nätet och det står läckage och filter osv men jag har sprayat hela motorn med startgas utan den gick upp ivarv.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Felkod p0171

Har du sprayat t.ex. också insugsslang och kollat att slangen som går från den ner till bakre ventilkåpan inte är loss? Om det inte finns någon läcka någonstans så är nästa steg att kolla att givare ger rimliga värden.
Användarens profilbild
Fyllet
Van

Hej

Jag har hittat läckan. Det är den 90° slangen på den främre ventilkåpan som läckte. Den slangen går till en elektriskt mojäng jämte EGRen.

Jag har för mig att den skall ticka hela tiden när motorn är igång men nu e den stendöd. VILL någon snäll å vänlig person kolla på er bil hur den beter sig :) PLZzzz.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det är pcv-ventilen, dvs vevhusventilationen. Om du skakar på den ska den skramla, om den är stum så byt den.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
Fyllet
Van

sverker skrev:Det är pcv-ventilen, dvs vevhusventilationen. Om du skakar på den ska den skramla, om den är stum så byt den.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Den skramlar fint. Men jag är mer oroad av elektronikmodulen i andra ändan av slangen eller röret. Den har jag för mig att den tickade hela tiden när motorn gick.

Vill gärna få det bekräftad av andra som har en TS som kan kolla det när tid finns.
Skriv svar